„Ez olyan pálya, amelyre érdemes jönni”

A köznevelésért felelős államtitkár szerint az idei felsőoktatási felvételi jelentkezések adatai alapján megfordulni látszik az elmúlt évek tanárképzést érintő negatív tendenciája.

WA
2013. 05. 06. 10:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hoffmann Rózsa hétfőn Pécsen egy a tanárképzés megújításáról tartott konferenciát megelőző sajtótájékoztatón rámutatott, hogy amíg 2009-ben mindössze 114-en jelentkeztek természettudományos mesterképzésre, idén 675-en kérték felvételüket természettudományi tanári szakokra. „Ebben annak a visszatükröződését sejtjük, hogy a fiatalok megértették, ez olyan pálya, amelyre érdemes jönni” – jelentette ki.

Az eseményen kiosztott sajtóanyagban szerepelt, hogy a természettudományi tanári szakok tekintetében első helyen 112-en jelentkeztek fizika-, 86-an kémia-, 148-an biológia-, 176-an földrajz- és 241-en matematikatanári szakra. A szakpárosításokat figyelve a legnépszerűbb magyar-történelem szakot, amelyen 94-en szeretnének tanulni, a matematika-fizika szakpár követi 79 jelentkezéssel.

Az államtitkár a tanárképzésre, különösen a természettudományi szakokra jelentkezők száma növekedésének okát a pedagógus-életpályamodellben és annak fontos részét képező jelentős fizetésemelésben, továbbá abban a Klebelsberg-ösztöndíjban is látja, melynek keretében havi 25 ezer, de egyes kiemelt természettudományi szakok esetében akár 75 ezer forint támogatást is kaphatnak a hallgatók.

Hoffmann Rózsa felidézte: a pedagógusképzésben az egyik fontos változás az, hogy ősztől visszaáll az egyciklusú, osztatlan, kétszakos rendszer. A képzés első három évében a szakterületi követelmény azonos, a harmadik végén szétválik az általános és a középiskolai tanárképzés. Az előző összesen 4+1, az utóbbi 5+1 évig tart, a gyakorlati idő a korábbi kétszerese, egy év lesz.

Az államtitkár indoklása szerint a változtatásokra azért volt szükség, hogy a pedagógusok is azonosulni tudjanak a mindenkori társadalomnak a köznevelés rendszerével kapcsolatban megfogalmazott törekvéseivel, és kiküszöböljék a bolognai folyamatnak a tanárképzést negatívan befolyásoló hatásait. „A tanárképzés megújítására három éve készülünk. Reméljük, érzékelhető, gyors, minőségi javulást eredményez majd a köznevelés rendszerében” – fogalmazott.

Hoppál Péter pécsi országgyűlési képviselő, a Fidesz szóvivője arról szólt, hogy a baranyai megyeszékhelyen nagy hagyománya van a pedagógusképzésnek, és bízik abban, hogy a Pécsi Tudományegyetemnek ebben az új rendszerben is kiemelt szerep jut.

Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) főigazgatója nagyívűnek nevezte az oktatási kormányzatnak a pedagógusképzést érintő koncepcióját és az életpályamodellt, amely az alapképzéstől végigköveti a tanárok pályáját. Úgy véli, ilyen, fontos szakmai kritériumokat tartalmazó rendszer nem készült az elmúlt időszakban, az OFI ezért is tartja támogatásra érdemesnek.

„Az osztatlan tanárképzés első pillanatban úgy tűnik, ha nem is fordulatot, de elmozdulást hozott a pedagógusképzés iránti érdeklődés tekintetében. Ha ilyen az első év, a kívánt fordulat is meglesz néhány éven belül” – fogalmazott Kaposi József. Hozzátette: Magyarországon is igazzá válik, hogy az oktatási rendszer a pedagógusok minősítésétől és minőségétől függ, és idővel a legjobb minősítésű és minőségű pedagógusok lesznek a pályán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.