– A magyar nyelv egyedülálló, nincsenek rokon nyelvek a környezetünkben, ezért nekünk az idegen nyelvek elsajátítása nagy nehézséget okoz – kezdte kedden a sajtótájékoztatót Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere. Szavai szerint ezért is vezetik be azt az intézkedést, hogy a kormány finanszíroz kétszer kéthetes külföldi nyelvi kurzust a 9. és a 11. évfolyamra járó tanulóknak, ami évente 140 ezer diákot érint, és 90 milliárd forintba kerülhet a költségvetésnek. Mint mondta, a kétszer kéthetes, nyelvi környezetben tanulás reális lehetőséget biztosít a diákoknak arra, hogy használható nyelvtudásra tegyenek szert.
A miniszter indoklásként szólt arról is, hogy nyelvoktatással foglalkozó szakemberek látják úgy, hogy a nyelvtanulás folyamán a 9. és 11. évfolyamon célszerű nyelvi környezetben gyakorlatot szerezni, ezért született a kormány döntése a kétszer kéthetes kurzusról. Kitért arra is, hogy a felmérések szerint 2017-ben hazánban az emberek 45 százaléka beszélt egy idegen nyelvet a saját megítélése szerint, míg tíz évvel korábban ez az arány 25 százalék volt. – Az elmúlt tíz évben tehát javult a magyar emberek idegennyelv-ismerete, azonban még mindig messze elmarad a környező országokban élőkétől – fogalmazott Kásler Miklós.
– Olyan pályázati rendszert tervezünk, amelyben csoportos iskolai és egyéni pályázásra is lesz majd lehetőség – hangsúlyozta Bódis József, a tárca oktatásért felelős államtitkára. Ismertetése szerint fontos szempont, hogy a diákokat családoknál szállásolják el, hogy minél több lehetőségük legyen idegen nyelven kommunikálni. Az államtitkár azt hangsúlyozta, hogy a program eredményességéhez az is szükséges, hogy „az itthon folyó nyelvi képzéseket tartalmilag, módszertanilag olyan helyzetbe hozzák, hogy a gyerekek kellő felkészültséggel tudják kihasználni a kurzusokat.

Fotó: Katona Vanda
Szólt arról is, hogy a középfokú nyelvvizsga megszerzése nagyjából 900 óra nyelvtanulást igényel, s ezt a diákok a közoktatásban megkapják, ennek ellenére az európai átlagnál rosszabbul teljesítenek. Mint mondta, az eredmények javításához tehát nem az óraszámot, hanem a tanulás hatékonyságát kell növelni, és ebben óriási felelőssége van a tanároknak.