Nem vezethető be Karácsonyék dugódíja

Jelenleg törvény tiltja, hogy a főváros díjat szedjen az autósoktól a közút használatáért, így keresztülvihetetlen a Karácsony Gergely főpolgármester és helyettese által tervezett intézkedés. Demszky Gábor terhes örökségének bevezetését az országgyűlési kormánypárti többség akadályozta meg.

2019. 11. 22. 6:18
Az ötlet, miszerint Budapest gépkocsiforgalmát korlátozni kéne, a Demszky-korszak hagyatéka Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány nem támogatja a volt balliberális főpolgármester, Demszky Gábor hagyatékának, a budapesti dugódíjnak a bevezetését, amit jelenlegi utódja, Karácsony Gergely tervezget – derült ki tegnap Gulyás Gergely bejelentéséből.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter a dízelautók belvárosból való esetleges kitiltásáról úgy fogalmazott: egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tesz Budapest vezetése, döntsék el, hogy mit akarnak. – Nem látok jelenleg jogi eszközt a dízelautók kitiltására – tette hozzá. A Magyar Nemzet kérdésére azt is elmondta, hogy a főváros részéről a behajtási díj kapcsán nem keresték meg a kormányt, a két héttel ezelőtti kormányülésen, amelyen Karácsony Gergely főpolgármester is részt vett, sem került szóba a kérdés.

Az ötlet, miszerint Budapest gépkocsiforgalmát korlátozni kéne, a Demszky-korszak hagyatéka
Fotó: Teknős Miklós

„Ha Karácsony Gergely főpolgármester ragaszkodik a dugódíj bevezetéséhez, azt elsőként a Fővárosi Közgyűlésben, majd annak állásfoglalása után a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában és az Országgyűlésben érdemes megvitatni” – reagált szerdán a Miniszterelnökség arra, hogy Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes az RTL Klub Híradójának azt mondta, öt éven belül korlátozzák Budapesten az autósok behajtását a belvárosba és a dízelautók használatát. Korábban Karácsony Gergely főpolgármester is utalásokat tett arra, hogy korlátoznák a gépjárművek használatát a főváros egyes részein.

Jelenleg ugyanakkor törvény tiltja, hogy az önkormányzat (személyautók esetében) díjat szedjen a közút használatáért, ezt csak az Országgyűlés többsége változtathatja meg.

Még 2012 júniusában került a parlament elé egy javaslat, amelyben szerepelt a főváros által bevezetni tervezett zónahatáros behajtási díj törvényi megalapozása. György István és Bagdy Gábor akkori főpolgármester-helyettesek a korábbi liberális városvezetés vállalása miatt voltak kénytelenek előállni a javaslattal. A Fidesz–KDNP képviselői és az ellenzék nagy része viszont elutasította azt.

A behajtási díj bevezetését egyébként az Európai Unió 2015. március 19-i tájékoztatása szerint nem Brüsszel kérte, hanem még Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester vállalta a 4-es metróra igényelt brüsszeli támogatása fejében.

Azonban a balliberális városvezetés 2010-ben egy félkész metrót, káoszba és korrupcióba fulladt metrószerelvény-beszerzést hagyott hátra, ráadásul a régebbi metró- és villamosvonalak is felújításra vártak, P+R parkoló pedig csak mutatóban volt a fővárosban. Tarlós István főpolgármesternek végül sikerült elérnie, hogy az EU elfogadja, még évekig nem lesz behajtási díj Budapesten.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.