Optimum: kipróbáltuk az Opel Insignia új dízelét

Írország dombjai között ezúttal jubileumot ünnepeltünk: 20 éve itt mutatkozott be a Vectra Caravan Diesel is.

Szabó Péter
2015. 02. 23. 6:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Insignia nemcsak az Opel csúcsmodellje, de a márka egyik húzó típusa is. Írországban például a kategória több mint harmadát vágja zsebre a középkategóriás villámos, amelyből eddig már 750 ezer példány talált gazdára. A ráncfelvarrás pedig kimondottan jót tett a pályafutása közepén járó modellnek: a tavaly az eladások közel 20 százalékkal növekedtek ennek hatására. Vásárlási tanácsadónkban korábban mind a 4 karosszéria-változatot és a legtöbb hajtásláncot már részletesen kiveséztük.

A konkurensek erősödésével azonban az Opel nem ülhet tétlenül a sikereket nézve, és a legjobb helyen erősítették tovább a modellt: a kétliteres dízelmotor új generációba lépett. A kiemelt figyelem pedig abszolút indokolt, ugyanis a középkategóriásból Európa országaiban 83 százalékban gázolajt kortyoló modellek találnak gazdára. A 170 lóerős újdonság egy huszárvágással egyszerűsíti a választást: a korábbi verziónál csendesebb, erősebb, sokkal rugalmasabb és takarékosabb, olyannyira, hogy még a biturbó változatnak is konkurenciát szolgáltat.

Persze volt hová fejlődni: a formás modellcsalád eddigi kétliteres dízelje ugyanis a kategória legkulturálatlanabb és leghangosabb motorjai közé tartozott. Annak érdekében, hogy ezeket a jelzőket mindörökké elfelejtsük az Insignia esetében, és helyette inkább a rugalmas és a takarékos szavakkal dobálózzunk, szinte az alapoktól kezdve átdolgozták a fejlesztők a motort. Csodákra képes az új turbó: majdnem úgy tölt, mint kettő. Az új, vízhűtéses turbó és aktuátor jobb reakciót eredményez, a 16:1-esre csökkentett kompresszió pedig a hatékonyságnak kedvez.

A feltöltő munkája elméletben és gyakorlatban is örvendetes. Az elődhöz képest a gyáriak szerint például 1500-as és 1800-as fordulaton is 20 százalékkal nagyobb töltőnyomást épít fel az új „csiga”, amellyel éppen olyan tempóval és mértékkel tölt fel, mint a biturbó verzió. Ott a nagyobb töltőnyomás 195 lóerőt présel ki, itt viszont 3750-nél 170 lóerőt kapunk, Euro 6-os normáknak való megfelelőséggel. Persze a különösen szigorú károsanyag-kibocsátási normáknak való megfeleléshez elengedhetetlen volt az SCR-katalizátor alkalmazása, ami AdBlue adalékkal fejti ki kipufogógáz-tisztító hatását.

Gázadásra már 1400-as fordulattól jól húz a motor, az 1750-től 2500-ig ígért 400 Nm-es nyomatékcsúcsban nem kételkedünk. A jól kapcsolható hatfokozatú kézi váltóval együtt dolgozva mozgalmas élményekben lehet részünk, érzésre nem is értjük, hogy miért annyira visszafogott a 9 másodperces 0–100-as gyári adat – inkább a 225 km/h-s végsebességből lehet a rendelkezésre álló erőt saccolni. Az Insignia nehéz karosszériáját könnyedén cipeli a motor, a gázreakció pedig kategóriájához mérten valóban jó, a sportos ambíciókat kiszolgálja a motor. Ez pedig jó hír, hiszen a típus remek futóműve és pontos kormányzása egyébként is élvezetes vezetésre csábít – ehhez jó partnerre lelünk az erőforrásban.

 

A kulturáltság érdekében az alumínium hengerfejes, láncos motor több új alkatrészt is kapott, ám az átgondolt tervezésnek köszönhetően egy kilóval sem lett nehezebb. A kiegyensúlyozó tengely önmagában 83 százalékkal csökkenti a rázkódás mértékét. A kétrészessé vált olajteknő (felül alumínium, alul bordázott acél) szintén csökkenti a vibrációt. Az égésfolyamat optimalizálásának és a hangszigetelés fokozásának alapjárattól egészen 2000-es fordulatig 5 dB-lel halkabb működés lett az eredménye.

Ezt jól éreztük az ír utakon is, ahol a dízelmotor sajátos hangszíne soha sem vált tolakodóvá. Fajtáját nem tudja meghazudtolni ez az erőforrás sem, de kétségtelenül kategóriájának legcsendesebb tagjává lépett elő vele az Insignia, már ami a motorból érkező zajokat illeti. Egyébként sem áll rosszul a modell, igaz, a gördülési zajt helyenként tolakodónak éreztük – messze menő következtetést ebből persze nem érdemes levonni; a tesztautó megérkezésével szokásos műszerünkkel elvégezzük az összehasonlíthatóságot biztosító méréseket.

Ami a költségeket illeti, egyik szemünk sírhat, a másik nevethet. A korábbi erőforráshoz mérten az új 2.0 CDTI ugyanis 230 ezer forinttal drágább lett. Ám, ha ehhez hozzávesszük, hogy jóval kulturáltabb erőforrást kapunk, amely a legfontosabb helyen, vagyis az alsó és középső fordulatszám-tartományban ugyanolyan izmos, mint a 195 lóerős kivitel, már rögtön nincs ok panaszra. Utóbbi egyébként 360 ezres ugrásra van a listaáron 8,78 millió forinttól elérhető új kiviteltől.

 

Az igazán jó hír még csak most következik, a 4,3 literes vegyes fogyasztás tekintetében. Bár ez még a nyugodt ír országutakon is kicsit optimista értéknek bizonyul, azért sokat elárul, hogy kizárólag városi körülmények között 6 liter alatt tudtuk tartani üzemmeleg motorral az étvágyat, a meglehetősen vegyesen alakuló, próbálgatós tesztköröket pedig rendre 5,5 literes értékkel zártuk. A pontos méréseinkre a tesztig várni kell, de annyit már most előrebocsáthatunk, hogy a 163 lóerős verzióhoz képest egy literrel minden további nélkül takarékosabb üzemre számíthatunk a valóságban is, miközben az egy ideig még forgalmazott, korábbi biturbó motorhoz képest 1,5 literes az étvágykülönbség.

További jó hír, hogy 750 ezer forint felár ellenében már a piaci startnál kérhetünk összkerékhajtást is a motorhoz, a hatfokozatú automataváltó pedig rövidesen szintén megérkezik a kínálatba. Mindent gondosan elhelyezve a serpenyő mérlegébe, már első próbánk alapján megállapíthatjuk, hogy az új dízelmotor egyben a legjobb, vagy legalábbis optimális választás is lehet az Insigniához, segítségével pedig a legjobb helyen fejlődött a típus.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.