Hableány-katasztrófa: elkészült az időközi jelentés

A Jurij Csaplinszkij ukrán hajóskapitány elleni vádakat nem erősíti, de nem is gyengíti a jelentés.

2020. 07. 03. 12:49
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Innovációs és Technológiai minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete közzétette a tavalyi dunai Hableány-katasztrófa szakmai vizsgálatáról készült időközi jelentést. A ténymegállapításokat rögzítő jelentést összevetve a nyomozati iratokkal, a tanúkihallgatási jegyzőkönyvekkel, az igazságügyi szakértői vélemények sorával, végül a vádirattal, megállapíthatjuk: az időközi jelentés semmilyen új információval nem szolgál az eddig a Magyar Nemzet által közzétett adatokhoz képest.

Fontos hangsúlyozni, az időközi jelentésben a ténymegállapításon túl következtetéseket nem vonnak le, azt a nyomozó és a vádhatóság egyébként is megtette már.

Az időközi jelentés a vádiratban visszaköszönő módon leírja a baleset folyamatát.

20:56 a Hableány termes személyhajó balról előzi a Viking Sigyn kabinos személyhajót (forrás: RSOE Hajóútvonal visszajátszó)
Fotó: Innovációs és Technológiai Minisztérium, Közlekedésbiztonsági Szervezet

A Hableány egy egyórás városnéző körútra indult, fedélzetén 33 fő koreai utassal és kétfős magyar személyzettel. A Lánchíd alatti szakaszon völgymenetből hegymenetbe fordult, hogy visszatérjen a Jászai Mari téri kikötőhelyére. A Viking Sigyn is elindult hegymenetben, a Lánchídtól. A bal part mellett haladt 1,7-2,2 km/óra sebességgel – az utasok fotózták a várost. A Hableány 7 km/óra sebességgel megelőzte a 2,2 km/óra sebességgel Haladó Viking Sigynt balról, a hajók gyorsan távolodtak egymástól. A Parlamentet elhagyva a Sigyn gyorsított, és felvette a Margit híd meghajózásához szükséges menetirányt. A Hableány jobbra tartva a bal part felé húzódott. 21 órakor a Hableány keresztezte a Sigyn útvonalát, és átkerült annak jobb oldalára. A két hajó távolsága ekkor még 190 méter volt egymástól.

21:00 a Hableány termes személyhajó elhalad a Viking Sigyn kabinos személyhajó előtt (forrás: RSOE Hajóútvonal visszajátszó)
Fotó: Innovációs és Technológiai Minisztérium, Közlekedésbiztonsági Szervezet

A Sigyn gyorsított, a híd előtt már 12,4 km/óra sebességgel haladt. A két hajó távolsága folyamatosan csökkent, és a hidat elérve egyszerre haladtak be a hegymenő forgalom számára kijelölt hídnyílásba. 21 óra 05 perckor összeütköztek. A Sigyn keresztbe fordította, majd oldalára döntötte a Hableányt, ami felborult és hét másodperc alatt elsüllyedt. A Sigyn megállt. Veszélyes lett volna a hídpillérek között maradni, ezért ezután hegymenetben kihajózott a híd alól. A híd utáni területen megállt. A személyzet mentőgyűrűket dobott a vízbe, és a hajó mentőcsónakjával megkezdte a vízben lévő emberek mentését. A hajó vezetője körülbelül 21 óra 09 perckor kezdte meg az eset bejelentését a NAVINFO rádióállomásnak. A Sigyn a helyzetét 21 óra 38 percig tartotta, majd a NAVINFO rádióállomással történt egyeztetést követően az első alkalmas helyen kikötött.

21:04 a Hableány termes személyhajó és a Viking Sigyn kabinos személyhajó párhuzamosan haladva közelít a hídnyíláshoz (forrás: RSOE Hajóútvonal visszajátszó)
Fotó: Innovációs és Technológiai Minisztérium, Közlekedésbiztonsági Szervezet

A vád lényege szerint Jurij Csaplinszkij, a Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitánya felelős a tragédiáért, mivel az ütközés előtti öt percben egyáltalán nem figyelt a körülötte zajló eseményekre. Halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségével és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntettével vádolják. Bizonyítottság esetén, halmazati büntetésül 11 év szabadságvesztést is kaphat.

Tanúvallomások szerint Csaplinszkij azt sem észlelte, hogy hajója ütközött. Parancsot nem adott a mentés megkezdésére. Egy a kajütjében tartózkodó magyar matróz vette észre az embereket a vízben, ahogy az életükért küzdenek. Ő utasítás nélkül leengedte a gumi mentőcsónakot, és munkatársával együtt a vízbe zuhant emberek mentésére indult. A Sigyn másodkapitánya a hajóhídon egy megzavarodott embert talált, akit aztán le is váltott. A hajót már a másodkapitány irányította az első szabad kikötőbe.

21:05:35 a Viking Sigyn kabinos személyhajó a hídnyílásban utóléri a Hableány termes személyhajót és nekiütközik (forrás: RSOE Hajóútvonal visszajátszó)
Fotó: Innovációs és Technológiai Minisztérium, Közlekedésbiztonsági Szervezet

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.