A törvény, amely már 2014-re is megállapít adófizetési kötelezettséget, a kihirdetése utáni 31. napon lépne hatályba. Az adó alapja a médiaszolgáltatásban, a sajtótermékekben, a szabadtéri reklámhordozókon, járművön, nyomtatott anyagokon vagy ingatlanon, valamint az interneten közölt hirdetésekből származó árbevétel.
A jogszabályt, elfogadása esetén a Magyarországon letelepedett médiaszolgáltatókra kell alkalmazni, valamint azokra, akik napi műsoridejük legalább felében magyar nyelvű műsorokat sugároznak Magyarország területén. Vonatkozik a sajtótermékek kiadóira, szabadtéri reklámhordozókat hasznosító személyekre vagy szervezetekre és az internetes reklámok közlőire.
Félmilliárd forintos árbevételig az adó mértéke 0 százalék, ezt követően sávosan változik. Fél és 5 milliárd forint közötti része után 1 százalék, az adóalap 5 milliárd feletti, de 10 milliárd forint alatti része után 10 százalék, az ezt meghaladó, de 15 milliárd forintot el nem érő része után pedig 20 százalék. Az árbevétel 15 és 20 milliárd forint közé eső részére 30 százalék, az ezt meghaladóra pedig 40 százalék. Az előterjesztés szerint a kapcsolt vállalkozások adóalapját össze kell adni, majd az adó mértékét arányosan kell elosztani közöttük.
A kormány tavaly tavasszal vetette föl először az új adónem bevezetésének lehetőségét, majd a kérdés lekerült a napirendről. Akkor beláthatatlannak tartották kommunikációs szakmai szervezetek a tervezett reklámadó hatásait mind a médiaszektorra, mind a közönségre, és egyeztetést javasoltak a kormánynak. A médiaszektor, a véleményformálás, a véleménynyilvánítás alapvető fontosságú iparága évek óta súlyos helyzetben van, amit az is jelez, hogy a szektor az elmúlt öt évben reklámbevételeinek több mint harmadát elveszítette – hívta fel a figyelmet akkor 13 szakmai szövetség közös közleményében.
A tervezett reklámadó a médiaszektor munkahelyteremtő képességét, beruházási, kutatás-fejlesztési tevékenységét, társadalmi szerepét, végső soron pedig alapvető társadalmi feladatainak ellátását veszélyeztetné, a hazai tartalom-előállítás helyzetének nehezítése mellett. A tervezett adófizetési kötelezettség így nemcsak a médiaszektor működését érintené alapvetően, hanem káros hatásai a teljes kommunikációs iparágra, és ezen felül a kapcsolódó iparágakra is kiterjednének – állt az akkori közleményben.