Félszázezer autós bukhatja biztosítási bónuszát

A kártörténeti rendszer hibája esetén az autósnak kell gyorsan intézkednie.

Automobil
2012. 02. 07. 9:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Máris autósok százai kértek alkuszi segítséget bonus-malus besorolásuk tisztázása érdekében, ám a következő hetekben akár 40-50 ezer autósnak is komoly problémát okozhat, ha kötelezőt váltott, és új biztosítója képtelen elérni az új rendszerben a korábbi kártörténeti adatait. A jogszabály szerint a bónuszbesorolás idei évre szóló elvesztésével fenyegető probléma lényegét és a megoldás módját ismerteti a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) alábbi összefoglalója.

Az érvényes szabályozás célja, hogy levegye az autósok válláról annak terhét, hogy új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződés esetén nekik kelljen igazolniuk, milyen bónuszfokozatot értek el korábbi biztosítójuknál. Ennek érdekében hívták életre a központi kárnyilvántartó rendszert, amelybe a biztosítók folyamatosan töltik fel a kártörténeti adatokat. Mostantól a biztosítók számára hivatalosan ez az egyetlen információforrás új ügyfeleik korábbi károkozásairól. A feltöltött adatok azonban egyelőre igen hiányosak, a meglévő állomány pedig sok pontatlanságot tartalmaz: becslések szerint legalább százezer autós adatait érinti ez a probléma.

Az adatlekérést már az is meghiúsíthatja, ha a feltöltött vagy az új biztosítónál nyilvántartott személyes adatok nem pontosan egyeznek (a rendszerben a lakcímkártyán nyilvántartott személyes adatoknak kell szerepelnie.) Mivel a tavalyi kötelezőkampányban az előzetes becslések szerint mintegy 700-750 ezer kgfb-szerződést (az összes állomány ötödét) kötötték újra az ügyfelek, arra kell számítani, hogy a február 14-i határidőig (a kockázatviseléstől számított 45. napig) akár 40-50 ezer autós is értesítést kaphat biztosítójától, hogy nem sikerült adataik lekérése a központi rendszerből. Az értesítést követően már az ügyfélnek kell intézkednie annak érdekében, hogy megfelelő besorolásban maradjon. Minderre pedig csupán két hete marad: február 29. után a jogszabály szerint A0-ba kell a szerződését sorolni.

Az új biztosítónak sok mozgásteret nem hagy az új rendelkezés, mivel adatvédelmi okokból nem léphet közvetlen kapcsolatba a korábbi biztosítóval, akit így az ügyfélnek kell megkeresnie, kérve az adatok pontosítását. A korábbi biztosító a megfelelő adatokról nem állíthat ki igazolást, csupán az új kártörténeti rendszerben korrigálhatja az adatokat. Innen kísérelheti meg aztán az új biztosító ismét lekérni a besorolásra vonatkozó adatokat. Egy ilyen összetett folyamatra két hét nagyon kevés idő.

„A legkézenfekvőbb, ha ebben a helyzetben az alkuszunkhoz fordulunk” – ad tanácsot Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjármű szekciójának elnöke. „A független alkuszok (a biztosítási ügynököktől eltérően) az ügyfél nevében eljáró szereplők, így megfelelő meghatalmazás birtokában jogosultak közvetíteni az általuk képviselt ügyfelek adatait mindkét – az előző és az új – biztosító irányába. Nem kétséges, hogy a szakértői támogatás jelentősen lerövidítheti az ügyintézéshez szükséges időt, ami ebben a helyzetben különösen nagy jelentőséggel bír a szerződők számára. A FBAMSZ-ba tömörült száz alkuszcég mindegyike a kampány során felkészült erre a helyzetre, és a gyors ügyintézést lehetővé tevő meghatalmazást már eleve belefoglalta az alkuszi ügyfélmegbízás szövegébe.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.