Népjólét – Mini Cooper SD 5 ajtós teszt

Jó hírünk van: a Mini hangulatát és élményeit ezentúl nagyobb társaságok is kompromisszum nélkül élvezhetik.

Szabó Péter
2015. 01. 01. 13:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan fél éve, hogy a Mini leleplezte legfrissebb típusát, a klasszikus Mini új ötajtós verzióját, ami nem összekeverendő a kínálatban eddig szereplő, egymással szembenyíló ajtós Clubman verzióval. Az ötajtós Mini lényege, hogy formatervét tekintve, amennyire csak tud, hű marad a háromajtós testvérhez, praktikumban viszont sokkal többet kínál nála, köszönhetően a jelentősen megnövekedett hossznak, tengelytávnak és a két plusz ajtónak.

Négy, akár 185 cm magas felnőtt kényelmesen elfér a négyméteres autóban. Már egyáltalán nem mini tehát a Mini, az ötajtós kivitel bőven hozza a kiskategória átlagos hátsó helykínálatát. Széltében persze a kategóriatársakhoz hasonlóan öt személy számára kevés a hely, de ha kell, rövid távra be lehet passzírozni három személyt a második sorba, ami bizony gyakran jöhet jól, s ilyenkor inkább a praktikum, mint a kényelem a lényeg. A 278 literes csomagtartó szintén hozza a kiskocsik szintjét, a használhatóságot pedig ügyes dupla padló fokozza. A 72 mm-es tengelytáv- és 161 mm-es hosszgyarapodás tehát aranyat ér, ehhez mérten pedig a 260 ezer forintos felár elenyésző.

Az autót alaposan szemügyre véve kiszúrhatjuk az ötajtós karosszéria kissé megváltozott arányait, általában ez fel sem tűnik. A legizmosabb dízelmotorral felszerelt tesztautónk elegánsan ízléses konfigurációja tökéletesen elrejtette a maximalizált miniséget, miközben továbbra is bő kézzel mérte a márka karakteres pozitívumait. Előző tesztjeinkben már ezeket mind átvettük: élvezetes vezethetőség, gazdag szolgáltatások, jól hangolt futómű és érdekes részletek tömkelege, amelyért mindössze néhány ergonómiai bakival kell megbarátkoznunk.

Információ bőséggel rendelkezésre áll korábbról, így most koncentrálhatunk arra, amely most a legérdekesebb: a száguldozásra. Erre ugyanis már nemcsak a Cooper S és a John Cooper Works kivitelek alkalmasak, de az SD utónevet viselő variánsnak sem kell szégyent vallania. Az új kétliteres, négyhengeres dízelmotor minden eddiginél jobb formájában került a motorháztető alá, amelyet már első indításnál megtapasztalhatunk. Az egység ugyanis még hidegen is visszafogott tud maradni, bemelegedve pedig kiválóan palástolja öngyulladós mivoltát – ilyen kulturált dízelerőforrást ezen a szinten bizony nem láttunk még a bajoroktól.

 

A csendes működés csak a kezdet, még rengeteg mindent lehet szeretni az SD-ben. Például a 170 lóerős teljesítményt és a 360 Nm nyomatékot. Utóbbira nem is kell sokat várni: már 1500-as fordulaton beköszönt, de alapjárattól jelen van. Maga a váltássegítő is sugalmazza nekünk, hogy nyugodtan felválthatunk akár 1000-es fordulatszámig, onnan is jó erővel húz ki a Mini. A jó erő 1500-tól kezd kiteljesedni, és miközben a teljesítmény is felugrik, a folyamatosan erősödő karakter megmarad 4000-ig, amely után már érdemes a jól kapcsolható hatfokozatú kézi váltóhoz nyúlni.

Hogy eközben mennyire gyorsan történnek az események, azt a 7,3 másodpercesre mért 0-100-as sprint is fémjelzi. A rugalmasság még inkább magáért beszél: negyedik fokozatban 60-ról 100 km/h-ra 4,7 másodperc alatt gyorsíthatunk, ami még a 192 lóerős Cooper S orra alá (kereken 5 másodperc) is borsot tör, ráadásul a 0-100 km/h-s sprintet is alig fél másodperccel abszolválja gyorsabban a benzines delikvens.

Fogyasztásban szintén a dízelnél van a lépéselőny, igaz, már nem olyan különbséggel, amelyet régen megszokhattunk. A kétliteres, turbós benzines hatékonyságáról árulkodik a tény, hogy normakörünkön mindössze egy liter volt a differencia a két erőforrás étvágya között – az 5,1 és a 6,1 literes értékek mindegyike barátságos. Az olló fokozott teljesítménykihasználásnál sem nyílik lényegesen nagyobbra, rövid távokon pedig a dízel egység hátrányba kerülhet, mivel jóval lassabban melegszik be benzines alternatívájánál.

 

Ennek ellenére érdemes lehet a dízel alternatíva mellett dönteni, a 375 ezer forintos felárát ugyanis a sokat autózók pillanatok alatt le tudják közlekedni. A sportos ambíciókat dédelgetők viszont egyetlen ok miatt ne gondolkozzanak rajta: a dízel is egészen morcos, de a benzines változat kipufogójának hangolása alaposan lepipálja, a hangulatos visszadurrogások pedig könnyebben beindítják a boldogsághormonok termelődését.
Az árakat lehetne hosszan elemezni, de nem érdemes: minden egyes cikkben leírhatnánk akár többször is, hogy a Mini drága dolog, de ettől függetlenül viszik, mint a cukrot. A praktikus ötajtós kivitel 5,87 millió forinttól startol, ami bizony nem megszokott a kiskategóriában, viszont tény, hogy remek autót tisztelhetünk személyében, amit még a háromhengeres 136 lóerős benzinmotorral is élmény vezetni.

A tesztelt 170 lóerős SD dízelváltozat a kínálat legdrágábbja, listaáron minimum 7,15 millió forintot szükséges érte fizetni, de a Cooper S/SD páros felszereltsége is jóval bőségesebb az egyszerűbb Cooper-változatokénál. Ettől függetlenül az extralista szinte végtelen hosszúságú, minden megtalálható, mi szem-szájnak ingere, és ami korunk prémiumtermékeitől elvárható, így ne csodálkozzunk, hogy vígan pipálgatva könnyedén átléphetjük a 10 milliós határt. Az ötajtós kivitel felára – amint fentebb is írtuk – 260 ezer forint, ami abszolút értékarányosnak mondható: végre egy családbarát, mégis barátságos és stílusos Mininek örvendhetünk!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.