Épül a Hableány-katasztrófa emlékműve a Margit hídnál

Május 29-én, a Hableány-katasztrófa második évfordulóján átadják a Margit híd pesti hídfője mellett épülő emlékművet. Eközben a súlyos hajózási katasztrófa büntetőperét a jelek szerint szándékosan elhúzza a védelem. A katasztrófa ügyében kezdeményezett több mint ötmilliárd forintos kártérítési per kimenetele pedig bizonytalan.

2021. 05. 01. 7:01
Fotó: Teknos
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Készül a Hableány-katasztrófa emlékműve, így május 29-én, a huszon­nyolc áldozatot követelő tragédia második évfordulóján fel is avathatják azt a Margit híd pesti hídfőjének lábánál kijelölt kétszáz négyzetméteres területen. Ott, ahol az építkezés megkezdéséig az ideiglenes emlékhely volt koszorúkkal, virágokkal, mécsesekkel és játékokkal. Az utóbbiak az odaveszett legfiatalabb gyermekáldozatra emlékeztettek.

Készül a Hableány katasztrófára emlékező emlékmű a Margit híd pesti hídfőjénél. Fekete lepellel a hajókat szimbolizáló gránittömböket fedték le, amíg be nem fejeződnek a munkálatok
Fotó: Teknős Miklós

A Hableány sétahajónak 2019. május 29-én este a Margit hídnál ütközött neki és gyűrte maga alá Viking Sigyn szállodahajó. A Hableányon harmincöten utaztak, harminchárom dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. A baleset után hét dél-koreait sikerült kimenteni, huszonhét holttestet találtak meg, egy negyvenéves, dél-koreai nő holtteste a mai napig nem került elő.

A katasztrófa első évfordulóján a helyszínen megemlékező Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be, hogy a kormány és a főváros emléket állíttat az áldozatok előtt tisztelegve. Tavaly július 23-án jelent meg a Magyar Közlönyben, hogy a kormány csaknem 176 millió forintot különít el az emlékműre, annak fenntartását pedig az átadás után az V. kerületi önkormányzatra bízzák. Az emlékmű felállítását tavaly október 20-án nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítette a kormány, így egy sor adminisztratív, bürokratikus lépcsőfokot át lehetett lépni. Idén március 1-jén egyedüli ajánlattevőként a Penta Általános Építőipari Kft. nyerte az építésre kiírt pályázatot, így az emlékművet a cég készíti el, nettó 134 és fél millió forintból.

Múlt hétvégén már beemelték a két ütköző hajót szimbolizáló gránittömböt, a hajók közötti területre pedig korábban már elültettek egy páfrányfenyőt, amelynek szimbolikus, transzcendens jelentése van.

A katasztrófa áldozatainak emlékművének látványterve (balra), a jó ütemben haladó építkezés (jobbra)

A katasztrófa emlékműve néhány héten belül elkészül, ám a büntető eljárás nagyon lassan halad: az előkészítő ülés óta mindössze három tárgyalási napot tartottak, amiben közrejátszott a pandémia is, ám egyre inkább kitűnik, hogy a védelem időhúzásra játszik.

A huszonnyolc ember halálát okozó tömegszerencsétlenség okozásával Jurij Csaplinszkijt, a Viking Sigyn ukrán kapitányát vádolják, akinek emellett harmincöt rendbeli cserben hagyás miatt is felelnie kell.

Védője eddig minden tárgyaláson – ahogy a sértettek képviselői fogalmaztak – „még az élő fába is belekötött”. Legutóbb pedig a bírónő kizárását indítványozta elfogultságra hivatkozva.

– Egyértelmű védői taktika az időhúzás. Az 510 felszólalásból a legtöbbet, 185-öt a védelem képviselője tette, tehát a tárgyalási nap csaknem negyven százalékában az ő álláspontját hallgattuk. A bíróval folytatott párbeszédeinek csaknem a fele nem kapcsolódott érdemben az ügyhöz: minősítette a bíróságot, a tolmácsot, a szakértőket, a jegyzőkönyvezést, kifogást emelt a határidők ellen, illetve azt is hosszan fejtegette, hogy nem ő volt covidos, hanem egy kollégája – mondta a tárgyalási nap után a sajtónak Gulyás Krisztián ügyvéd, aki szintén sértetti jogi képviselőként vesz részt a büntetőperben.

Mint azt szerdán elsőként megírtuk, a dél-koreai áldozatok hozzátartozói nevében 4,3 milliárd forintos kártérítési pert indított egy magyar ügyvédi iroda a Fővárosi Törvényszéken a Sigyn üzemeltetője, a Viking AG és a Hableány üzemeltetője, a Panoráma Deck Kft. ellen. Utóbbi pedig külön kártérítési pert kezdeményezett a Viking AG ellen, ennek értéke információnk szerint több mint egymilliárd forint.

Magyar bíróságokon azonban nemhogy több mint ötmilliárdos, de még százmilliós nagyságrendű kártérítést sem ítéltek meg soha, egyetlen esetben sem.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.