Már rég nem elég, ha egy egyetem pusztán a tudás fellegvára, az intézmények egyszerre próbálnak szolgáltató, termékfejlesztő, innovációs kutatóközpontok is lenni, hiszen az állami támogatás mellett egyre nagyobb szükségük van piaci bevételekre. Ilyen partnerséget jelent a Miskolci Egyetem (ME) Felsőoktatási Ipari Együttműködési Központja (FIEK), amelynek legújabb létesítményét a napokban adták át.
– Egyetemünk évtizedek óta a műszaki képzés egyik vezető szereplője, de ez a hatmilliárd forintos költségvetésű FIEK-együttműködés új lendületet ad annak, hogy jobban ki tudjuk szolgálni a vállalatokat, ők pedig rajtunk keresztül a legmodernebb kutatási infrastruktúrához és szaktudáshoz juthassanak hozzá – magyarázta lapunknak Deák Csaba, az egyetem kancellárja. Emlékeztetett, hogy a 2017-ben indult projektnek köszönhetően nemcsak értékes gépek és berendezések beszerzésére nyílt lehetőség, de új szervezeti egység, egy kutatóintézet is létrejött az egyetemen, amelyet ma már céges bevételekből finanszíroznak, így saját lábra tudott állni. Most pedig egy startupközpontot adtak át.
– A kormányzat szerint is nagy szükség van az innovációra, ezt bizonyítja, hogy jövőre húsz százalékkal növekszik az állami támogatás, egész pontosan 32 milliárdos többlethez jut ez a terület – folytatja a beszélgetést Birkner Zoltán, a támogatási pályázatokat kiíró Nemzeti Kutatás Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) elnöke. Szerinte fontos, hogy az egyetemek már a nulladik pillanatban impulzust kapjanak arra nézve, hogy milyen tudást fejlesszenek, mire van szükség.

Fotó: MTI/Vajda János
– Sok ilyen centrum kell, ahol az egyetem az egész regionális tér kiszolgálójává, majd később a dinamizálójává válik, és olyan innovációs csomópont épül fel, ami akár közvetlenül is lehívhatja a nemzetközi forrásokat. A valós piaci értékkel bíró termékek vagy szolgáltatások létrehozásával az egyetemi finanszírozásnak egy új lába jelenik meg – emelte ki lapunknak. Birkner Zoltán az egyetem régi műhelycsarnokának startupközponttá fejlesztése kapcsán rámutatott: a vállalkozói kedv kialakításához minél korábban meg kell szólítani a fiatalokat.