Két újdonsággal voksol a VW konszern a hidrogén mellett

Az Audi A7 Sportback H-tron Quattro és a VW Golf Variant HyMotion a konszern hidrogénes jövőautói.

Szabó Péter
2014. 11. 25. 6:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövő kapujában állunk? Több mint 500 kilométer egyetlen tankkal, a kipufogóból pedig mindössze néhány vízcsepp jön. Az A7 Sportback H-tron Quattro nagy erejű, sportos tüzelőanyag-cellás elektromos hajtást használ, amelyet hibridakkumulátor és egy hátul működő elektromos motor egészít ki. A név h betűje a hidrogénre utal. A 231 lóerős jármű összkerékhajtású, ami alapvető újdonság a tüzelőanyag-cellás járművek körében. Az első és a hátsó hajtás itt nem áll mechanikai kapcsolatban, a modell E-quattro hajtásrendszere teljesen elektronikus szabályozású forgatónyomaték-elosztással működik.

Külső megjelenésében a kísérleti modell, amelyet az Audi a Los Angeles-i autószalonra hozott, megegyezik a sorozatgyártású kivitelével. Mint a típusjelzése is mutatja, az alternatív hajtásrendszerű E-tron és G-tron modellek alkotta sorba illeszkedik.

A jármű tüzelőanyagcellája – akárcsak a hagyományos A7 Sportback belső égésű motorja – elöl kapott helyet. Az üzemanyagcella valójában több mint 300 önálló cella összessége, amelyek együttesen alkotnak egy köteget. Az egyes cellák központi eleme a polimer műanyag membrán, amelynek mindkét oldalán platinaalapú katalizátor található. Működése nem különösebben bonyolult: az anódra hidrogént vezetnek, amely protonokra és elektronokra bomlik. A protonok a membránon keresztül a katódra vándorolnak, ahol a levegő oxigénjével vízgőzt eredményezve lépnek reakcióba. Az elektronok ezzel szemben a cellakötegen kívülre vezethető elektromos áramot keltenek, az egyes cellák munkaponttól függően 0,6-0,8 volt feszültséget állítanak elő.

A tüzelőanyag-cella temperálásáról saját hűtőköre gondoskodik, az utastérben pedig egy hőcserélő és egy termoelektromos, önszabályozó fűtőelem biztosít kellemes hőmérsékletet. A 80 Celsius-fok körüli hőmérséklet-tartományon működő hajtás magasabb követelményeket állít a hűtőrendszer elé, mint a vele összevethető teljesítményű belső égésű motor, azonban nagyobb, akár 60 százalékos hatásfok jellemezheti, amely a mai robbanómotorok hatásfokának nagyjából a kétszerese. A rendszer indíthatósága egészen –28 fokig biztosítva van. Mivel a kipufogórendszer ez esetben kizárólag vizet vezet el, tömegtakarékos műanyagból készült.

Az A7 Sportback H-tron Quattro különlegessége, hogy hálózatról tölthető hibrid, a koncepció az Audi A2H2 és Q5HFC kísérleti modellek hajtásának továbbfejlesztése. A rendszer az elektromos hálózatról kábel segítségével feltölthető lítium-ionos akkumulátorral van felszerelve, a 8,8 kilowattóra energiatárolási képességű konstrukció az Audi A3 Sportback E-tron modellből érkezett. A nagy teljesítményű akkumulátor a tüzelőanyagcella számára is optimális partner. Fékezéskor hatékonyan tárolja a visszatáplálásból származó energiát, amivel teljes terheléskor jelentős teljesítménynövelést biztosít. Pusztán akkumulátora segítségével a kocsi akár 50 kilométert is megtehet. A teljes töltés feszültségtől és áramerősségtől függően két (380 voltos ipari áram) és négy óra (230 voltos háztartási hálózat) közötti időtartamot igényel.

A két elektromos motor állandó gerjesztésű szinkronmotor. Teljesítményük egyenként 85 lóerő – így jön ki 231 lóerő rendszerteljesítmény –, maximális forgatónyomatékuk 270 newtonméter. Az elektromos motorok házába 7,6:1 áttételű bolygóműves egységet integráltak a mérnökök. A rendszert mechanikus parkolófék és differenciálmű-funkció teszi teljessé.

Az 1,95 tonnás hidrogénes A7 mindössze 7,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/óra tempóra, végsebessége 180 kilométer/óra.

Az ötajtós kupé bal hátsó sárvédőjén van a tanksapkafedél, alatta a hidrogénbetöltő nyílással. Egy tankolás csupán három percet vesz igénybe. A tartályok infravörös jelekkel kommunikálnak a töltőberendezéssel, s egyenlítik ki az esetleges nyomás- és hőmérséklet-különbségeket. A tankok 700 bar nyomáson mintegy öt kilogramm hidrogénnel tölthetők fel, ami több mint 500 kilométerre elegendő. Az NEFZ menetciklus szerint mérve a hidrogénfogyasztás nagyjából egy kilogrammra adódik 100 kilométerenként, amelynek energiatartalma 3,7 liter benzinének felel meg.

A helyi forgalomban már ma is teljes mértékben károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedik az A7 Sportback H-tron Quattro, megújuló forrásokból nyert hidrogénnel tankolva azonban akár globálisan is nulla emissziójú járműként üzemelhet. Az Audi 2013 óta olyan kísérleti berendezést működtet Alsó-Szászországban, amely a szélenergiát vízbontás (elektrolízis) útján hidrogén előállítására használja fel. Jelenleg e hidrogént még szintetikus metán fejlesztésére használják fel, ha azonban a jövőben hidrogéntöltő állomások hálózatába táplálják, közvetlenül a tüzelőanyag-cellás járművek is tankolhatók vele. Ez már konkrét megoldás a károsanyag-kibocsátás nélküli, hosszú távon fenntartható mobilitás problémájára.

Nem csoda, hogy a névadó konszern márkája is e technika mellett teszi le voksát. A hidrogénes Golf kombi tanulmány a hagyományos modellel megegyező külsőt kap, lemezei alatt 136 lóerős hajtásláncot találunk, amely 10 másodperces 0–100-as sprintet biztosít. A lítium-ionos kiegészítő akkumulátor és a hibrid funkció itt is jelen van, a hatótáv ennek köszönhetően 500 kilométerre adódik, ugyancsak háromperces töltési idő mellett.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.