„Semmilyen észszerű indok, semmilyen műszaki megfontolás nem szól a Nánási út–Királyok útja és a part közötti területnek az árvízvédelemből való kizárása mellett” – olvasható abban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Geotechnikai és Mérnökgeológiai Tanszéke által készített, 2017 márciusában publikált összehasonlító tanulmányban, amelyet most figyelmen kívül hagyva mégsem a Római-parton, az ingatlanok kerítése mentén oldaná meg a főváros új vezetése a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmét.
A Karácsony Gergely (Párbeszéd) főpolgármester által mellőzött szakmai anyagban hatvan szempont alapján vetették össze a két lehetséges árvízvédelmi vonalat. A főváros hivatalos honlapján, a Budapest.hu oldalon elérhető szakértői elemzés szerint műszaki szempontból a két nyomvonal hasonló hosszúságú és magasságú árvízvédelmi fal építését tenné szükségessé, és hasonló fenntartási, üzemeltetési költségekkel járna.
A dokumentumot jegyző Móczár Balázs és Farkas József szerint azonban különbség mutatkozik egyebek mellett a védett terület nagysága, a lehetséges árvízi károk vagy a Duna szennyeződése szempontjából. Ráadásul a Nánási úti nyomvonal mentén a védőtávolság kialakítása miatt a három évvel ezelőtti állapot szerint összesen 716 fát kellene kivágni, 586-ot az út mentén, 130-at magánterületen. Az is gond, hogy a kivágott fák pótlására a szűk keresztmetszet miatt helyben maradéktalanul nincs lehetőség.

Fotó: MTI/Kallos Bea
A szakemberek a Nánási út–Királyok útja kapcsán külön megemlítik a sűrű közműellátottságot, amelyek kiváltása igen megdrágítja és nehezíti a beruházást. Az is kérdéses, hogy az építkezés ideje alatt az ott élők miként tudják megközelíteni otthonaikat. Külön felhívják a figyelmet arra is, hogy 820 méter hosszon nincs elég közterület a gátépítéshez, ezért 56 ingatlan esetében akár részleges kisajátítás is felmerülhet.
A tanulmány a költségeknél is jelentős eltérésre mutat rá: 2017-ben a parthoz közelebbi mobil gát esetén 19 milliárd forint, míg a Nánási út–Királyok útja vonalon több mint 25,5 milliárd forint költséggel számoltak. Problémát jelent az is, hogy a partközeli védművel szemben, az út mentén felépítendő gát kivitelezésekor egy esetleges árvíz esetén nincs alternatív védekezési nyomvonal.