Ezek a rendőrség kötelékében működő speciális egységek lesznek; a határzárnak ugyanis augusztus végéig meg kell épülnie – közölte a kormányszóvivő. A határvadász századoknak a többi között az lesz a feladatuk, hogy azokon a helyeken is védjék a határt, ahol a biztonsági kerítés, például a vasút áthaladása miatt, nem jelent fizikai akadályt – tette hozzá.
A határzár és a határvadász századok felállítása mellett a védelem harmadik elemét a Büntető törvénykönyv szigorítása jelenti. Bűncselekménynek minősül majd az illegális határátlépés mellett a határzár megrongálása is, valamint szigorodik az embercsempészeket érintő szabályozás – sorolta Kovács Zoltán.
Arról is szólt, hogy a Frontex, vagyis az Európai Unió határvédelmi szervezete jelezte a tagállamoknak, Olaszország és Görögország mellett fokozott figyelmet fordítsanak Magyarországra is.
Harminchét csoportban 1633 illegális bevándorlóval – köztük 372 gyermekkel – szemben intézkedtek a rendőrök Csongrád megye déli részén kedden – tájékoztatott a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője szerdán. Szenti Szabolcs elmondta: kedden a legnagyobb számú csoportot Röszke külterületén este kilenc óra után fogták el. Ott 102 szír, 27 pakisztáni, 13 afgán és 3 bangladesi állampolgár lépte át a zöldhatárt.
Hajnali két óra után Röszke külterületén elfogtak két magyar állampolgárt, akik autójukban 4 szír migránst szállítottak a főváros felé. Délelőtt Ásotthalom külterületén állítottak meg egy autót a rendőrök, amelyben 6 szír bevándorló utazott. Őket két szerb férfi vitte volna Budapest felé. 4 szír bevándorló utazott abban a személygépkocsiban Röszke külterületén kora délután, amelyet egy 53 éves szerb férfi vezetett a főváros irányába. A segítők ellen jogellenes tartózkodás elősegítése vétségének megalapozott gyanúja miatt indult büntetőeljárás.
A Készenléti Rendőrség járőrei Röszke külterületén 5 órakor egy kisbuszt állítottak meg. A sofőr megpróbált elszaladni, de a rendőrök elfogták. A járműben két szír férfi utazott, akiket Nyugat-Európába szállított volna a 39 éves szerb férfi. Őt embercsempészés bűntettének megalapozott gyanúja miatt őrizetbe vették a rendőrök. A bűncselekmények elkövetéséhez eszközül használt járműveket a hatóság lefoglalta. Az illegális bevándorlók ügyében idegenrendészeti eljárást kezdeményezett a rendőrség. Országszerte tiltott határátlépés miatt 1966 embert fogtak el a rendőrök, 14 emberrel szemben embercsempészés miatt indult büntetőeljárás kedden – közölte a police.hu oldalon az ORFK.
Az illegális bevándorlók által gyakran igénybe vett, Győr és Bécs között közlekedő EuroRegio vonatokat is ellenőrzi a jövőben a rendőrség – mondta a Készenléti Rendőrség bevetési főosztályának vezetője az M1 hírcsatorna szerda reggeli műsorában. Pethő Balázs emlékeztetett: februárban írt alá együttműködési megállapodást a német és az osztrák belügyminisztérium, valamint az ORFK arról, hogy az illegális migráció elleni fellépés érdekében összehangolják a határon átnyúló ellenőrzéseket, és közös vasúti járőrszolgálattal ellenőrzik a Magyarországról Ausztrián át Németország felé tartó nemzetközi vonatokat.
Eddig két szolgálati csoporttal dolgoztak, két-két magyar mellett egy-egy német és osztrák rendőr látta el a feladatokat. Az eddigi tapasztalatokra és a fokozódó migrációs nyomásra tekintettel múlt keddtől megerősítették a közös járőrszolgálatokat – mondta. Emellett létrehoztak egy újabb szolgálati csoportot is, amivel lehetőség nyílt arra, hogy ne csak a nemzetközi vonatokat ellenőrizzék, de a Győr és Bécs között közlekedő EuroRegio vonatokat is. Az illegális bevándorlók ugyanis ezeket is előszeretettel vették igénybe.
