Az év végére az Apple meghódítja az autóipart?

Alig mutatkozott be az Apple telefont autóval megosztó alkalmazása, a gyártó világot akar hódítani.

Szabó Péter
2015. 03. 12. 6:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Volvo kezdte úttörőként az XC90 új nemzedékével, s már a Hyundai, a Mercedes-Benz, a Peugeot, a Ferrari és a Volkswagen legfrissebb rendszere is támogatja a CarPlay funkciót, azaz az Apple telefon főbb alkalmazásai megjeleníthetők és használhatók az autó képernyőjén.

Ami összetartozik, annak együtt kell fejlődnie: az okostelefonok többé nem zárhatóak ki mindennapjainkból, az autóba integrált multimédiás rendszerek pedig manapság aktívan kommunikálnak a külvilággal – az ügyfelek számára pedig maximális kényelmet biztosít a két rendszer zökkenőmentes integrációja. Ennek megfelelően mindkét oldalról egyre több gyártó igyekszik megtalálni a tökéletesnek tartott megoldást.

A későbbiek során elérhetővé váló rendszer működését a Mercedes-Benz egy már megrendelhető új C osztályban mutatta be a genfi autószalonon. Ha csak néhány pillanatig, de mi is kipróbálhattuk az újdonságot, amely gyors működésével és jó optimalizáltságával meggyőzött. A puding próbája az evés, egyetlen kanál pedig maximum filozófiai értelemben számít annak, úgyhogy már alig várjuk, hogy megtapasztalhassuk a rendszer működésének összes aspektusát.

A Google szintén dolgozik egy autós multimédiás rendszeren: amint piacra kerül, a Mercedes-Benz-ügyfelek az Android világát is megismerhetik kocsijukban. A Honda pedig teljesen Android-alapú központi rendszert készített. A más operációs rendszerrel rendelkező telefont használóknak sem kell csüggedniük: a Mirrorlink alkalmazás révén a Mercedes esetében a Windows Phone-kapcsolatnak sincs akadálya, a Toyota pedig saját Mirrorlinkje már régóta támogatja a Samsung egyes csúcskészülékeit.

Ami az Apple megoldását illeti, a Mercedesnél a rendszer részeként az okostelefon kábelen csatlakozik a járműhöz, és közben töltődik is. Az autógyártó által fejlesztett Digital DriveStyle App alkalmazás a telefonon fut, és az összes alapvető funkciót egyesíti a közösség (pl. Facebook, Twitter, Google+), a média (pl. Aupeo személyes rádió), illetve a helyek (pl. navigáció, Google-helyek) menüpontok alatt. Az okostelefonok magas szintű grafikai és feldolgozóképességének köszönhetően ezek a funkciók briliáns minőségben jelennek meg a jármű kijelzőjén – ezt mi is tapasztaltuk a helyszínen. A Digital DriveStyle App itt a jármű forgótárcsás vezérlőjével működtethető, a Volvónál már az érintőképernyős működtetésre is gondoltak. Lehetővé vált továbbá a teljes mértékű kommunikáció Sirivel, vagyis az iPhone digitális személyi asszisztensével anélkül, hogy a vezetőnek le kellene vennie a kezét a kormányról.

A Google ugyan már megalkotta saját önjáró autóját is, a piacra bocsátása még a jövő zenéje. A számítástechnika világában uralkodó szerepet játszó cégóriás is szeretne aktív részese lenni az autópiacnak, amit az okostelefonos operációs rendszere, az Android négykerekűekbe integrálásával érne el. Az Android Auto nevű szoftvert a Google I/O fejlesztői konferencián mutatták be, s a cég emberei elmondták, hogy a legfőbb céljuk az volt, hogy a sofőr mindig a megfelelő információkhoz jusson hozzá. Az Android fejlesztéseiért felelős vezető, Patrick Brady így nyilatkozott: „A program az autózás és a mobilkommunikáció legjavát egyesíti magában. A sofőr megkapja okostelefonjának összes előnyét, melyet a volán mögött az autózáshoz optimalizált felületen érhet el könnyedén.” Az Android Autót egyébként úgy kell elképzelni, mint az Apple CarPlay rendszerét.

A rendszer ugyanazt a felhasználói élményt nyújtja, amelyet mobiltelefonon, sokkal letisztultabb és egyszerűbb kezelhetőség mellett. Például a Google Térkép alkalmazás – mely a navigáció szerepét is ellátja majd – kezelőfelületét is úgy írták át a programozók, hogy vezetés közben minimális odafigyelést igényeljen, és ne vonja el a sofőr figyelmét az útról. Az Android Autót természetesen hangvezérléssel is irányíthatjuk, ami nagyban megkönnyíti a vezető dolgát, legyen szó sms küldéséről, a térkép vagy akár zenéink kezeléséről. Emlékeztetőt is hagyhatunk magunknak szóban, amelyet a szoftver automatikusan ment a telefonunkban is, így kiszállás után sem feledkezünk meg teendőinkről.

Az első Android Autóval felszerelt kocsi a nagy konkurens apple-ös rendszerhez hasonlóan már idén az utakra gördül, ráadásul rengeteg gyártóval kötött már megállapodást a Google, úgymint Audi, General Motors, Honda Hyundai–Kia páros – utóbbi az új Soullal képviselteti magát a szoftver bemutatkozó kisfilmjében is.

Az Android és az Apple háborújába tehát nem szólnak bele az autógyártók, inkább azt teszik, ami a fogyasztónak a legjobb: mindkét rendszert támogatják. Úgy tűnik, hogy ez a fajta támogatás nem lesz fegyvertény, inkább szükség. A legtöbb autógyártónál már jövőre elérhető lesz az Android Auto és az Apple CarPlay – igaz, van, ahol sajnos csak felár ellenében –, amivel végre a sokszor még tíz-húsz éves technológiákat idéző központi rendszerek kora is lejár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.