Magyarországon is megérett a helyzet arra, hogy a pontszerű sebességmérést felváltsa az átlagsebesség-mérése – mondta el Várkonyi Gábor autóipari szakértő a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában, aki szerint ez a fajta változtatás homogénebb közlekedést idézne elő.
Az ehhez kapcsolódó elv nagyon egyszerű: ha egy autó gyorsabban tesz meg egy szakaszt két mérőpont között, mint amit a sebességhatár lehetővé tesz, akkor a sofőr gyorshajtást követett el, és már ki is szabható a büntetés.
De mi az előnye átlagsebesség-mérésnek a pontsebesség-méréssel szemben? Várkonyi Gábor elmondta, hogy ez a fajta változtatás
homogénebb közlekedést, egy természetesebb reakciót válthat ki a sofőrökből.
A mostani rendszerben azok, akik tempósabban szeretnek vezetni, folyamatosan azt figyelik, éppen hol mérik a sebességet a rendőrök. Ez pedig komoly veszélyforrás is lehet, hiszen ha éppen észrevesz a sofőr egy rendőrt, akár hirtelen le is fékezhet, hogy a megengedett sebességtartományban haladjon el mellettük és elkerülje a büntetést. A hirtelen fékezés azonban balesethez is vezethet.
Jelenleg
a legzavaróbb a magyar autópályán az, hogy óriásiak a sebességkülönbségek,
van aki gyorsabban közlekedik, mint 130 kilométer/óra, és többen alig 100 kilométer/órával autóznak – ismertette a tendenciát a szakértő. A változtatással ezt a sebességkülönbséget is el lehet kerülni. Várkornyi Gábor kiemelte, az átlagsebesség-mérés rendszere már működik Ausztriában, amiről sok pozitív visszajelzést lehet hallani.