A főosztályvezető elmondta: a közös járőrszolgálat tagjai már több mint 900 szerelvényt ellenőriztek, ebből 700-at menet közben, 120-at az induló pályaudvaron. A februári indulás óta 8600 embert ellenőriztek, és 2600, nagyrészt afgán és szíriai állampolgárt fogtak el a rendőrök. Pethő Balázs a létrehozandó határvadász századokkal kapcsolatban azt mondta, jelenleg a kapacitások felmérése, a feladat-előkészítés zajlik.
Kiemelt figyelmet fordítanak a délvidéki földikutya állomány védelmére a déli határzár építésekor, ezért az ügyben folyamatos a kapcsolattartás a Földművelésügyi Minisztérium (FM) természetvédelemért felelős szakemberei, valamint a belügyi és a honvédelmi tárca munkatársai között.
Az FM kezdeményezésére a földikutya élőhelyet érintő szakaszon – a régészeti leleteket érintő területekhez hasonlóan – olyan technológiával építik majd a déli határszakaszra tervezett kerítést, amely nem jár földmunkával, jelentős talajbolygatással, a készülő kerítésnek nem lesz a talajfelszín alatti része, valamint minimális a rögzítő cövekek száma is – olvasható a közleményben.
Ezeken a szakaszokon az új földút sem közvetlenül a kerítés mellett készül, így a terület további terhelése, zavarása is minimális lesz – tették hozzá.
Kiemelték: az állatok aktivitása most alacsony, a talaj mélyebb rétegeiben tartózkodnak, a területen folyó munkák ezért sem zavarhatják őket.
A tárca közleményében arról is beszámolt, hogy a természetvédelmi szakemberek célja a földikutya jelenlegi élőhelyének megóvása, fenntartása, és csak vészforgatókönyvként szerepelhet az állomány áttelepítése, amelyre a jelenlegi időszak egyébként sem alkalmas.
A Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóságának természetvédelmi őrszolgálata a helyszínen felügyeli a védett értékeket érintő tevékenységeket – fűzték hozzá.
A MNO a kerítésépítés kapcsán korábban foglalkozott azzal, hogy milyen károkat okozhat a határzár a térség földikutya- és vadállományában. Három szempontból is káros lesz a kerítés: egyrészt rosszul érinti a vadgazdálkodást, másrészt károsíthatja a védett területeket, harmadrészt gátolhatja a védett fajok egyedeinek szabad mozgását.
Félnek és az utasokat is féltik a menekültjáratokon dolgozó jegyvizsgálók, ezért biztonsági őröket kér az érintett járatokra a Vasutasok Szakszervezete (VSZ).
A közleményükben azt írták: a jegyvizsgálók tapasztalata szerint a bevándorlókat szállító szerelvényeken egyre gyakoribbak a konfliktusok, „már mindennaposak a bevándorlók közötti összetűzések, amelyek egyre gyakrabban végződnek verekedéssel”, ami a nyílt pályán életveszélyes helyzetet is teremthet.
Meleg János, a VSZ elnöke szerint ez a feszült helyzet nagyon megviseli a jegyvizsgálókat, főleg a nőket, volt, hogy leköpték egyiküket, de az is előfordult, hogy átnéznek rajtuk, semmibe véve a szabályok betartása érdekében tett intézkedésüket, kérésüket.
A szakszervezet együttérez a bevándorlókkal, de egyre veszélyesebbnek tartja ezeket a járatokat, ezért „az esetleges tragédia elkerülése érdekében azonnali intézkedést vár a cégvezetéstől” – olvasható a közleményben.
Megjegyezték: a szakszervezet már korábban is kért biztonsági kíséretet egyes „veszélyeztetett” járatokra, mert vannak olyan viszonylatok – zömében az északi és keleti országrészben –, amelyeken kiemelten sok az összetűzés, ahol naponta éri atrocitás a jegyvizsgálókat. A MÁV-Start azonban egyelőre éppen ezekre a járatokra nem adott erősítést, miközben az intercity vonatok többségén működik biztonsági szolgálat – írták.
Az érdekképviselet egy rehabilitációs rendszer kialakítását is kéri, amely segít feldolgozni a dolgozókat érő atrocitásokat, a vétlen balesetek és öngyilkosságok utáni sokkot. A szakszervezet ehhez kész szakmai segítséget adni, konkrét javaslatot tenni – jelezték.