Nagyító ikonBoríték ikon
RUSZIN-SZENDI ROMULUSZ ZELENSZKIJ OROSZ-UKRÁN HÁBORÚ
Magyar Nemzet logo
MAGYAR PÉTER
Újság ikon
Magyar Nemzet logo világosszürke
  • Keresés
  • Ruszin-Szendi Romulusz
  • Zelenszkij
  • orosz-ukrán háború
  • Magyar Péter
  • Rovatok

    • Belföld
    • Külföld
    • Gazdaság
    • A Helyzet
    • Bayer Zsolt blogja
    • Tollhegyen
    • Vélemény
    • Poszt-trauma
    • Kultúra
    • Sport
    • Lugas
  • Magazinok

    • Tudomány
    • Autó-Motor
    • Országszerte
    • Mozaik
    • Ez történt 100 éve
    • Repeta
  • Napilap
  • For foreigners

    • IN ENGLISH
  • Véleményváró
  • In English
  • Videó
  • Galéria
  • Podcast
  • Jobban mondva - heti véleményhírlevél
  • Feliratkozom a hírlevélre
  • Előfizetek az újságra
  • Közösségi média oldalak és csatornáink

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Adatvédelmi tájékoztató
  • Felhasználói feltételek
  • Általános szerződési feltételek
  • Hirdetési ÁSZF
  • Süti beállítások
RUSZIN-SZENDI ROMULUSZ ZELENSZKIJ OROSZ-UKRÁN HÁBORÚ MAGYAR PÉTER
autópálya fejlesztésInnovációs és Technológiai ­Minisztériumaz Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárautópálya matrica

Öt új szakasszal bővült az ország díjköteles úthálózata

A baleset-megelőzési statisztikák szerint az átlagosnál jóval biztonságosabbak a fizetős útszakaszok.

Végh Attila
Forrás: kormany.hu2021. 01. 03. 11:28
Törökbálint, 2013. december 15. Az M0-ás autóút M1 és M7 közötti szakasza 2013. december 15-én. Az M0 déli szektorához tartozó, eddig a kétpályásításból kimaradt, mintegy három kilométeres szakaszának megépítésére írt ki nyílt közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A háromsávúsítást eredetileg a szakasz mellett lévő Tópark (a háttérben) beruházója, a Walker and Williams Group vállalta, de a vegyes ingatlanfejlesztés csődbe ment. MTI Fotó: Beliczay László Fotó: MTI/Beliczay László
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már az év első két napjának forgalmán is látszott, hogy a magyar gépjárművezetők nem kerestek egérutakat a január 1-jétől díjköteles kategóriába eső öt új magyarországi útszakasz helyett. Az Európai Unió tagállamaiban is fizetniük kell a személygépkocsik védett autóúton és autópályán történő közlekedéséért, a tehergépjárművek vezetőire pedig súlyos bírság vár, ha nem ezeket az utakat használják. A díjköteles útszakaszok minősége, szélessége jobb az átlagosnál, a korláttal elválasztott menetiránysávok miatt szinte nincs frontális ütközés – ami a legtöbb halálos kimenetelű tragédiát okozza –, gyorsabb a haladás, ráadásul a lakott területektől levő távolság miatt kevésbé zavarja a környékbeliek életét a kipufogógáz, a zaj. A tehergépkocsikra vonatkozó tiltás – hogy a díjfizetés kikerülésével ne szennyezzék a kerülőutak melletti településeket, ne okozzanak ezeken az utakon forgalmi torlódást, balesetveszélyes helyzeteket – is ezt a célt szolgálja, a kamionok csak a célforgalomtól legközelebb levő autópálya-lehajtó közelében használhatnak kisebb utakat.

A személygépkocsik, autóbuszok és 3,5 tonna alatti tehergépjárművek számára díjköteles úthálózat öt, a tavalyi év végéig elkészült szakasszal bővült 2021. január 1-jével. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleménye szerint ezek közül az M25-ös útszakasz Eger, az M85-ös autópálya folytatása Sopron gyorsforgalmi bekötését valósítja meg. Elkészült az M4-es autópálya Pest megyei és Berettyóújfalutól a román határig tartó szakasza is, az autósok már az M76-os sztráda első, közel hat kilométeres szakaszát is használhatják az M7-es autópályától Balatonszentgyörgyig. Még 2020-ban forgalomba helyezték az M44-es út Békéscsabáig elérő szakaszát, de ez az útszakasz még a Tiszakürtig megépült folytatással együtt sem kapcsolódik közvetlenül a meglévő magyarországi sztrádahálózathoz, használata idén még díjmentes lesz, így a Békés megyei útmatrica bevezetése is várat magára.

Az autópályák megyei szakaszaira a földrajzilag meghatározott megyehatárig a megyei matrica továbbra is érvényes, ami az adott megyei szakasz közelében élők közlekedését könnyíti meg, minden évben a következő tárgyév január 30-áig érvényes. A megyei matricák ára az útdíjrendszer bevezetése óta idén emelkedett először, 5000 forintról 5200 forintra. A megyei matricákat nem csak az ott lakók vásárolhatják meg, bárki bármelyik megyére vehet éves matricát az autójára, így például egy budapesti autós a Pest megyei, a Fejér megyei, a Veszprém megyei matricák megvásárlásával 15 600 forintért juthat egy olyan, éves engedélyhez, mellyel büntetés nélkül használhatja a főváros és a Balaton északi partja között vezető autópályát.

