Az elmúlt hónapokban a kémfotósok többször is lencsevégre kaptak álcázott formában kimondottan sportos köntösbe bújtatott Leon kombikat, így sejthető volt, hogy a gyáriak a puttonyos változatból is készülnek valami érdekes piacra dobására.
Nos, a Seat ma reggel bejelentette a Leon Cuprák kombi változatait is (az eddigiekhez hasonlóan kétféle teljesítménnyel), amelyek a „sima” Leon Cuprák után pontosan egy évvel, a 2015-ös genfi autószalonon fognak debütálni. A radikális, mégis praktikus Leonok pályán akár a 300 lóerős, összkerékhajtású Golf R Variant orra alá is képesek lehet borsot törni, elsősorban alacsonyabb tömegüknek köszönhetően.
Ami mindkét Leon Cupra ST-ben közös, az a hajtásrendszer: a konszern bevált 2 literes négyhengeres turbós benzinmotorjának ereje alapesetben hatfokozatú kézi, felár ellenében pedig szintén hatgangos dupla kuplungos DSG automataváltón keresztül jut el az első kerekekhez, mégpedig a szériában járó, elektronikusan vezérelt önzáró differenciálművön keresztül, amely remek tapadást igyekszik garantálni, és igény szerint a nyomaték 100 százalékát akár egyetlen kerékhez képes kivezérelni.
És hogy mekkora erőről van szó? Mindkét Cupra változat 350 Nm-nyi forgatónyomatékot képes mozgósítani (1750–5300/perc között), ám az induló változatban a motor 265 lóerő leadására képes, míg a Cupra 280 verzió – ahogy neve is jelzi – ménese 280 tagot számlál, amivel a típus minden idők legizmosabb szériagyártású Seatjának számít.
A 2 literes TSI motor a konszern kompakt sportmodelljeiben 220-300 lóerő közötti csúcsteljesítményre képes, ám elsőkerékhajtással párosítva messze a Leon karosszériájában a legizmosabb, így – főleg kicsit síkosabb útfelületen – kimondottan fontos szerepet kap a fentebb említett önzáró differenciálmű.
A szuper vezethetőségben a szériában járó, és a sportosság jegyében fogant állítható lengéscsillapítás (DDC), valamint a direktebb kormánymű is kiveszi a szerepét, de szintúgy említést érdemel a fokozott teljesítményű fékrendszer. A megfelelő tapadásról 18 colos, sőt, a Cupra 280 esetében 19 colos könnyűfém kerekekre húzott 225 mm széles papucsok gondoskodnak, utóbbi modellhez pedig továbbá egy radikálisabb aerodinamikai csomag jár – kívülről persze minden Cupra ST könnyen beazonosítható, elsősorban a mélyre húzott lökhárítókról, a nagy légbeömlőkről, valamint a kétoldali kipufogókról.
A menetteljesítmények önmagukért beszélnek: a 280 lóerős Leon Cupra DSG váltóval 6 szekundum alatt képes teljesíteni a 0–100 km/h-s sprintet, és az eredményen a – 15 lóerő illetve a kézi váltó csupán 0,1-0,1 másodpercet ront. A végsebesség minden esetben limitált 250 km/h, a gyári átlagfogyasztás pedig a változat függvényében mindössze 6,5-6,8 liter/100 km. A gyorsulási adatok összkerékhajtással még jobbak lennének (az átlagfogyasztás pedig magasabb lenne közel fél literrel), ám ilyen opció nem fog csatlakozni a Seat büszkeségéhez. Sebaj, így az autó a kategória legkönnyebbjei közé sorolható.
Az utastérben nem számíthatunk komoly változásokra, így az enteriőrben lényegében a szürke-fekete alcantara- vagy bőrborítású sportülések, a sportkormány, néhány Cupra logó, valamint a 300 km/h-ig kalibrált új műszercsoport jelenti a legnagyobb változást.
A Leon belseje sajnos továbbra is meglehetősen komor marad, cserébe viszont az autó ára jóval kedvezőbb lesz a hasonlóan izmos, igaz, összkerékhajtású testvérekénél (Golf R illetve Audi S3 Sportback). A jól felszerelt Seat Leon Cupra ST alapára a 265 lóerős motorral egy hajszállal 9 millió forint felett lesz, az izmosabb kivitel pedig plusz 400 ezer forintot kóstál majd. A DSG váltó felára 550 ezer forintra várható.