A jövő kapujában állunk? Több mint 500 kilométer egyetlen tankkal, a kipufogóból pedig mindössze néhány vízcsepp jön. Az A7 Sportback H-tron Quattro nagy erejű, sportos tüzelőanyag-cellás elektromos hajtást használ, amelyet hibridakkumulátor és egy hátul működő elektromos motor egészít ki. A név h betűje a hidrogénre utal. A 231 lóerős jármű összkerékhajtású, ami alapvető újdonság a tüzelőanyag-cellás járművek körében. Az első és a hátsó hajtás itt nem áll mechanikai kapcsolatban, a modell E-quattro hajtásrendszere teljesen elektronikus szabályozású forgatónyomaték-elosztással működik.
Külső megjelenésében a kísérleti modell, amelyet az Audi a Los Angeles-i autószalonra hozott, megegyezik a sorozatgyártású kivitelével. Mint a típusjelzése is mutatja, az alternatív hajtásrendszerű E-tron és G-tron modellek alkotta sorba illeszkedik.
A jármű tüzelőanyagcellája – akárcsak a hagyományos A7 Sportback belső égésű motorja – elöl kapott helyet. Az üzemanyagcella valójában több mint 300 önálló cella összessége, amelyek együttesen alkotnak egy köteget. Az egyes cellák központi eleme a polimer műanyag membrán, amelynek mindkét oldalán platinaalapú katalizátor található. Működése nem különösebben bonyolult: az anódra hidrogént vezetnek, amely protonokra és elektronokra bomlik. A protonok a membránon keresztül a katódra vándorolnak, ahol a levegő oxigénjével vízgőzt eredményezve lépnek reakcióba. Az elektronok ezzel szemben a cellakötegen kívülre vezethető elektromos áramot keltenek, az egyes cellák munkaponttól függően 0,6-0,8 volt feszültséget állítanak elő.
A tüzelőanyag-cella temperálásáról saját hűtőköre gondoskodik, az utastérben pedig egy hőcserélő és egy termoelektromos, önszabályozó fűtőelem biztosít kellemes hőmérsékletet. A 80 Celsius-fok körüli hőmérséklet-tartományon működő hajtás magasabb követelményeket állít a hűtőrendszer elé, mint a vele összevethető teljesítményű belső égésű motor, azonban nagyobb, akár 60 százalékos hatásfok jellemezheti, amely a mai robbanómotorok hatásfokának nagyjából a kétszerese. A rendszer indíthatósága egészen –28 fokig biztosítva van. Mivel a kipufogórendszer ez esetben kizárólag vizet vezet el, tömegtakarékos műanyagból készült.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!