Orbán Viktor miniszterelnök Igor Matovič szlovák kormányfő társaságában adta át az új komáromi Duna-hidat.
Hajóbaleset történt a Margit híd közelében + videó
Az esetről egyelőre szűkszavúan nyilatkozott a rendőrség.
Orbán Viktor miniszterelnök Igor Matovič szlovák kormányfő társaságában adta át az új komáromi Duna-hidat.
„Azért jöttünk, hogy átadjuk ezt a fantasztikus hidat, hiszen a hídépítés a jövő építése is. Vírus ide vagy oda, az országoknak működniük kell” – kezdte beszédét az impozáns építmény átadóünnepségén Orbán Viktor.
A magyar miniszterelnök szólt arról is, hogy a Duna nem elválasztja, hanem összeköti a két nemzetet. Emlékeztetett: ez már a második, Magyarországot és Szlovákiát összekötő híd, amit átadhat, ugyanis korábban ő adhatta át az Esztergom-Párkány közti Mária Valéria hidat is.
– A mai napon nem mint miniszterelnök, hanem mint magyar jöttem a szlovákhoz. Azt az üzenetet szeretném átadni, hogy a két ország csak szövetségben lehet igazán sikeres. Ezt a térséget, ami a német és az orosz világ között van, nekünk magunknak, a magyaroknak, szlovákoknak, cseheknek, lengyeleknek kell megtervezni – hangsúlyozta Orbán Viktor, aki rávilágított arra is, hogy az új híd az Európai Unió egyik legfontosabb beruházása.
A kormányfő kitért rá, hogy 2025-ig kilenc autópálya éri majd el hazánk határait, de mi magyarok leszoktunk az elégedettségről, minket az új feladatok, kihívások éltetnek. A miniszterelnöknek is két újabb, nagy terv jutott eszébe a most átadott hídról. Az egyik az a 3300 kilométer hosszú autóút, amely Lengyelországból indul, érintve Szlovákiát és Magyarországot is Görögország felé tart. Ebből 87 kilométernyi hiányzik még a magyarországi szakaszon. A másik nagy közös terv egy vasúti hálózat megépítése, amely a V4-államok fővárosait köti össze.
– Ez a híd jogilag két ország osztatlan közös tulajdona, és azért kiemelten fontos, mert a magyar–szlovák gazdasági kapcsolatok szárnyalnak, Szlovákia a harmadik legfontosabb külkereskedelmi partnerünk, 840 szlovák vállalat működik nálunk, amelyek több mint 4200 embernek adnak munkát – húzta alá Orbán Viktor.
Végül kijelentette: Európa ma Közép-Európában épül.
Igor Matovič szlovák kormányfő szerint a jelenlegi járványhelyzet furcsa szituációt teremtett: a határok lezárása ellenére éppen egy nemzeteinket összekötő hidat adunk át. – Országaink lakosai közt évszázadokig nem voltak határok, száz éve a Duna a természetes határ – emlékeztetett a szlovák miniszterelnök. Matovič annak a reményének is hangot adott, hogy a magyar és szlovák nép további több száz évig él majd itt békésen, és további, a két nemzetet összekötő hidak is épülhetnek a jövőben. Emlékeztetett: a projekt az EU társfinanszírozásában valósult meg, amely szintén az együttműködés szép szimbóluma. A híd építése kapcsán köszönetet mondott Orbán Viktornak, majd reményét fejezte ki, hogy a jövőben több ezer személyes híd is megépül majd a két ország polgárai között.
A híd építésének történetéről a közelmúltban hosszú cikket közölt a felvidéki Bumm.sk. Eszerint közel két évtizede már, hogy felmerült: szükség lenne egy új közúti hídra Észak- és Dél-Komárom között. A folyamatosan növekvő teherforgalmat ugyanis nem bírta el a két országot összekötő Erzsébet-híd, amelyre már régóta nem hajthatnak fel a 20 tonnánál nehezebb járművek. A fejlesztés ötlete és a megvalósítás között azonban évek teltek el, mert először a híd pontos helyét nem tudták kijelölni, Észak-Komáromnak a keleti, míg Dél-Komáromnak a nyugati nyomvonal volt a kedvezőbb – végül az utóbbi mellett döntöttek a felek –, majd megromlott a két ország viszonya. A tervek így hiába készültek el már 2007-re, Orbán Viktor miniszterelnök és Robert Fico szlovák kormányfő csak 2012 októberében írta alá a fejlesztésről szóló megállapodást. Ezután újabb négy év telt el, míg végre 2016-ban bejelenthették: a program megkapta az Európai Unió támogatását, Magyarországnak 52,5 millió euró, míg Szlovákiának 47,6 millió euró forrást adtak a beruházáshoz. Az alapkövet 2017. október 17-én tették le.
