Új belépő: minden a frissített 1-es BMW-ről

A BMW-nél tényleg nem telik el nap újdonságok nélkül.

Szabó Péter
2015. 01. 18. 6:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A frissítést a külső is elárulja: a tervezők a legjobb helyeken, a lámpatesteknél nyúltak a prémiumkompakthoz, a sokak szerint tétova tekintet eltűnt, a márka többi modelljére jellemző határozott fényszórók jelentek meg. Az immár szériában ledes menetfényt viselő, opcionálisan pedig teljesen ledes kivitelben is kérhető első mellett a hátsó lámpák is új formát, illetve tartalmat kaptak. Az L mintázat immár itt is fellelhető, a megvilágításról pedig ledek gondoskodnak. Emellett a lökhárítók és a vesék enyhe átdolgozása jelenti a változást.

Az új középkonzol gazdag szolgáltatásokat foghat össze, és immár a szériafelszereltség részévé vált az automatikus klímaberendezés, az esőérzékelő, a guminyomás-figyelő, az okosabb rádió idrive-os működtetéssel, valamint a műszerfalon már alapból 6,5 hüvelykes nagy felbontású kijelző kap helyet. Felár ellenében ezt 8,8 colos kijelző és ügyes navigációs rendszer váltja. A minőségérzet fokozása érdekében a gombok sok helyen krómkeretet kapnak, a klímaberendezés magas fényű fekete betétje mögött pedig nappal fehér, éjjel pedig hagyományosan narancssárga színű a kijelzés.

A márkától megszokott Advantage, Sport Line, Urban Line és M Sport csomagok ugyanúgy rendelkezésre állnak. A színek, felnik, kárpitok és betétek gazdag választéka mellett a felszereltségi opciókra sem lehet panasz, a biztonsági segédberendezésektől kezdve a legfejlettebb kommunikációs összeköttetést biztosító rendszerekig minden elérhető, ami szem-szájnak ingere. A hátsókerék-hajtású kompakt sportosságát is alaposan növelhetjük. Az 50-50 százalékos tömegelosztás már eleve kiegyensúlyozott menetdinamikát ígér, az agilitást pedig adaptív lengéscsillapítással, M sportfutóművel, változó áttételű kormányművel és M Sport fékrendszerrel fokozhatjuk.

A ráncfelvarrás a motortérben is jelentős változásokat hozott. A paletta nyitányát a 16i és 16d névvel ellátott háromhengeres, 1,5 literes, turbós benzines és dízel erőforrások adják. Előbbi 109 lóerőt és 180 newtonmétert, utóbbi pedig 116 lóerőt és 270 newtonmétert tud felmutatni. A hatékonyságra kihegyezett EfficientDynamics Edition dízel 3,4 literes vegyes fogyasztással igyekszik magát a szívünkbe lopni. Azért a többi verzióval sincs gond: a 0–100-at 10,9 másodperc alatt letudó 16i 5,0-5,4 litert kortyol vegyesben, a 10,3-as gyorsulási adattal rendelkező alapdízel étvágya pedig 3,7-4,1 literben állapodhat meg.

Érdekes, hogy a háromhengeres erőforrások izmosabb kivitele egyelőre nem költözik be az 1-es sorozat gépházteteje alá. A benzinesek következő lépcsőfokát jelentő 18i és 20i modellek négyhengeres, 1,6 literes turbómotorral hangolnak sportosabbra. Előbbi 136 lóerőt és 220 newtonmétert tud felmutatni, ami 8,5 – nyolcfokozatú bolygóműves automatával 8,7 – másodperces 0–100-as sprintet tesz lehetővé, a 20i pedig 177 lóerejével és 250 newtonméterével ezt 7,2 szekundumig faraghatja. A vegyes gyári fogyasztási adatok itt is visszafogottak: verziótól függően 5,4-6,0 l/100 km-re számíthatunk.

A sorban a kétliteres erőforrások következnek. Benzinesből ez a turbós 25i-t jeleni, amely 218 lóerőt és 310 newtonmétert présel ki. Ez már meglehetősen sportos, 6,2-6,4 másodperces 0–100-as gyorsulást és 6,3-6,5 literes vegyes átlagfogyasztást ígér. De ha étvágy, akkor a kétliteres dízelmotor új nemzedéke hívja fel magára a figyelmet. A 18d-ként 150 lóerős, 320 newtonméteres, 20d formában pedig 190 lóerős, 400 newtonméteres egységek akár 8,1, illetve 7,0 másodperc alatt felgyorsíthatják az 1-est 100 km/h-ra, s legjobb esetben akár 3,8-3,9 literes vegyes átlagot is elérhetünk velük. A két változat rendelhető összkerékhajtással is: az elöl is hajtó xDrive csak mérsékelten rontja a menetdinamikát és a fogyasztást, cserébe viszont jelentősen fokozza a tapadást.

Az öngyulladósok csúcsát a 25d adja. A kettős turbófeltöltésnek és a 2500 bar nyomással üzemelő befecskendezésnek köszönhetően a kétliteres lökettérfogatból ezúttal 224 lóerő és 450 newtonméter jön ki, és már szériában jár a nyolcfokozatú automata váltó. A közös munka eredménye a 6,3-as 0–100-as sprint, amelyhez hihetetlenül alacsony, mindössze 4,3-4,6 literes fogyasztás társul, a kerékméret, illetve a felszereltség függvényében.

A modellsorozat felső polcán található M135i hathengeres turbómotorja is erősödött, ezúttal már 326 lóerőt, valamint 450 newtonméter nyomatékot tesz le az asztalra. A vadított köntösben elérhető modell hátsó- és összkerékhajtással, kézi és automata váltóval is elérhető. A típusok közös nevezője a 8 liter alatt megálló vegyes fogyasztás, valamint az egy évtizede még szuperautónak is becsületére váló 4,7 másodperces 0–100-as gyorsulás.

Az erőforrások mellett az erőátviteli rendszereken is dolgozott a BMW. A hatfokozatú kézi váltó automatikusan ad gázfröccsöt visszaváltásnál, a nyolcgangos automata pedig a navigációs rendszer adatai alapján is igyekszik finomhangolni tevékenységét. Ez a fajta gondviselés gyűrűzik be a legapróbb részletekbe: a távolságtartó tempomattól a parkolórendszeren át a telefonos alkalmazásokig mindent továbbfejlesztett a gyártó a nagyobb siker érdekében.

A közönség a frissített 1-es sorozattal legkésőbb a márciusi genfi autószalonon találkozhat, melyet követően az első megrendelt modellek kiszállítása várhatóan meg is kezdődik. Az árakról még korai lenne beszélni, de feltételezhetően a gazdagabb alapfelszereltség ellenére sem lesz hatalmas a változás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.