„Attól kezdve, hogy keresztülviszik ezt az adóztatást, nincs többé sajtószabadság Magyarországon” – mondta Andreas Rudas a német üzleti lap pénteki számában megjelent beszámoló szerint.
Az RTL Klub országos kereskedelmi televíziót üzemeltető RTL Magyarország anyavállalatának régiós vezetője hozzátette: a tervezett reklámadó „kísérlet arra, hogy diktatórikus intézkedések nélkül korlátozzák a sajtószabadságot”.
Megjegyezte: „nem fordulhat elő, hogy ne legyen független sajtó egy Európa közepén fekvő országban”. Andreas Rudas úgy vélte, hogy a tervezett adóteher „egyértelműen az RTL-t célozza”.
A társaság azonban nem tér ki a konfliktus elől és nem kíván megválni magyarországi érdekeltségétől – mondta a luxembourgi központú, a német Bertelsmann többségi tulajdonában álló RTL Csoport térségi vezetője, kiemelve, hogy „eszünk ágában sincs elhagyni Magyarországot”.
Pénteken lapok sora jelent meg üres oldallal a reklámadó tervezett bevezetése elleni tiltakozásképp. A nyomtatott sajtótermékek az előzetes jelzések szerint pénteken üres oldallal fejezték ki a reklámadó bevezetése elleni tiltakozásukat. (A Népszava már csütörtökön demonstrált, az újság 9. oldala fehér színnel jelent meg.) A nyomtatott sajtótermékek közül az akcióhoz csatlakozott például a Magyar Nemzet, a Népszabadság, a Népszava, a Blikk, a Metropol, illetve a HVG, a Magyar Narancs és a 168 Óra.
Csütörtökön este negyed 8 és fél 8 között televíziós csatornák elsötétítéssel, rádiók a tiltakozás szövegének beolvasásával demonstráltak. A csatlakozó online médiumok negyedórán keresztül szintén egy tiltakozó szöveget helyeztek el oldalukon. Az MNO-n itt találja a tiltakozást. A tiltakozó tévécsatornák között volt az RTL, a TV2, a Hír TV és az ATV. A rádiók sorában volt a Class FM, az InfoRádió, a Lánchíd Rádió és a Gazdasági Rádió.
A Magyar Reklámszövetség kedden kezdeményezte, hogy a médiavállalatok és a szakmai szervezetek a következő parlamenti ülésnap előtt elsötétítéssel, fehér vagy fekete lap megjelentetésével fejezzék ki tiltakozásukat a reklámadó ellen. A szövetség honlapján olvasható tájékoztatás szerint a kezdeményezéshez csütörtök estig 20 tévécsatorna, 12 rádió, 11 nyomtatott sajtótermék és 78 online felület csatlakozott.
A fideszes L. Simon László hétfőn terjesztette be az Országgyűlés elé törvényjavaslatát a reklámadó bevezetéséről. A javaslat különböző adósávokban határozza meg a reklámbevételek adóját, amelyeket félmilliárd forintos árbevételig 0 százalékos adó terhel, a 20 milliárd forintot meghaladókat azonban már 40 százalékos. A törvény, amely már 2014-re is megállapítana adófizetési kötelezettséget, a kihirdetése utáni 31. napon lépne hatályba.