Az Országgyűlés által megadott törvényi felhatalmazás alapján a rendszerbe épített módon történik meg idén az útdíjak automatikus inflációkövetése. Az évenként külön beavatkozás nélkül frissülő megoldás legfőbb hozadéka, hogy az úthasználók számára kiszámíthatóvá válik a díjtételek változása, és tervezhetővé annak mértéke. Az országos éves matricák ára 2012, a megyeieké a bevezetésük, 2015 óta nem változott, miközben egyre több autópálya és autóút szolgálja ki a Magyarországon közlekedőket. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium új rendelete szerint minden év elején, az előző évi augusztusi, a Központi Statisztikai Hivatal által meghatározott éves bázisú, vagyis az előző év augusztusához mért inflációt kell figyelembe venni. A 2020 augusztusi statisztikai adatok szerint az árak 3,9 százalékkal nőttek. Ezek alapján a legtöbbet használt, magánkézben levő személyautókat érintő díjak közül a tíz napra érvényes autópálya-használati díj 3500 forintról 3640 forintra nő, a havi matrica 4780 forint helyett 4970 forint idén januártól, az éves útdíj pedig 42 980 forintról 44 600 forintra emelkedik.

Mosóczi László közlekedéspolitikai államtitkár a kormany.hu oldalon beszélt arról, hogy évente több mint 15 000 autóst kénytelenek megbüntetni a jogosulatlan úthasználat, az autópályadíj megfizetésének elmulasztása miatt. Az államtitkár kifejtette: ügyfélbarát egyszerűsítésekkel csökkennek idén az állampolgárok és vállalkozások adminisztrációs terhei az útdíjfizetési rendszerben, a jogosulatlan úthasználat miatt kiszabott pótdíjak a fizetési felszólítást követően kiválthatók lesznek az éves országos matrica megvásárlásával.

Úgy fogalmazott: a jogosulatlan úthasználat miatt kiküldött felszólítás kézhezvétele után a jövőben az éves matrica utólagos megváltásával kerülhetik el a pótdíjfizetést. Az új intézmény egyértelműsíti azt a szándékot, hogy az állam ne büntetéssel, hanem más módon ösztönözzön jogkövető magatartásra. Az éves matrica visszamenőleges megvásárlásának lehetősége egyre több autóst bátoríthat arra, hogy utazásaihoz a biztonságosabb és kényelmesebb gyorsforgalmi hálózatot válassza.

A rendőrség baleseti statisztikái szerint a megfelelő útfelületű, szélességű, leállósávval rendelkező, a szembejövő forgalomtól elválasztott autópályákon a nagyobb forgalom mellett is jóval kevesebb a baleset, mint az ugyanolyan úthosszúságban mért, díjfizetési kötelességtől mentes utakon. Az autópályákon is a gyorshajtás és az előzés szabályainak megszegése okozza a legtöbb balesetet, a rendőrség ezt a jövőben is folyamatos sebességmérésekkel igyekszik visszaszorítani. A telepített kamerarendszer mellett a modern közlekedésrendészetre jellemző dinamikus ellenőrzés jegyében menet közben, sebességmérő autókból is ellenőrzik az autópályák rendjét.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
USA

Visszafoglalás – Nem csak egy évszám 1968 + videó (első rész)

Lázadó társadalom, egyetemi „gettókultúra” az USA-ban, Európában sem marad el a válasz, de a keleti társadalmak sem maradtak ki a hatvanas évek világának változásaiból.

Brüsszel

Beazonosította a brüsszeli „aranyásókat” a Szuverenitásvédelmi Hivatal

Félezer olyan magyarországi szervezetet monitoroznak, amelyeknél felmerül a gyanú, hogy Brüsszel valójában politikai tevékenységet finanszíroz.

NNGYK

Magyar Péter megint ringbe szállt a valósággal, de az végül a baloldali politikus fölé kerekedett

A Tisza Párt vezére a valóság meggörbítésével próbálkozott, de a tények a padlóra küldték.

havária

A MÁV vasúti katasztrófa által sújtott területté nyilvánította a főváros és a Balaton térségét

Azt kérik, hogy aki teheti, halassza el az utazását, vagy inkább szálljon buszra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

  • Iratkozzon fel hírlevelünkre
  • Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
  • Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right
USA

Visszafoglalás – Nem csak egy évszám 1968 + videó (első rész)

Lázadó társadalom, egyetemi „gettókultúra” az USA-ban, Európában sem marad el a válasz, de a keleti társadalmak sem maradtak ki a hatvanas évek világának változásaiból.

Brüsszel

Beazonosította a brüsszeli „aranyásókat” a Szuverenitásvédelmi Hivatal

Félezer olyan magyarországi szervezetet monitoroznak, amelyeknél felmerül a gyanú, hogy Brüsszel valójában politikai tevékenységet finanszíroz.

