A napokban derült ki, hogy a főváros időhúzása miatt Budapest óriási pénzügyi veszteséget szenvedett el. A JCDecaux-ügy egyértelműen a városvezetés alkalmatlanságáról tanúskodik, megmutatva, hogy a városházán nem ritkák a szakmaiatlan döntések. A botrány közvetlenül a baloldali hatalomátvételt követően robbant ki, és Karácsonyék azóta sem tudnak úrrá lenni rajta. Sőt, az elmúlt hetek alapján úgy tűnik, nem is akarnak – valójában azért nem kötötték meg a szerződést, hogy szabadon plakátolhassák tele a várost pártpolitikai hirdetésekkel.
Jó ötletnek tűnt, kiderült, nem volt az
Nem sokkal hivatalba lépését követően Karácsony Gergely főpolgármester a baloldali többségű közgyűlés elé terjesztett egy javaslatot, amivel a JCDecaux Hungary Kft.-vel(JCD) való szerződéskötés megtagadását kezdeményezte. Mindenképpen lényeges körülmény, hogy a reklámtendert még az előző, Tarlós István által irányított városvezetés alatt írták ki, az eredményhirdetés azonban átcsúszott az önkormányzati választás utánra.
A JCDecaux kifejezetten kedvező ajánlattal indult a közbeszerzésen: havi 142 millió forintot, azaz évi 1,7 milliárd forint körüli összeget ajánlottak fel a Budapesti Közlekedési Zrt.-nek (BKV) a járműágazathoz, illetve a tömegközlekedési infrastruktúrához tartozó reklámfelületek hasznosítási jogáért. A cég ajánlata érvényes volt, sőt, a bírálat során kifejezetten magas pontszámot kapott, ennek ellenére az illetékes döntőbizottság a tendert eredménytelennek nyilvánította, majd lezárta azt.
A fővárosi közgyűlés balos képviselői erre a döntésre hivatkozva fogadták el a főpolgármester előterjesztését, ezzel pedig ahelyett, hogy kihirdették volna a győztest, megtagadták a szerződéskötést
– idézi fel az Origó.hu cikke.
Miről is döntöttek a baloldali politikusok?
Karácsonyék ezzel megtiltották a fővárosi cégeknek az egy évnél hosszabb időre szóló, a tulajdonukban, használatukban vagy vagyonkezelésükben lévő reklámfelületek hasznosítására vonatkozó megállapodások aláírását. Márpedig a BKV négy plusz (opcionálisan) további négy évre szervezte volna ki a reklámhelyek értékesítését, így képtelenné vált a koncessziós eljárás teljesítésére. Mivel a közbeszerzést a BKV a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-vel még 2016 januárjában írta ki, erősen kérdéses volt, hogy bőven a 2019. augusztus 9-i ajánlattételi határidő lejárta után megalkotott fővárosi határozatra hivatkozva visszaléphetett-e a társaság.