„Sokkal drasztikusabb lépések kellenek ahhoz, hogy a budapestiek ne fulladjanak meg a saját városukban” – fogalmazott Karácsony Gergely zugló ellenzéki polgármestereként a 2017. október 25-i, a szmogrendelet módosításáról döntő Főváros Közgyűlés ülését megelőzően tartott sajtótájékoztatóján. A XIV. kerület polgármestere, a Párbeszéd miniszterelnök-jelöltje akkor azt is hozzátette: a főváros vezetése jó irányba indult, de bátortalan lépéseket tervez a budapesti szmog csökkentésére.
Karácsony a Tarlós István vezette főváros figyelmébe ajánlotta pártja korábbi javaslatát, ami arról szólt, hogy a fővárosi szmogriadó idején felváltva közlekedhetnének a páros és páratlan rendszámú autók, továbbá ebben az időben ingyenessé válna a tömegközlekedés, az arányaiban leginkább szennyező robogókat pedig nem lehetne használni. Karácsony Gergely a tavalyi önkormányzati kampányban, az ellenzék közös főpolgármester-jelöltjeként a Budapest mindenkié című programjában már azt ígérte, hogy alacsony kibocsátású zónákat vezet be, amely a gyakorlatban azt jelentené, hogy a szennyező járműveket – főleg a dízelüzemű kocsikat – kitiltja a város bizonyos részeiről. A jelenleg is hatályos, az említett 2017-es jogszabálynál is szigorúbb szmogrendeletről egyébként tavaly májusban, tehát még Tarlós István főpolgármestersége idején döntött a közgyűlés.
Az október 13-i győzelmét követően hivatalba lépő új főpolgármester és a Fővárosi Közgyűlés ellenzéki többsége a korábbi évek kritikái és a választási kampányban tett kijelentéseik ellenére sem változtatott a tavalyi szmogrendeleten, mindössze egy szimbolikus döntést hozott: klímavészhelyzetet hirdettek, amelyhez az elmúlt negyedévben nem társultak konkrét döntések. Ezért a tegnapi nappal még a Tarlós István főpolgármestersége idején szigorított rendelet alapján hirdették ki a szmogriadó tájékoztatási fokozatát, mivel a budapesti mérőállomásokon a szálló por légszennyezettségi szintje január 8-án és 9-én is három mérőponton meghaladta a küszöbértéket.