NNGYK

Magyar Péter megint ringbe szállt a valósággal, de az végül a baloldali politikus fölé kerekedett

A Tisza Párt vezére a valóság meggörbítésével próbálkozott, de a tények a padlóra küldték.

havária

A MÁV vasúti katasztrófa által sújtott területté nyilvánította a főváros és a Balaton térségét

Azt kérik, hogy aki teheti, halassza el az utazását, vagy inkább szálljon buszra.

Fontos híreink

Roger Federer

Federer a helyszínen nézhette Djokovics szenvedését, de inkább a telefonját bújta

USA

Visszafoglalás – Nem csak egy évszám 1968 + videó (első rész)

Olaszország

Iszlám megszállás és káosz Milánó belvárosában + videó

Szuverenitásvédelmi Hivatal

Beazonosította a brüsszeli „aranyásókat” a Szuverenitásvédelmi Hivatal

Félezer olyan magyarországi szervezetet monitoroznak, amelyeknél felmerül a gyanú, hogy Brüsszel valójában politikai tevékenységet finanszíroz.

Legolvasottabb

1

Ronaldo és Szoboszlai miért nem volt ott Diogo Jota temetésén? Ronaldót máris szétszedik

2

Büntetések miatt alaposan megváltozott a Brit Nagydíj rajtsorrendje

3

Magyar Péter a lejtőn: Török Gábor után Hann Endrét is pofon csapta a könyörtelen igazság

4

Tagadják, amivel Diogo Jotáékat vádolják; a típushibás autót többször is visszahívták

5

Djokovics kislánya volt Wimbledon hőse, zokogva nyerte meg utolsó játékát a búcsúzó címvédő

6

Megvan, melyik iskolában dolgozik az a tanár, aki óvodába vinné az LMBTQ-propagandát

7

Neuer rátámadt Donnarummára, aki horrorsérülést okozott Musialának + videó

8

Ronaldo ezért nem ment el Diogo Jota temetésére, egy portugál lap tudja a választ

Magyar Nemzet logo

A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.

Előfizetek az újságra

Belföldi híreink

USA

Visszafoglalás – Nem csak egy évszám 1968 + videó (első rész)

Lázadó társadalom, egyetemi „gettókultúra” az USA-ban, Európában sem marad el a válasz, de a keleti társadalmak sem maradtak ki a hatvanas évek világának változásaiból.

Brüsszel

Beazonosította a brüsszeli „aranyásókat” a Szuverenitásvédelmi Hivatal

Félezer olyan magyarországi szervezetet monitoroznak, amelyeknél felmerül a gyanú, hogy Brüsszel valójában politikai tevékenységet finanszíroz.

NNGYK

Magyar Péter megint ringbe szállt a valósággal, de az végül a baloldali politikus fölé kerekedett

A Tisza Párt vezére a valóság meggörbítésével próbálkozott, de a tények a padlóra küldték.

havária

A MÁV vasúti katasztrófa által sújtott területté nyilvánította a főváros és a Balaton térségét

Azt kérik, hogy aki teheti, halassza el az utazását, vagy inkább szálljon buszra.

Külföldi híreink

környék

Százötvenezer címen nincs áram az ítéletidő miatt

Már dolgoznak a megoldáson.

Ruszin-Szendi Romulusz

Büntetőjogi felelősséget is felvethet Ruszin-Szendi villaügye

A szakértő szerint szolgálati visszaélés, hűtlen kezelés gyanúja is felmerülhet.

Karácsony Gergely

Karácsonyék még nagyobb adósságba vernék Budapestet Rákosrendező miatt

Mindeközben a kerületek jogait is elvennék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

  • Iratkozzon fel hírlevelünkre
  • Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
  • Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
idezojelekRuszin-Szendi Romulusz

Bayer Zsolt: Szendike a „katona”

Megérdemlitek egymást azzal a másik senkivel.

Magyar Péter

Magyar Péter megint ringbe szállt a valósággal, de az végül a baloldali politikus fölé kerekedett

A Tisza Párt vezére a valóság meggörbítésével próbálkozott, de a tények a padlóra küldték.

határellenőrzés

Lengyel–német határ: újraindult a határellenőrzés mindkét oldalon

A német rendőrök nem nézik jó szemmel a lengyelek határvédelmi önszerveződését.

katasztrófa

A MÁV vasúti katasztrófa által sújtott területté nyilvánította a főváros és a Balaton térségét

Azt kérik, hogy aki teheti, halassza el az utazását, vagy inkább szálljon buszra.

Magyar Nemzet logo

A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.

Előfizetek az újságra
mail

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket mindennap!

Feliratkozom a hírlevélre
Feliratkozom a hírlevélre

Kövesse a Magyar Nemzet híreit a közösségi médiában és csatornáinkon:

Előfizetek az újságra
ImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi tájékoztatóFelhasználási feltételekÁltalános szerződési feltételekHirdetési ÁSZFSüti beállítások
A Magyar Nemzet kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva © 2025 Magyar Nemzet logo fehér
Mediaworks Content First

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.