A BMW megmutatta a következő 7-es prototípusát

Hatalmas várakozás előzi meg a BMW jövőjének alapkövét letevő új generációs 7-est.

Szabó Péter
2015. 04. 20. 12:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bajorok új zászlóhajója jóval könnyebb lesz elődjénél. Átlagosan 130 kilogrammal nyom majd kevesebbet az új 7-es, amelyet az i modellsorozatnál bevezetett szénszálas műanyag széles körű alkalmazásával, valamint a könnyű építésre való fokozott odafigyeléssel értek el a tervezők. A karbon alkatrészek 40 kilótól szabadítják meg a karosszériát, az új alumíniumajtók pedig 12 kilóval nyomnak kevesebbet, a rugózatlan tömeg pedig kerekenként 10 kilóval csökkent alaphelyzetben. Ennek köszönhetően a legkönnyebb verzió üres tömege bőven 1,8 tonna alá csökken, amelynek áldásos hatása lesz a menetteljesítményekre, a fogyasztásra, a kényelemre és a dinamikára egyaránt. Sokat elárul, hogy a 740i gyári adata például 1715 kg, ami mindössze 40 kilóval több, mint egy 535i-nek.

Hajtásláncok tekintetében maradnak a hathengeres turbómotorok legújabb változatai, a csúcsmodelleknél pedig megmarad a biturbó V8-as benzines és V12-es erőforrás. A váltásról továbbra is az immár vitorlázni képes nyolcfokozatú automataváltó gondoskodik, igaz, a ZF-től érkező egységnél jobbat nem is tudnánk elképzelni. A kezdeti kínálat háromtagú lesz: a 40i a háromliteres, hathengeres benzines turbómotor legújabb változatát hozza el, amelynek átgondolásánál a gyártó új generációs három- és négyhengeres turbómotorjainál bevetett tapasztalatot kamatoztatják.

A hengerfej, a blokk, sőt még az olajteknő is alumíniumból készül az esetében. A feltöltés és a vezérlés módosításával alul élénkebb reakciót, középen pedig nagyobb teljesítményt ígérnek a fejlesztők. A lóerők számáról még titkolóznak, de a végleges adat valahol 333 és 360 lóerő között alakulhat, attól függően, hogy a konkurensek színvonalát akarják-e tartani a bajorok e tekintetben, vagy ráígérnek-e még egy lapáttal.

Emellett az 50i a feltöltött V8-assal hívogat, a 40d pedig a kettős feltöltésű hathengeres dízelmotort takarja, feltehetően továbbra is 313 lóerővel. A későbbiekben minden irányban bővül a kínálat, lesz például konnektorról tölthető hibrid (40e), valamint összkerékhajtás és hosszított tengelytávú kiadás is. Sőt, egyes pletykák egy dinamikusabb 750iM-ről szólnak

A futómű területén is komoly változásra számíthatunk. Az új fejlesztésű, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futómű ezúttal szériában kap elöl-hátul légrugózást folyamatosan változó csillapítással és automatikus szintezéssel. A cél egyértelmű: a modell kényelmének lehető legnagyobb fokozása mellett a dinamika javítása – ebben a tekintetben ugyanis kissé lemaradt a BMW zászlóshajója a konkurensektől. Igaz, egy luxusautó inkább legyen mindenekfelett kényelmes, mint sportos, de feszes. A 7-essel való élvezetes és gyors kanyarodást a könnyebb tömeg mellett a feláras, frissített dőlést megakadályozó futóműrendszer is segíti, amely a korábbi hidraulikus eljárással szemben már elektromechanikusan dolgozik gyorsabb működést lehetővé téve.

 

Az 50:50-es arányú súlyelosztás is magáért beszél, mint ahogy a tömegközéppont csökkentése sem rossz ómen. Megújult az elektromechanikus kormánymű is, melynek parancsaival már nemcsak az első, de a hátsó kerekeket is forgathatjuk. Bizony, az új 7-es összkerékkormányzást kap: a hátsó tengely kerekei 3 fokot képesek fordulni az első kerekekkel ellentétes irányba a fordulókör csökkentése miatt és 2 fokot megegyező irányba az agilitás fokozásáért. Néhány szerencsés tesztelő már el is vihette a 740iL prototípusát egy körre, a vélemények pedig egyértelműek voltak: az autó kényelemben és dinamikában egyaránt sokat fejlődött. Egyedül a hátsó kerekek felől érkező gördülési zajból kívántak kevesebbet a kollégák, igaz, ennek kiemelkedése a csendes összképből lehetett szerintünk a hosszított kivitel sajátja is.

Belül formailag még rengeteg titkot rejt a 7-es utastere, de legalább ennyit tudunk is róla. Újdonságként az alumínium fokozottabb használata, az új digitális műszercsoport, valamint a gesztikulálással és érintőképernyővel is vezérelhető új iDrive jelenik meg. Emellett új sportülések fogadják a vezetőt, még jobban személyre szabható kényelmet kínálva, a váltó előválasztó karja pedig szintén új formát kapott. A digitális műszercsoport kialakításában hasonló az 5-ös BMW opciójához, viszont a vezetési módok választásakor nagyobb különbségek tapasztalhatóak, valamint az információkkal is bőkezűbben, intuitívabb módon bánik az új 7-es. Az iDrive immár ötödik generációja mindenkinek meg akar felelni, a hagyományos forgókapcsolós vezérlés mellett immár fejlett érintőfunkciós képernyővel is gyarapodik, amelyet a mobiltelefonokhoz hasonlóan sokrétűen kezelhetünk.

 

A mozdulatokkal való irányítással jókat villanthatunk majd ismerőseink előtt, de egyelőre nehéz elképzelni, hogy a tenyerünkkel való legyezéssel könnyebb lenne lapozni a menük között, mint egy gomb megnyomásával vagy egy kapcsoló eltekerésével. Mindenesetre a tetőbe épített 3 dimenziós érzékelő kiolvassa ilyen szándékunkat is öt különböző kézmozdulatot felismerve. Kérdés, hogy ez a felismerés mennyire működik – mi például a genfi autószalonon próbáltuk a Volkswagen hasonló rendszerét, amely jóformán csak csalódással gazdagított minket. Így pedig különösen drukkolunk a bajoroknak, hogy az új irányban való hitünket valamennyire visszaállítsák.

Ami néhány éve a James Bond-filmek utópiája volt, mára megvalósult: az új 7-es bizony képes lesz vezetni önmagát. No persze ezt ne úgy képzeljünk, mint a mozivásznon, a funkció egyelőre az önálló parkolásra vonatkozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.