A nautikai (hajózási) igazságügyi szakértő meghallgatásának folytatását tervezik a Pesti Központi Kerületi Bíróságon a csütörtöki bizonyítási eljárásban a dunai hajókatasztrófa miatt indult büntetőperben. A legutóbbi, szeptemberi tárgyalási napon jól láthatóan
kirajzolódott a védelem taktikája, hogy az igazságügyi szakértői véleményeket ízekre fogják szedni, és igyekeznek megingatni a valóságtartalmukat. A vád azonban éppen az igazságügyi szakértői véleményekre alapoz, köztük a nautikai szakvéleményre.
A norvég tulajdonú, Svájcban bejegyzett Viking Sigyn szállodahajó 2019. május 29-én Budapesten, a Margit híd közelében hegymenetben nekiütközött és maga alá gyűrte a jóval kisebb, magyar Hableányt, amely elsüllyedt. A sétahajón harmincöten voltak: harminchárom dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét turistát sikerült kimenteni, huszonhét áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai, negyvenéves nőt továbbra is eltűntként keresnek.

Fotó: Origo/Polyák Attila
A vádhatóság a szállodahajó idén 65 éves ukrán kapitányát, Jurij Csaplinszkijt
vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésével és segítségnyújtás elmulasztásával vádolja.
Bizonyítottság esetén halmazati büntetésként kilenc év szabadságvesztést is kaphat.
A hajóskapitány a szeptember 8-i előkészítő ülésen azt mondta: nem látta a Hableányt és az ütközést, amikor a saját hajójával, a Viking Sigynnel hullámsírba küldte a magyar hajót. Kijelentette: egyelőre nem akar vallomást tenni, kérdésekre sem volt hajlandó válaszolni, ám a Németh Leona bírónő által felolvasott nyomozati vallomásait pontosította. A katasztrófa utáni órákban először tanúként hallgatták ki a Sigyn kapitányát a rendőrök, aki akkor még azt mondta: látta, amint a Hableány jobbról megelőzte a Parlament térségében lépésben, hegymenetben haladó szállodahajót, ám magát az ütközést nem, arról a hajója orrában álló, fényképező utasoktól kapott információt. Ezt a vallomást gyanúsítottként már úgy módosította, hogy egyáltalán nem látta a Hableányt, mindenről az utasoktól értesült. Az előkészítő ülésen ez utóbbi álláspontját tartotta fenn.
Az előkészítő ülést a bizonyítási eljárás megnyitásával folytatták, és megkezdték Szabó Gyula nautikai igazságügyi szakértő meghallgatását. A szakértő szerint a nautikai adatok azt bizonyítják, a Viking Sigyn előzte balról a Hableányt a katasztrófa előtti percekben. Leszögezte,
a Viking Sigyn radarberendezése üzemelt, a képernyőn tisztán látható volt a sétahajó, a szállodahajót kormányozó vádlottnak észlelnie kellett volna, hogy nem tudja majd elkerülni a Hableányt.