Van, ahol inkább nem is rendeltek földrajzkönyvet

Sőt, semmilyen természettudományos tankönyvet.

Bécsi Orsolya
2016. 05. 06. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyáltalán nem rendeltek természettudományos könyveket több iskolában, pedig április 30-a volt a határidő. Ennek oka, hogy a tervek szerint a következő tanévtől a szakgimnáziumokban az eddigi négy helyett csak az adott szakmához rendelt egy természettudományos tárgyat tanítanák, biztosat azonban még nem tudni.

Egy budapesti szakközépben dolgozó igazgatóhelyettes elmondta: még a rendelési időszak elején kaptak körlevelet a tankönyveket terjesztő Könyvtárellátó Nonprofit (Kello) Kft.-től, miszerint a tanároknak járó és az ingyenes kiadványok nem visszáruzhatók. Ezért a bizonytalan helyzetre tekintettel inkább nem is rendeltek semmit, nehogy rajtuk maradjon. „Ha a rendelet mégsem jön ki, megoldjuk a könyvtárból” – fogalmazott a pedagógus. Kerestük a Kellót is, azonban egyelőre nem kaptunk választ.

Hasonló állapotokról számolt be egy másik iskolában dolgozó földrajztanár. Ott az illetékes szakképzési centrumhoz fordultak tanácsért, hiszen a potenciálisan felesleges könyvek kifizetése olyan luxus, amit ez az intézmény sem engedhet meg magának. Azt a választ kapták, hogy inkább várják meg a pótrendelést, ami arra utal, hogy megint nem tud senki semmit.

A szorongáson az sem segített, hogy az oktatók a sajtóból értesültek a tervezett lépésekről. „A kerettantervben meghatározzák, melyik tantárgyra hány óra jut, aztán megnézzük, hány kollégával tudjuk ezeket tanítani. De mi van, ha nincs elég munka, ha nem tudják feltölteni a kötelező huszonkét órát?” – vázolta forrásunk. Ő most kifejezetten kilátástalannak éli meg a szakma helyzetét, úgy látja: hiába minden, a pedagógusok elkeseredettsége egyre nő. „Úgy érzem, mintha bolhaként ugrálnánk az elefánton, csináljuk a balhét, és semmi hatása. Kaptunk rá reakciót, bárhonnét is bármit?”

Írtunk az ország összes szakképzési centrumának, hogy érkezett-e megkeresés bármelyik iskolától. Az eddigi válaszadók közül legtöbben a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz irányítottak, két helyről azt írták, nem keresték őket, és egy helyről jelezték: felmerült a probléma, de mivel június végén zárul a pótrendelés, a tanároknak és a szülőknek lesz idejük átgondolni a szükséges lépéseket.

Ahogy számos civil szervezetnek, az Emmi a Pedagógusok Szakszervezetének is elküldte véleményezésre a tervezetet, ahol egyelőre a jogászok és szakértők vizsgálják a szöveget, a választ május 11-éig kell elküldeniük – tudtuk meg Galló Istvánnétól, a PSZ elnökétől. Az érdekvédő leszögezte, ha elfogadják a változtatásokról szóló előterjesztést, akkor az Emminek arról is nyilatkoznia kell, hogy mi lesz a tanárokkal,

olyan nincs, hogy egyszerűen utcára teszik az érintett kollégákat.

Noha csak tőlünk hallott róla, a szakszervezeti vezető kockázatosnak nevezte a fentebb leírt tankönyvrendelési mizériát. Hozzátette azonban: tény, hogy a kerettantervek megjelenése és a rendelés időpontja nincs összhangban, először előbbire lett volna szükség, hogy biztonságosan lehessen rendelni.

Nem lehet a természettudományok ismerete nélkül gondolkodó, értelmes embereket nevelni – nyilatkozta lapunknak a Magyar Földrajzi Társaság elnöke még kedden. A legnagyobb problémának azt nevezte, hogy a diákoknak tizennégy éves korukban kell dönteniük a jövőjükről, mivel később nem tudnak változtatni a választott iskolatípuson.

Galló Istvánné is egyetértett ezzel. Az érettségi leginkább az általános műveltségről szól, ezért elfogadhatatlan, hogy úgy kerüljenek ki a diákok egy középiskolából, hogy kémiából, biológiából, földrajzból, fizikából minimális tudást sem kaptak – mondta. Ilyen értelemben a bizonyítvány nem lesz teljes értékű egy másik iskolatípusban szerzetthez képest, ami a továbbtanulási lehetőségeket is korlátozhatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.