A következő közel három évben egészen egyedülálló híd épült Észak- és Dél-Komárom között. A pilonos szerkezetek ugyanis máshol is előfordulnak, például Budapesten a Megyeri híd is ilyen megoldással épült, de a ferdekábeles kivitelezés kifejezetten ritka, például Kanadában találkozhatunk ilyen szerkezettel. Az építkezés megindulása után megfeszített munka folyt, a híd pályaszerkezetének első három elemét 2018 nyarán emelték a helyére. Ezeket az egyenként 165 tonnás elemeket cseh, lengyel és szlovák részegységekből Csepelen állították össze, és a vízen szállították Komáromba. A teljes híd 37 ilyen elemből áll, amelyek össztömege 5400 tonna. A szerkezetet úgy alakították ki, hogy ellenálljon a szélsőséges időjárási viszonyoknak, és a Richter-skála szerinti legerősebb földrengésnek is.
Az utolsó elemet végül tavaly decemberben tették a helyére, ezzel összeért a híd északi és déli oldala. Itt dolgozott Közép-Európa legnagyobb teherbírású úszódaruja, a Clark Ádám, amelyet a munkálatok alatt a Hableány hajó katasztrófája miatt egy időre Budapestre rendeltek. A munkát sokszor kedvezőtlenül befolyásolta a Duna vízállása is, hiszen a magas és az alacsony vízszint is nehézségeket okozott.
Molnár Attila, Dél-Komárom polgármestere a Magyar Nemzetnek három dolgot emelt ki a most átadott fejlesztéssel kapcsolatban. – A hídra nagy szükség volt a térség, de talán az egész tágabb értelemben vett régió szempontjából, hiszen egy új észak-déli közlekedési folyosót nyit a teherforgalom számára. Fontos a most átadott fejlesztés azért is, mert munkahelyeket tart meg, és újabbak létrejöttét segíti elő, már most is van olyan cég, amely a híd megépülése miatt telepedett az ipari parkunkba, de továbbiak is követhetik. Ez pedig rendkívül fontos a város számára, mert végső soron jelentős adóbevételekhez juttatja a települést, amely további fejlesztésekhez nyújthat alapot – emelte ki Molnár Attila. Dél-Komárom első embere kitért arra is, hogy az új híd lehetőséget ad arra is, hogy a Magyarországon egyre nagyobb számban megforduló cseh és szlovák turisták könnyebben eljussanak a város térségébe. – Ennek köszönhetően a masszív iparunk mellé a turizmust is megerősíthetjük – mutatott rá a polgármester. Felhívta a figyelmet arra, hogy a fejlesztés megvalósulásával Komárom az egyetlen olyan település a Dunán, amely nem főváros és három híd köti össze.
Az esetről egyelőre szűkszavúan nyilatkozott a rendőrség.
Húsz centinél is több hó zúdulhat le az ország egy részében hétfőn.
Sok gyermeknek szerzett örömet az MBH Bank és a gyermekmentők közös karácsonyi gyermekgálája.
Évértékelő interjút adott a miniszterelnök, Európáról, Trumpról és a kegyelmi ügyről is kérdezték.
Havazás jön, mutatjuk, hol!
Pressman nem teszi zsebre, amit a lehetséges utódjától kapott
Ennyi volt? Sármos edzőre cserélhette L.L. Juniort Dárdai Blanka
Nógrádi György: Ha nem lesz megoldás, a német lakosság fogja kézbe venni a dolgokat + videó
Így készül az igazi bajai halászlé – videón a tradicionális elkészítési mód
Nyoma veszett a magyar lottónyertesnek: a Szerencsejáték Zrt. most felhívást tett közzé
Oroszország hatalmas támadást indított
Milák Kristóf lehet 2024 legjobbja a világon
Magyar kézbe kerül Románia pénzügyeinek irányítása
Kilencéves kisfiú is az áldozatok között a magdeburgi terrotámadásban
Lezuhant egy utasszállító repülő, sokan meghaltak + videó
Óriási tüntetés a magdeburgi támadás miatt Németországban + videó
Az esetről egyelőre szűkszavúan nyilatkozott a rendőrség.
Húsz centinél is több hó zúdulhat le az ország egy részében hétfőn.
Sok gyermeknek szerzett örömet az MBH Bank és a gyermekmentők közös karácsonyi gyermekgálája.
Évértékelő interjút adott a miniszterelnök, Európáról, Trumpról és a kegyelmi ügyről is kérdezték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.