A fizika határain túl – a cél 1600 km/h, a földön

Bizonyára sokan hallottak olvasóink közül a Bloodhound SSC-ről, a sebességrekorder csapatról.

Vajda János
2015. 03. 13. 13:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az aktuális földi sebességrekord 1221 km/h, a brit csapat viszont közel sem elégszik meg ennyivel: a Bloodhound SSC célja az abszolút hihetetlen 1600 km/h elérése. Persze számtalan akadállyal találkoznak a tervezők a fejlesztés során, ráadásul eleve ismeretlen terepen próbálnak mozgolódni, hiszen eddig még közel sem sikerült ilyen tempót földön elérni. Nem is gondolnánk, de a legnagyobb gondot a kerekek által felvert kavicsok jelentik, amelyek lövedékként hatolhatnak át a „karosszérián”, a brit Andy Green pilótát komolyan veszélyeztetve.

A rakétaautó kerekei ugyanis 1600 km/h-nál percenként 10 200-at (!) forognak, a kerekekből „kiugró” kavicsok így brutális energiával rendelkeznek. Szerencsére végre sikerült megoldani a problémát: a brit Morgan Advanced Technologies nevű cég kifejlesztett egy olyan speciális anyagot, ami ellenáll ezeknek az energiáknak, az anyag pedig úgy néz ki, hogy működik, ugyanis kiállta a dupla sebességet, tehát 3200 km/h-s becsapódásokat imitáló ballisztikus teszteket. Érdemes megnézni a tesztelésekről készült videót:

A Bloodhound SSC-ről számtalan érdekességet lehetne írni, hiszen a rakéta minden porcikája egyedi és különleges – az egész alkotás egy mérnöki csoda. Autós vonatkozásban viszont talán a legizgalmasabb, hogy a Jaguar kompresszoros V8-as 5 literes motorja hajtja az üzemanyagpumpát. Eléggé ijesztően hangzik, hogy egy 500 lóerős motorra van szükség az üzemanyagpumpa hajtásához, azonban ez valóban így van, hiszen a pumpának 40 liternyi üzemanyagot kell szállítania másodpercenként, amihez bizony komoly hajtás szükséges. Az 1600 km/h-hoz pedig nem meglepő módon egy sugárhajtómű igyekszik eljuttatni az SSC-t, ami az Eurojet EJ200 repülőtől érkezik, és akár 78 ezer lóerőnyi tolóerőt is képes szolgáltatni.

A csapat a hírek szerint idén kezdi el valós körülmények között tesztelni a féltett kincset, a pilóta pedig a már fentebb említett Andy Green lesz. A tervek szerint először az 1280 km/h-s sebességet kívánja abszolválni a csapat (ami ugye már eleve rekordnak számít), s az 1600 km/h-s álomhatárral csak jövőre próbálkoznak, ha minden sikeresen zajlott az 1280 km/-h-s próbán. Mi mindenesetre nagyon drukkolunk nekik, mert hiába nincs túl sok jelentősége a sebességhajhászásnak, mérnöki szempontból biztosan nagyon sok, eddig ismeretlen problémát oldanak meg a szakértők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.