Újabb milliárdok Csetényi cégeinek

A mostani, újabb adatok azt valószínűsítik, hogy gyorsan elfogytak a kampányra szánt augusztusi pénzek.

Markotay Csaba
2016. 10. 28. 4:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vállalkozási szerződések keretében újabb milliárdokat fizet ki a Miniszterelnöki Kabinetiroda a Rogán Antal miniszter Pasa parki szomszédja, Csetényi Csaba érdekeltségei közé tartozó cégeknek – derült ki a tárca most közzétett szerződéseiből.

Az már korábban nyilvánosságra került, hogy az október 2-ai népszavazás előtt, idén augusztusig az érintett cégek – a Network 360 Reklámügynökség Kft. és az Affiliate Network Kft. – összesen csaknem bruttó 6,5 milliárd forintot kaptak egyebek között a kabinet­iroda kormányzati intézkedésekről szóló lakossági tájékoztató hirdetéseivel kapcsolatos feladatok ellátására.

Ezt követte augusztus 1-jén egy bruttó 2,4 milliárdos szerződés, majd augusztus 19-én egy újabb 2,5 milliárdos, amelyet szintén ezzel a két céggel kötöttek.

A második összegnél meg is nevezték, hogy a „kényszerbetelepítés ellen kezdeményezett népszavazásra vonatkozó kampány” feladataira megy, de a másik összeg is vélhetően ezt szolgálta, hiszen ott a „kormányzati intézkedések tájékoztató és információs kampányaihoz kapcsolódó feladatok ellátása” volt a hivatalos megjelölés. (A népszavazással kapcsolatos hirdetési hadjáratban egyébként ehhez jött még a különböző lakossági levelek és tájékoztató kiadványok bruttó 875 milliós költsége, amelyről a Miniszterelnöki Kabinetiroda számolt be a Magyar Nemzetnek.)

A mostani, újabb adatok azt valószínűsítik, hogy gyorsan elfogytak a kampányra szánt augusztusi pénzek. A Rogán Antal által vezetett tárca ugyanis a hajrában, szeptember 27-én újra szerződött, az akkori vállalkozási keretszerződés nettó 787 millió forintról, vagyis bruttó újabb 1 milliárdról szól, és a megbízás akkor is a lakossági kampánnyal kapcsolatos feladatok ellátásáról szólt. Ezt ugyancsak Csetényi Csaba cégeivel kötötték. Azt egyébként továbbra sem tudni, hogy a különböző kampány­szakaszokra, így az „Üzenjünk Brüsszelnek!”, a „Tudta?”, illetve a „Ne kockáztassunk!” szlogennel futott hirdetésekre mennyi ment el, mert ilyen bontást nem készített a tárca, ráadásul információink szerint a különböző időszakokban adott pénzek át is kerülhettek a következő szakaszokra, hiszen keretszerződésekről van szó, azaz jelentős lehetett ezen tételek között az „átfedés”. Az viszont több mint valószínű, hogy a népszavazással kapcsolatos hirdetési had­járatra végül nem a Miniszterelnöki Kabinetiroda által közölt 8,4 milliárd forint ment el, hanem a most közölt újabb egymilliárddal együtt valahol 13 milliárd forint körül járhat a végösszeg, és lehetséges, hogy később újabb vállalkozási keretszerződések is előkerülnek.

Csetényi Csaba érdekeltsége, a Network 360 Reklámügynökség Kft. azonban a friss minisztériumi listán máshol is felbukkan. Egy másik társasággal együtt ugyanis 1,8 milliárd forintot kaptak „btl-tevékenység” (ez a nem hagyományos eszközökön keresztüli kommunikációt jelenti), továbbá „sajtókampány lefolytatása, valamint kulturális rendezvények megvalósítása tárgyában”. Ennek a szerződésnek az időtartama három és fél hónapra szól, azaz körülbelül napi 18 millió forint juthat erre a feladatra, ha a teljes szerződési összeget felhasználják.

Noha az említett, milliárdos összegek a legnagyobb tételek a kabinetiroda idei harmadik negyedéves szerződéseiben, azért vannak más érdekességek is. Például az, hogy idén júliustól jövő június végéig 2,16 millió forintért bérelnek lakást Kovács Zoltán kormányszóvivőnek. Vagyis havi bruttó 180 ezer forintba kerül Kovács lakhatásának megoldása. A lakásbérleti szerződést egy magánszeméllyel kötötték. Azért pedig 3,3 millió forintot kaphat 11 hónapos időtartamra egy magánszemély, hogy segítse a magyar–indonéz gazdasági kapcsolatok fellendítését és egy cég befektetőként való magyarországi megjelenését.

Ebben a szerződési listában jelent meg az a tétel, amely szerint 612 millió forintot kap támogatásként az idén január és jövő március közötti időszakban a Magyar Foundation of North America nevű szervezet. Korábban az Index írt arról, hogy az alapítványnak hivatalosan a magyar örökség és kulturális büszkeség ápolása a célja, ám valójában a magyar kormány érdekeit kép­viselő amerikai lobbiszervezetről van szó. A portál emlékeztetett arra, hogy tavaly amerikai republikánus képviselők bírálták Vic­toria Nuland európai ügyekért felelős államtitkárt és Colleen Bell budapesti nagykövetet, mindez pedig Connie Mack, az Orbán-kormány amerikai lobbistája munkájának eredménye. A Magyar Foundation of North America nevű szervezetben pedig állítólag felbukkant Orbán amerikai tanácsadójának, Arthur J. Finkelsteinnak az embere is.

Átirányítás

Meg kell kérdezni az érintett ügynökségeket – Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter tegnap ismét ezt a tanácsot adta azzal kapcsolatban, hogy miért szinte kizárólag a kormánypártokhoz közeli médiumokban jelennek meg politikai hirdetések, ahogy például a népszavazási kampányban is történt. Lapunk is beszámolt arról, hogy a népszavazással kapcsolatos hirdetési hadjáratban augusztusig az országos televíziós hirdetések háromnegyede az Andy Vajna tulajdonában lévő TV2-höz, illetve a TV2-csoporthoz került, míg például az országos netes hirdetések esetében az Origo és a Habony Árpádhoz köthető Lokál, illetve a 888.hu szerepelt az élen az említett időszakban. Lázár János tegnap úgy fogalmazott, ezek az ügynökségek döntik el, hogy a hirdetési csomagban mely médiumok szerepeljenek, és „nagy szerencse”, hogy a kormány nem ment bele ebbe. Tegnap több ügynökséget is kerestünk, de lapzártánkig nem kaptunk választ kérdéseinkre. (M. Cs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.