Bántalmazás, klikkesedés, kiközösítés, zaklatás, csúfolódás – konfliktusok végeláthatatlan sorát kell megoldani nap mint nap az iskolákban, miközben a pedagógusok kezében sokszor nincs megfelelő eszköz, az iskolapszichológusok pedig leterheltek és nincsenek napi szinten jelen minden iskolában.
Jármi Éva, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának adjunktusa, az iskolapszichológiai tanszék oktatója lapunk kérdésére elmondta: 2015-ben készült utoljára reprezentatív felmérés az iskolai bántalmazásról.

Fotó: 123RF
Akkor a felső tagozatosokat vizsgálták, és az derült ki, hogy a tanulók között az enyhe fizikai bántalmazás (például lökdösés), ennek verbális formája (gúnyolódás, megalázó megjegyzések) és a kiközösítés fordul elő legtöbbször.
A szakember rámutatott arra is, hogy az iskolapszichológiai ellátás területileg óriási eltéréseket mutat. Míg Budapesten, Csongrádban és Hajdú-Biharban (többnyire a képzőhelyek környékén) nincsenek gondok, addig Nógrádban, vagy Fejérben egy-két kolléga működik csak iskolapszichológusként.
Nem ritka, hogy egy szakember egy egész tankerületet vagy egy szakképzési centrum összes iskoláját egymaga látja el. Egyéni terápiák helyett ezért hatékonyabb, ha csoportfoglalkozásokat tartanak a pszichológusok, illetve a tanárokat segítik új módszerek megismerésében, hogy a pedagógusok tovább tudják vinni az osztályokba a javasolt konfliktuskezelési módszereket – fogalmazott Jármi Éva.
A bullyingellenes programok adaptációjával foglalkozó szakember kiemelte: az ENABLE program (European Network Against Bullying in Learning and Leisure Environments: európai hálózat a bullying ellen oktatási és szabadidős környezetben) 2017/18 lezajlott kísérleti bevezetése után, amelyben 56 osztály vett részt, ma már országosan, térítésmentesen elérhető.
Az Oktatási Hivatal (OH) gondozásában működő nemzetközi kezdeményezés célja az iskolai környezetben és azon kívül online és offline előforduló zaklatás és agresszív megnyilvánulások megfelelő kezelése, csökkentése.
A 6–11. osztályos kamaszoknak szóló program a gyerekek szociális és érzelmi készségeit fejleszti, illetve erősíti a közösségben a bántalmazásellenes normák kialakulását, ezáltal akadályozza meg a bántalmazás előfordulását.