Magyarország felkerül a repülőgépipar világtérképére

A repülőgép- és védelmi ipari beruházásoknak köszönhetően Magyarországnak a jövőben szerepe lehet európai helikopterfejlesztési programokban is Bruno Even, az Airbus Helicopters vezérigazgatója szerint. Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos úgy látja, hogy a Gyulán épülő Airbus-üzemmel Magyarország felkerül a repülőgépipar világtérképére, olyan technológiai tudást sajátíthatnak el a magyar szakemberek, amely meghatározza a hazai ipar jövőjét.

Baranyai Gábor - Kárpáti András
2021. 05. 08. 6:56
Ez a típus hatezer méteren is képes repülni Forrás: Airbus Helicopters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A gyulai Airbus Helicopters alkatrészgyár bokrétaünnepén bejelentették, hogy a beruházásnak hála a magyar kormány rövidesen hivatalosan is csatlakozik a következő generációs európai katonaihelikopter-család kifejlesztését célzó programhoz. Mit kell tudni erről a törekvésről?

Maróth Gáspár: – A szakértők világszerte a katonai forgószárnyas technológiában elkerülhetetlenül bekövetkező ugrásszerű fejlődésre számítanak az elkövetkező évtizedben. A jövő helikopterei gyorsabbak, nagyobb manőverező képességűek és autonómabbak lesznek a jelenlegi generációhoz viszonyítva. Az egyes országok, intézmények és az iparág terveket sző arra nézve, hogy új európai megoldással rukkoljanak elő. Az Airbus Helicopters vezető szerepet játszik ebben a nemzetközi erőfeszítésben. Mivel a Gyulán alapított vegyesvállalatunk jövőre munkába áll, a kormánynak értékes eszköz lesz a kezében, hogy hozzájáruljon ehhez a programhoz. Ezért magától értetődik, hogy a projektben részt veszünk. Azt gondolom, ez egy rendkívüli eredménye a közös munkánknak.

– Egy üzleti kapcsolat betetőzése vagy pedig egy szélesebb együttműködés kezdete a gyulai Airbus Helicopters üzeme?

Bruno Even: – Sem kezdete, sem betetőzése. Az együttműködés több évvel ezelőtt kezdődött, amikor Magyarország és az Airbus Helicopters tárgyalni kezdett. Az Airbus Helicopters jelenleg a gyártási folyamat áramvonalasításán dolgozik, és a különböző feladatokat úgy igyekszik elosztani, hogy megszűnjenek a párhuzamosságok, de a bérköltségek is a versenyképes szinten maradjanak. Magyarország tökéletesen beleillik ebbe az üzleti stratégiába: amellett, hogy magas minőségű a munkaerő, megfizethetők a munkabérek, továbbá nincsenek nagy földrajzi vagy kulturális távolságok. Az egyeztetéseket követően, 2019 elején egyöntetűen Gyulát láttuk a legmegfelelőbb helyszínnek az ipari jelenlétünk kiépítésére.

M. G.: – Mindez az Airbusszal fennálló, folyamatosan fejlődő kapcsolatunk része, de ne feledjük, hogy egyúttal a legnagyobb projekt, amellyel Magyarország felkerül a repülőgépipar világtérképére. Egy ilyen lépés rendkívül nagy erőfeszítést és részletekbe menő előkészítést igényel, amelynek során tetszőleges számú mérföldkövet jelölhetnénk meg. Amikor azonban rengeteg hivatali munka, egyeztetések, jogi és üzleti előkészületek után az építők munkájának hála láthatjuk a gyártóüzem fizikai megvalósulását, az ad tényleges értelmet az egész erőfeszítésnek. Nemcsak beszélünk róla, elkészítjük a szükséges, több ezer oldalnyi iratot, hanem ténylegesen megtörténik, csupa nagybetűvel. Nehéz ma nem optimistának lenni és további projekteket vizionálni.

– A magyar üzem mely Airbus helikoptertípusokhoz fog alkatrészt gyártani? Mi fog készülni a magyar üzemben?

B. E.: – Az üzem az Airbus Helicopters teljes termékskálájához fog gyártani részegységeket, beleértve a Magyar Honvédség által működtetett típusokat is. Sőt mivel az Airbus Helicopters az Airbus kereskedelmi repülőgépei számára is gyárt például ajtókat, ezeket az alkatrészeket is gyártjuk majd Gyulán.

