Szerethető divattraktor: Nissan Juke 1.5 dCi teszt

A Nissan divatautóját, a népszerű Juke-ot közel négy év szolgálat után elérte a frissítés szele.

Vajda János
2015. 01. 05. 6:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kívülről nagyon oda kell figyelnünk, ha meg akarjuk különböztetni az új Juke-ot a korábbitól; a legnagyobb változást az új első fényszórók hozták, amik a 370Z sportautó első szemeire hasonlítanak és immár szériában LED-es nappali menetfénnyel érkeznek. Valamelyest módosultak a lökhárítók, a hűtőrács, a hátsó, immár átlátszó búrával ellátott hátsó fényforrások pedig szintén újak. Mindezek mellett új színek és kerekek hivatottak hirdetni a frissítést, az extrák terén pedig kívül-belül friss opcióknak örülhetnek a vásárlók: ide tartozik például a xenon fényszóró, a hangulatos nyitható panorámatető, a 360 fokos kamerarendszer, vagy például a biztonsági pajzs, ami többek között ütközésre figyelmeztető rendszert, forgalomfigyelőt, sávváltásra figyelmeztetőt és holttérfigyelőt tartalmaz.

A Nissan különösen büszke arra, hogy a Juke mostantól egyedileg konfigurálható, pontosabban a vásárlók saját ízlésüknek megfelelően személyre szabhatják. Nagy varázslatról azért nincs szó: az autó mostantól kérhető egy külső és egy belső csomaggal (mindkettő 65-65 ezer forintba kerül), amelyek megrendelése esetén néhány elem kívül-belül négyféle választható színben pompázhat (fekete, fehér, vörös, sárga), így, ha ügyesen összeillesztjük az autó fényezését a csomagokkal, akkor hangulatos kontrasztokat varázsolhatunk.

A frissítésből szerencsére nem csak az optika profitált: a tervezők például megszüntették a rejtett kilinccsel nyitható hátsó ajtók veszélyes és kényelmetlen sarkát, továbbá a padlólemez átszabásával (az első kerekes modelleknél) jelentősen megnövelték a csomagteret, ami mostantól alaphelyzetben 251 helyett 354 (!) litert kínál, s dupla padlójával jól használható. Már tényleg nem szólhatunk be a Juke csomagtartójának, a típus ezen a téren is hozza a kategória átlagát. A mostani, fekete-fehér tesztautónkban a kínálat egyetlen gázolajos szíve, a nagyon jól ismert, Renault-féle 110 lóerős 1.5 dCi motor duruzsolt. Az erőforrást volt már alkalmunk közel 3 éve nyüstölni a Juke-ban, de azóta történt némi változás a hajtáslánc kapcsán.

Nem, a tervezők sajnos nem az 1.5 dCi variáns legnagyobb problémáját eliminálták, így, ha egyetlen dolgot kérhetnénk a jó tündértől, az továbbra is a zajszint csökkentése és az orgánum javítása lenne. A másfél literes egység mind hidegen, mind melegen úgy szól, akár egy traktor, sőt, kis túlzással a traktorok kikérhetnék maguknak hasonlatomat. 110 lóerős teljesítménye maradt a régi, viszont csúcsnyomatéka 240 Nm-ről 260 Nm-re emelkedett, szériában start/stop rendszert és hosszabb váltóáttételezést kapott, fogyasztása pedig közel 20 százalékot csökkent a gyári adatok szerint.

A 20 százalékos fogyasztáscsökkenés az egyhetes teszt után kissé túlzásnak tűnik, de mintegy 10 százalékot mi is tapasztalhattunk, s mivel eddig sem volt torkos a kis kerregő, kellemes számokat olvashatunk le a fedélzeti számítógép kijelzőjéről. Városban 6 liter alatt simán elketyeg a Juke dCi, országúton 4 liter alatt sem nehéz eljárni, vegyes körülmények között pedig a jobb láb függvényében 5-6 liter közötti étvággyal kalkulálhatunk, ami abszolút rendben van.

 

Főleg a menetteljesítményekhez képest: a gyárilag 11,2 másodperces 0–100 km/h-s sprintet tesztautónk a nehéz úthengerek ellenére bőven túlteljesítette, s 10,5 szekundum körüli értékével hasonlóan gyors, mint az 1.2 DIG-T kivitel. A 260 Nm viszont középtartományban jóval erőteljesebb gyorsításokat tesz lehetővé a benzinesnél, s becsületesen tekeri a kormányt padlógázra. A Juke persze 110 lóerővel nem tépi le a fejünket, de nagyon kellemes menetteljesítményeket produkál, és ereje bőven elég egy kis mókázáshoz.

A mókázást pedig szerencsére továbbra sem veti meg a különc formatervvel megáldott városi crossover, vezethetőségben ugyanis szinte nincs párja a kategóriában. A karosszéria merev, a feszes futómű direkt viselkedést és magas kanyarsebességeket tesz lehetővé (főleg a 225 mm-es gumikkal), a kormányzás pedig annak ellenére szuperül muzsikál, hogy a frissítéssel búcsúznia kellett a precíz és sok-sok visszajelzést adó hidraulikus szervónak, melynek helyét, ahogy manapság illik, elektromos rásegítés vette át.

Az élményeket tetézi a nagyon gyorsan kapcsolható, hatfokozatú kézi váltó, aminek ráadásul áttételezését is eltalálták a tervezők. A teszthét során minden kilométer élményszámba ment a Juke volánja mögött, és még a motor iszonyatos orgánuma sem tudta kedvemet szegni. A Juke maradt, amilyen volt: szűkös, de elöl kényelmes utasterében kemény műanyagok uralkodnak, a komor hangulatot viszont hatásosan feldobják a feláras kontraszt betétek. Továbbra is szomorúan konstatáltuk a mindössze két irányban (fel-le) állítható, de legalább jó fogású kormánykereket s a gyári hifiberendezés gyatra hangminőségét.

 

Cserébe a már sok helyen látott Nissan Connect 2 érintőképernyős multimédiás és navigációs rendszer ezúttal is gyors, könnyen kezelhető, minden fontos és modern funkciót felkínál, ráadásul magyarul beszél – megvásárlása mindenképp ajánlott.

A Nissan a listaárak alapján divat-crossoverének dízelváltozatát 5,085 millió forinttól árulja – a középső felszereltségi szint felára 385 ezer, a legmagasabbé pedig 900 ezer forint, igaz, a sok-sok opció révén mindkettő megéri az árát, így a döntést a vásárló igényei és pénztárcájának vastagsága határozza meg. Annyi bizonyos, hogy nem olcsó a Juke, viszont ha az egyenletbe belevesszük az importőr minden Juke modellre érvényes 460 ezer forintos meghirdetett akcióját, máris sokkal barátságosabb a kép.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.