A Közbeszerzési Döntőbizottság tegnap azért engedélyezte a szerződésmegkötését az M3-as metró felújítására az orosz Metrovagonmassal, mert a BKV egy levélben lényegében megzsarolta a testületet, hogy a metróvonal kritikus infrastruktúrája miatt bármelyik pillanatban leállíthatják a közlekedést, így szükséges a szerződés azonnali megkötése – írta Pataki Márton, az Együtt elnökségi tagja közleményében.
„Ez a levél legalább annyira szól a Tarlós István vezette Fővárosi Önkormányzat felelősségéről, mint a metróvonalról. A M3 metróvonal nem egyik napról a másikra került ebbe az állapotba, ehhez képest a felújítással kapcsolatban az előző ciklusban semmilyen tényleges tevékenység nem folyt, és a tervezés is csak 2014 nyarán kezdődött meg.”
Hiába kérte ugyanakkor a BKV, hogy a felújítás sürgősségére hivatkozva minél előbb engedélyezzék a szerződéskötést az oroszokkal, és tekintsenek el a közbeszerzés körüli kételyektől, az eljárás ettől még nem szűnt meg: a KDB a szerződéskötés engedélyezésétől függetlenül vizsgálja az olcsóbb ajánlatot tevő és indokolatlanul kizárt észt Skinest Rail jogorvoslati kérelmét. „Így ha a BKV szerződik az orosz Metrovagonmassal, majd a későbbiekben a KDB vagy a bíróság helybenhagyja az észtek kifogásait, a főváros milliárdos bírsággal és a szerződés érvénytelenítésétől függően a Metrovagonmas vagy a Skinest jelentős kártérítési követelésével nézhet szembe – fogalmazott Pataki. – Ezért elvárjuk, hogy Tarlós István csak akkor engedélyezze a BKV számára a jogorvoslati eljárás lezárulása előtti szerződéskötést, ha személyes anyagi felelősséget vállal az esetleges bírságokkal és kártérítéssel kapcsolatban.”
Mint megírtuk, a tender iránt először huszonkét cég érdeklődött, majd határidőben hét nyújtott be jelentkezést. A hiánypótlások után öt jelentkező – az észt Skinest Rail, a cseh Skoda Transportation, a francia Alstom Transport, az orosz Mertrovagonmas és a spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) – felelt meg a feltételeknek. Később az Alstom jelezte, hogy nem vesz részt a tenderen. A BKV közleménye szerint a végleges ajánlatokat május 28-án bontották fel, és a Skoda Transportation, a CAF, valamint a Skinest Rail ajánlatát érvénytelennek minősítették.
Ugyanakkor a Skinest Rail bejelentette, hogy panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, majd ezt követően fellebbezett itthon. Állításuk szerint az ő ajánlatuk kedvezőbb volt, és minden műszaki követelménynek megfelelt.