– Várhatók további Airbus Helicopters-befektetések, illetve kutatás-fejlesztési együttműködés Magyarországon?

B. E.: – A most kiépülő repülőgépipari klaszterrel kapcsolatban ambiciózus, folyamatos beruházást igénylő terveink vannak, és a következő öt évben az Airbus rendszeresen fog befektetni a gyárba. Ugyanez érvényes a szintén épülő felületkezelő üzemre is, amely nemcsak az Airbus számára szállít majd, hanem a klaszterhez remélhetőleg csatlakozó más vállalatoknak is. A Magyar Repülőgépipari Akadémiába is irányulnak majd befektetések, ez az intézmény lesz az iparág magyarországi katalizátora. A magyar kutatás-fejlesztés és az ágazati adottságok is rendkívül vonzók az Airbushoz hasonló vállalatok számára, amelyek úttörő szerepre törekednek a nemzetközi együttműködésben. Véleményem szerint Magyarországnak a jövőben széles körű szerepe lehet európai helikopterfejlesztési programokban is.

M. G.: – Meg kell jegyezni, hogy Magyarország új területre lép a repülőgép- és védelmi ipari beruházásokkal. Ezek szerves részét képezik annak a törekvésnek, amellyel a kormányzat magas technológiai szintű és magas hozzáadott értéket képviselő ágazatokkal igyekszik sokoldalúbbá tenni a gazdaságot. Határozott lépéseket teszünk, ám mivel sokat kell tanulnunk, óvatos, fokozatos megközelítés indokolt, hogy elkerülhessük a költséges hibákat. Egy repülőgépipari világcéggel történő közös alkatrészgyártás jó módja annak, hogy elkezdjük, és bekerüljünk a globális ellátó láncba. Ahogy több tapasztalatot szerzünk, arra építve összetettebb, kifinomultabb tevékenységekbe is belekezdhetünk. A gyulai bejelentés, miszerint Magyarország csatlakozik a jövő európai katonai forgószárnyasainak kifejlesztését célzó programhoz, jó mutatja ezt a fejlődési ívet.

– A húsz megrendelt H145M katonai helikopter közül 18-at már átadtak a Magyar Honvédségnek. A típus kapcsán várható további együttműködés a gyártóval, például a fegyverzetintegráció terén?

M. G.: – A H145M HForce fegyverzet rendszerének nemzetközi tesztelését jelentős részben magyarországi lőtereken végezték el 2017-ben és 2018-ban. Mivel ez a rendszer nyitott architektúrájú, az alkalmazó és a gyártó együttműködése folyamatos. Ez természetesen vonatkozik új képességek integrálására is, ahogy egy ilyen platform több évtizedes szolgálata alatt új követelmények jelennek meg. Azt is meg kell említeni, hogy rövidesen megkezdődik a szolnoki helikopteres katonák kiképzése a fegyverrendszer alkalmazására.

Bruno Even és Maróth Gáspár szerint az európai helikopterfejlesztési programokban is széles körű szerepünk lehet. Fotó: MTI/Kovács Attila

– Mi a véleménye a H145M magyarországi rendszeresítéséről? Milyennek tartja az együttműködést a magyar partnerekkel?

B. E.: – A H45M integrációja a Magyar Honvédség flottájába fontos lépés a hatvan évvel ezelőtti tervezésű szovjet modellektől a csúcstechnológiájú, digitális vezérlésű helikopterek irányába. A magyar partnereink kiválóan, példás professzionalizmussal és elhivatottsággal menedzselték a technológiai átállást.

– Kevesebb szó esik a közepes helikopterekről. Hol tart a 16 darab H225M gyártása? Mikor várható az első gépek érkezése?

B. E.: – Magyarország 16 modern, többfunkciós H225M helikoptert rendelt, amelyeket 2023-tól érkeznek. A 11 tonnás H225M az Airbus Super Puma családjának legfiatalabb tagjaként válságövezetekben, éles bevetéseken is bizonyította a hatékonyságát, megbízhatóságát. Sokoldalúságánál fogva számos különböző helyzetben képes ellátni védelmi feladatokat. Hajóról és szárazföldről is indítható, mindenféle időjárási körülmény között, továbbá éjjellátó készülékekkel is rendelkezik. Alapesetben a helikopter 700 tengeri mérföldet (mintegy 1300 kilométer) képes egyhuzamban megtenni, ami a levegőben történő tankolási lehetőséggel még tovább növelhető. A gépet két Makila 2A1 gázturbina hajtja, az ötlapátos rotor pedig kivételesen alacsony vibrációval működik.

