Nehézsúlyú száguldók: itt az új BMW X5 M és X6 M

Nem véletlenül a tengerentúli Los Angeles-i autószalon ad otthont a legújabb BMW X5 M és X6 M premierjének.

Szabó Péter
2014. 11. 01. 20:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megjelenésben az X6-os új generációja, valamint a tesztünkön már megmérettetésre került X5-ös sem panaszkodhat: az új vonalak könnyedebb vagy éppen izgalmasabb megjelenést biztosítanak. Az M modellek erre tesznek rá még egy lapáttal: a 20/21 colos, hátul 325 mm széles kerekek alaposan kitöltik a kerékjárati íveket, mögöttük pedig hatalmas, hatdugattyús féktárcsák gondoskodnak a hatalmas tömeg lassításáról. Ezek egyébként a versenysportban megtalálható megoldásokat örökölték, így az elődnél 50 százalékkal nagyobb lassítófelületet tudnak hasznosítani, miközben azoknál 1,6 kilóval könnyebbek.

A teljes fogyókúrában ez nem nyom sokat a latba: az X5 M üresen 2,275 tonnával terheli a mérleget, kupésított testvére pedig ennél mindössze 10 kilóval könnyebb. De gond egy szál se: meglehetősen izmos erőforrás gondoskodik arról, hogy ez a tömeg gyorsan lendületet vegyen. A továbbfejlesztett 4,4 literes, V8-as biturbó motor ezúttal már 575 lóerőt szorít ki magából 6000 és 6500 között. Miközben az erő négy százalékot növekedett, a csúcsnyomatéknál már tízről szól a fáma. A végeredmény – 750 Nm – már 2000-es fordulattól rendelkezésre áll és egészen 5000-ig kísér minket.

Mondani sem kell, mindez meglehetősen vehemens menetteljesítményekről gondoskodik, amelyről a mindössze 4,2 másodperces 0–100-as sprint is árulkodik. A végsebesség elektronikusan limitált, továbbra is 250 km/h. A motor egyébként hatékonyságban fejlődött a legtöbbet, fogyasztása ugyanis 20 százalékkal alacsonyabb, vegyes ciklusban 11,1 liter 100 kilométeren. Az erőátvitelről az utastérben helyet kapott előválasztó karról azt hihetnénk, hogy személyében a többi M modellben szolgáló hétfokozatú dupla kuplungos váltót tisztelhetjük, ám a valóság más: az X5 és az X6 M-be is a kényelmesebb nyolcfokozatú bolygóműves automata került. Miközben ez tapasztalatink szerint tökéletes komfortot tud megvalósítani, a váltás sebességében is alig marad alul, különösen felkapcsolásoknál.

Innen az erő egy intelligens összkerékhajtáshoz érkezik, amely képes annak 100 százalékát kizárólag az első vagy a hátsó tengelyre továbbítani, a tapadás függvényében. Sport szempontból inkább az utóbbi érdekes, amelyet az is igazol, hogy a gyári alapbeállítás is hangsúlyosabban hajt hátul. A Dynamic Performance Control vezérlő pedig dinamikus közlekedésnél a könnyedségről gondoskodik: az erő megfelelő kerekekhez való adagolásával csökkenti az alulkormányzottságot, segíti a kormányzást és fokozza a dinamikát.

A gumitechnológia fejlődésével és az áthangolt, 10 mm-rel alacsonyabban ülő futómű révén a gyáriak szerint a tapadás is nőtt az elődmodellekhez képest, aki pedig inkább annak ellentéte felől érdeklődik, azok számára a menetstabilizáló M Dynamic módja kontrollált driftek előállításában segédkezik, amelyet teljesen a DSC kikapcsolt módjában aknázhat ki a vezető. Kívülről és belülről is számos ponton kiszúrhatók az X-es M modellek. A hatalmas légbeömlők is árulkodók, de a két dupla kipufogóvég is sokat sejtet.

Akár kívül, akár belül nézzük, jóformán bárhonnan megpillanthatunk egy M-es jelvényt, az X6 esetében pedig hátul kis légterelő is árulkodik. Belül a váltókar mellett a még finomabb bőrrel bevont M-es kormány, valamint a teljesen elektromosan állítható, akár szellőztethető M-es sportülések gondoskodnak az egyedi atmoszféráról. Az X5 és X6 M tekintélyes árcédulájához a gyáriak szerint bőséges alapfelszereltség tartozik majd, de azért biztosak lehetünk benne, hogy az extrák pipálgatásával tízmilliós nagyságrendben fokozhatjuk majd a végső számlán szereplő összeget. Ennek összegyűjtésére egyébként még van időnk: a nehézsúlyú M modellek várhatóan tavasztól lesznek elérhetők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.