Nem találnak szakmai fogást az alaptanterven

Gyermekközpontú, XXI. századi és vállaltan hazafias a megújított Nemzeti alaptanterv (NAT) a nagyobbik kormánypárt szerint, amely újfent visszautasította a baloldali ellenzék szakmaiatlan kritikáit a dokumentummal kapcsolatban.

Csókás Adrienn
2020. 02. 11. 9:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Biztosak vagyunk benne, hogy a szocialistáknak jobban tetszene egy Gyurcsány-féle nemzetellenes és liberális Nemzeti alaptanterv, Soros nyílt társadalom eszméivel és genderiskolákkal, amelyekben a diákok se nemzeti, se nemi identitást nem kapnak. Mi nem ilyet akarunk – reagált a Fidesz Kunhalmi Ágnes és Hiller István sajtótájékoztatójára, miután a szocialisták újfent azzal támadták a megújított NAT-ot, hogy a dokumentum ideológiai átnevelésre íródott. Sérelmezték a „megtanulhatatlan mennyiségű lexikális tananyagot” is, miközben a szabályozás a valóságban éppenhogy csökkenti a diá­kok terhelését. Ismert, míg korábban a minimális kötelező óraszámokat rögzítették, amelyek a választható foglalkozások miatt esetenként jelentősen felduzzadtak, az új NAT a heti maximális óraszámokat adja meg, amelyeket semmiképpen nem lehet túllépni. Az alsó tagozat első három évfolyamán pél­dául az öt testneveléssel együtt is legfeljebb 24 órát szervezhetnek egy héten, míg korábban a 28 óra sem volt ritka. A középiskolákban pedig nemcsak kevesebb lett a tanóra, de a diákok szabadabban is gazdálkodhatnak a választható ­óráik csoportosításával.

– A módosított Nemzeti alaptanterv vállaltan hazafias, gyermekközpontú és XXI. századi. Az a cél, hogy a magyar diákok megismerjék a nemzeti kultúrájukat, jobban értsék a történelmi és természettudományi összefüggéseket, eredményesebben tanuljanak nyelveket és az iskolában életképes tudást szerezzenek – húzta alá a nagyobbik kormánypárt.

Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere is beszélt a NAT-ról hétfőn, a tárcavezető a sárvári sport- és kulturális központ átadásán emelte ki, hogy az új szabályozás a pedagógusok mellett elsősorban a gyerekek érdekeit szolgálja, az alapvető nemzeti és európai keresztény értékekre és etikára támaszkodik, minden tantárgyból a lényeges ismereteket és a legkorszerűbb oktatási módszereket tartalmazza.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A vitathatatlan előnyök ellenére akcióba kezdtek a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai is, ők azok, akik 2016-ban az úgynevezett „kockás inges” tiltakozóhullámot indították a kormány ellen.

Hétfői közleményükben 15 kérdést tettek fel a NAT-ról, amelyek burkoltan ugyancsak arra utalnak, hogy a tanterv nem nevelné kritikus gondolkodásra a tanulókat. Felvetik azt is, hogy a dokumentum a nyilvánosságot kizárva készült, ezért nem feltétlenül tekinthető konszenzusosnak. A több mint két év alatt elkészült anyag kidolgozásába a minisztérium egyébként ezres nagyságrendben vont be szakértőket és pedagógusokat, de a tárca szerint a szülők és civilek is számtalan javaslatot küldtek a formálódó anyaghoz, amelynek konkrét szakmai, tárgyi elemein egyébként kevéssé találnak fogást a bírálók.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.