Együtt: A BKV lényegében megzsarolta a metró közbeszerzési bizottságát

Tarlós Istvánnak felelősséget kell vállalnia a kártérítésért szerintük.

MNO
2015. 08. 06. 14:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Közbeszerzési Döntőbizottság tegnap azért engedélyezte a szerződésmegkötését az M3-as metró felújítására az orosz Metrovagonmassal, mert a BKV egy levélben lényegében megzsarolta a testületet, hogy a metróvonal kritikus infrastruktúrája miatt bármelyik pillanatban leállíthatják a közlekedést, így szükséges a szerződés azonnali megkötése – írta Pataki Márton, az Együtt elnökségi tagja közleményében.

„Ez a levél legalább annyira szól a Tarlós István vezette Fővárosi Önkormányzat felelősségéről, mint a metróvonalról. A M3 metróvonal nem egyik napról a másikra került ebbe az állapotba, ehhez képest a felújítással kapcsolatban az előző ciklusban semmilyen tényleges tevékenység nem folyt, és a tervezés is csak 2014 nyarán kezdődött meg.”

Hiába kérte ugyanakkor a BKV, hogy a felújítás sürgősségére hivatkozva minél előbb engedélyezzék a szerződéskötést az oroszokkal, és tekintsenek el a közbeszerzés körüli kételyektől, az eljárás ettől még nem szűnt meg: a KDB a szerződéskötés engedélyezésétől függetlenül vizsgálja az olcsóbb ajánlatot tevő és indokolatlanul kizárt észt Skinest Rail jogorvoslati kérelmét. „Így ha a BKV szerződik az orosz Metrovagonmassal, majd a későbbiekben a KDB vagy a bíróság helybenhagyja az észtek kifogásait, a főváros milliárdos bírsággal és a szerződés érvénytelenítésétől függően a Metrovagonmas vagy a Skinest jelentős kártérítési követelésével nézhet szembe – fogalmazott Pataki. – Ezért elvárjuk, hogy Tarlós István csak akkor engedélyezze a BKV számára a jogorvoslati eljárás lezárulása előtti szerződéskötést, ha személyes anyagi felelősséget vállal az esetleges bírságokkal és kártérítéssel kapcsolatban.”

Mint megírtuk, a tender iránt először huszonkét cég érdeklődött, majd határidőben hét nyújtott be jelentkezést. A hiánypótlások után öt jelentkező – az észt Skinest Rail, a cseh Skoda Transportation, a francia Alstom Transport, az orosz Mertrovagonmas és a spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) – felelt meg a feltételeknek. Később az Alstom jelezte, hogy nem vesz részt a tenderen. A BKV közleménye szerint a végleges ajánlatokat május 28-án bontották fel, és a Skoda Transportation, a CAF, valamint a Skinest Rail ajánlatát érvénytelennek minősítették.

Ugyanakkor a Skinest Rail bejelentette, hogy panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, majd ezt követően fellebbezett itthon. Állításuk szerint az ő ajánlatuk kedvezőbb volt, és minden műszaki követelménynek megfelelt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.