Műszakilag is hoz újdonságot a BMW M4 biztonsági autó

A BMW bemutatta a MotoGP 2015-ös évadjának biztonsági autóját.

Szabó Péter
2015. 02. 16. 16:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az általunk is tesztelt BMW M4-es kupét az új évadra is a megszokott kiegészítőkkel fűszerezte a BMW. A kiegészítő légterelők vagy éppen az M Performance kipufogó mellett azonban sokkal érdekesebb adalékot is találunk, méghozzá a motortérben. A fejlesztők egy új fejlesztésű vízbefecskendezéses rendszert tesztelnek majd a versenyeken futó járgányokban, amely a teljesítmény fokozása mellett még a fogyasztást is csökkenteni tudja. A rendszer az égéstér hőmérsékletének csökkentése érdekében 10 bar nyomáson finom vízpermetet adagol, amely csökkenti a motor kopogását, valamint lehetővé teszi, hogy a gyújtás pillanata közelebb kerüljön az optimálishoz.

Ennek következtében az égési folyamat hatékonysága fokozódik, miközben az égési hőmérsékletet is csökkenti a rendszer. Mivel a hideg levegő magasabb sűrűségű, azaz több oxigént tartalmaz, ezért az alacsonyabb hőmérsékletek lehetővé teszik az égéshez szükséges anyag nagyobb mértékű jelenlétét a kamrában. Ez pedig – mondanunk sem kell – nagyobb teljesítményt és nyomatékot szavatol. A már önmagában is meggyőző érvek sorához csatlakozik még egy: a csökkent hőmérséklet növeli az alkatrészek élettartamát is.

A működéshez szükséges vizet fagymentes, ötliteres tartályban helyezték el a mérnökök, amely az M4 csomagtartójában található. Természetesen a rendszerhez tartozik még vízpumpa, néhány szelep és számos érzékelő, amely néhány kilóval fokozza a viszonylag könnyű kupé súlyát. A gyáriak szerint egyébként a motor maximális kihasználásakor (azaz versenypályán) mindig feltöltve kell használni a víztankot, de közúton annak üresen járatása nem jelent problémát. Normál használat során egyébként sem számolnak óriási szomjjal a gyáriak: a számítások és tapasztalatok szerint átlagosan minden ötödik tankolásnál kell 5 liter desztillált vizet löttyinteni a csomagtartó megfelelő helyére.

A tank méretét tekintve ez azt jelenti, hogy körülbelül 50 liter benzin elégetése közben 1 liter víz távozik a tartályból. Ez az igény a közeljövőben a sorozatgyártású modellnél is manifesztálódhat: a gyáriak elmondása szerint a sikeres szezont követően a sorozatgyártású modellen is elérhető lesz a rendszer. A valós haszonról, vagyis a pluszteljesítményről és a fogyasztáscsökkenés mértékéről nem nyilatkoztak, mint ahogy a rendszer esetleges felárát is egyelőre homály fedi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.