M. G.: – A könnyű H145M mellett a közepes H225M a honvédség többfunkciós helikopterkoncepciójának másik, egyformán fontos oszlopa. Gyártásuk tavaly elkezdődött a franciaországi Marignane-ban. Az első gép rövidesen a végszerelés fázisába kerül. Remélem, a nyáron lehetőségünk lesz arra, hogy megmutassuk a nyilvánosságnak. Augusztusban, a kecskeméti repülőnapon is szeretnénk egy hasonló gépet bemutatni.

– A H225-ös alapját adó Super Puma típuscsalád kapcsán voltak hírek egy konstrukciós hibáról, a főreduktor bolygóművének töréséről. Sikerült-e az új gyártású gépeknél ezt a műszaki hibát kiküszöbölni?

B. E: – Ez egy jogos kérdés. Az esemény, amelyre utalt, a Super Puma család egyik gépével történt Norvégiában, 2016-ban. A vizsgálatot lefolytató hatóság megállapította, hogy a balesetet fáradásos törés okozta a főreduktor bolygóművében, ami a fő rotor elvesztéséhez vezetett. A vizsgálat eredményeit felhasználva és a hasonló incidensek megelőzésére az Airbus Helicopters a baleset követően átfogó programot indított, az új gépeken már több olyan biztonsági fejlesztést alkalmaz, amelyeket a nemzetközi és a különböző országok repülési hatóságai is jóváhagytak. Cégünk továbbra is elkötelezett abban, hogy olyan fejlesztéseket alkalmazzon, amelyek növelik repülő eszközeik biztonságát és megbízhatóságát.

– A H225M gépekhez is megrendelték az Airbus HForce fegyverzetcsomagot?

M. G.: – Igen, ugyanúgy, mint a H145M-ek, a H225M-ek is fel lesznek szerelve fegyverrendszerrel, a multifunkciós helikopterkoncepcióval összhangban. Egy ilyen flotta rugalmasabb, mint a drága, specializált típusokra épülő. Sokkal hatékonyabb hosszú távon, békeidőben és a katonai műveletek során egyaránt. A modern kommunikációnak, szenzoroknak és fegyverzetnek köszönhetően a Magyar Honvédség új forgószárnyasflottája a legtöbb szükségesnek ítélt feladatot el tudja látni a jövő harcmezőin.

– A két meglévő Ecureuil-el együtt már 38 darab Airbus helikopter fog szolgálni a Magyar Honvédségnél, a légi mentők kilenc EC–135-ösével együtt ez már 47 gép, és még vannak magánkézben vagy vállalkozások által repült Airbus helikopterek is Magyarországon. Lehetséges, hogy kiépül a magyarországi szerviz és javítóbázis, ipari háttér is?

B. E.: – Globális stratégiánk egyik kulcseleme, hogy a lehető legközelebb kerüljünk a vásárlókhoz. A felhasználók el is várják ezt a közelséget, ahogy azt is, hogy gyorsan és hatékonyan reagáljunk a kívánságokra. E kívánalmaknak próbálunk megfelelni a világszerte megtalálható ügyfélszolgálati központjaink hálózatával is. Ahogy ön is említette: számos Airbus helikopter működik Magyarországon, ezért indokolt a flottához kapcsolódó szolgáltatások kérdéséről beszélni.

– A helikoptereken, a két Airbus A319-es csapatszállító repülőgépen és a légvédelmi rakétavezetési rendszeren túl várható-e újabb Airbus-beszerzés a Magyar Honvédség részére?

M. G.: – Az Airbus széles körű képességekkel rendelkezik. Ahogy már elhangzott, ezek közül számos területen együttműködésbe kezdtünk, de a hosszú távú terveink alapján még vannak más célok is, amelyek eléréséhez látjuk a további együttműködés lehetőségét. Szokásunkhoz híven azonban nem kommentáljuk a folyamatban lévő egyeztetéseket.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.