Felrúghatta a védekezési taktikát csütörtökön Jurij Csaplinszkij, miután hozzászólásra jelentkezett az egyik tanú után. A Hableány sétahajó elsüllyesztésével vádolt ukrán hajóskapitány a katasztrófa idején tapasztalt időjárási és látási viszonyokhoz fűzött megjegyzést.
– Jók voltak a látási viszonyok. Nem volt bekapcsolva a radar. Szabad szemmel (tájékozódva) vezettem a hajót, meghajózva a (Margit) híd 60 méteres pillérközét – mondta ukránul, majd leült.
A sértetti képviselők egyfajta beismerésnek tartják a vádlotti hozzászólást. A vádirat szerint Csaplinszkij az általa kormányzott Viking Sigynnel azért küldte hullámsírba a Hableányt, mert az ütközés előtt öt hosszú percig nem figyelt. Maga a kapitány a perben azt állítja: nem látta az előtte, jobbra haladó magyar hajót. Az eddig lejátszott, a Sigyn utasai által az orrfedélzetről készített videófelvételeken azonban jól látható a Hableány, sőt az is, hogy egyre közelít hozzá a szállodahajó, és hallatszik az utasok sikítása és a kiabálások, hogy el fogják gázolni a kisebb hajót. Maga az ütközés és az elsüllyedés hét másodperce is pontosan látszik.
A csütörtöki tárgyalás a védelem számára nem kezdődött jól, hiszen kiderült, hogy elutasította az illetékes bíróság a Hableány-pert tárgyaló bírónő elfogultság miatti kizárására vonatkozó védői beadványt. Tóth M. Gábor, Csaplinszkij védője áprilisban egy 43 pontból álló, elsősorban a jegyzőkönyvvezetést kritizáló dokumentumot nyújtott be a bíróságnak, és indítványozta Németh Leona Judit bírónő kizárását az ügyből.
A vádat képviselő Herczeg Zsolt ügyész az egyik beidézett tanútól arról érdeklődött, milyen időjárási viszonyok voltak a tragédia pillanatában.
Herczeg Zoltán, a több évtizedes hajózási tapasztalattal rendelkező szakember, az Európa hajó kapitánya a balesetet nem látta, nem sokkal korábban kötöttek ki a Parlamentnél, mint ahogy az megtörtént. Cáfolta a védelem álláspontját, ami a rossz látási viszonyokra vonatkozott (és amit maga Csaplinszkij is tagadott). Szerinte 2019. május 29-én az esti órákban – 18.30 és 22.00 között – jó látási viszonyok voltak, ez ügyben hivatkozott a Ferihegyi repülőtéren rögzített meteorológiai adatokra.