Kártérítési perek sora következik a Hableány-katasztrófa miatt

A Hab­leány üzemeltetője Budapesten perli több száz millióra a katasztrófát okozó Viking Sigyn üzemeltetőjét. Itt 4,3 milliárdos kártérítési per is indult a dél-koreai áldozatok hozzátartozói nevében.

2021. 06. 02. 7:30
A hullámsírba küldött Hableány sétahajó roncsát kiemelik a mentőcsapatok a Dunából. Huszonheten meghaltak, egy ember eltűnt. Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Hableány-katasztrófa áldozatainak emlékműavatásán üzenetértékű volt Csö Csong Mun, a Koreai Köztársaság külügyminiszter-helyettese kijelentése, amely szerint abban bízik, hogy gyorsan lezárulnak a bírósági eljárások – értékelte lapunknak az eseményen elhangzottakat Gulyás Krisztián, a katasztrófában életét vesztő magyar hajóskapitány családjának jogi képviselője. Az ügyvéd a katasztrófa okozásával vádolt Jurij Csaplinszkij peré­ben sértetti képviselőként vesz részt, így testközelből látja, hogyan húzza a védelem az időt.

Az ukrán kapitány vezette szállodahajó gázolta el a koreai turistákkal teli vízibuszt
Fotó: Kurucz Árpád

– A katasztrófa miatt ­egyértelműen az azt okozó Viking Sigyn üzemeltetője, a svájci bejegyzésű Viking AG tartozik kártérítési felelősséggel. Mi sérelemdíj követelése címén fordulunk a bázeli bírósághoz, így a per elkülönül a büntetőügytől, nem kell bevárni annak jogerős végét. Tavaly a magyar jogrend szerinti fizetési meghagyást nyújtottam be a kapitány családja nevében a Viking AG, illetve biztosítója ellen Bázelban, ám elzárkóztak a fizetéstől, így most perkeresetet nyújtok be – magyarázta Gulyás Krisz­tián. Hozzátette: természetesen a fizetési meghagyás óta is próbáltak egyeztetni, és ő az utolsó pillanatig szeretné megragadni annak a lehetőségét, hogy meg tudjanak állapodni. Ehhez azonban az kell, hogy végre komoly ajánlattal álljanak elő. Minden, amit próbáltak, az teljes mértékben komolytalan volt – fogalmazott.

Az ukrán férfi ellen súlyos vádakat fogalmaztak meg
Fotó: Kurucz Árpád

Az ügyvéd pontos kárösszeget nem kívánt megnevezni, csak annyit mondott, hogy észszerű összegről van szó, ami átfedésben van a dél-koreai áldozatok hozzátartozói nevében követeltekkel és a veronai busztragédia miatt kifizetett pénzhez hasonló. Emlékezetes, hogy a Groupama Biztosító peren kívül megegyezett a veronai busztragédia áldozatainak hozzátartozóival, és 180 ezer svájci frankot, nagyságrendileg hatvanmillió forintot fizetett áldozatonként. A magyar ügyvédek szerint a Viking biztosítója ennek csupán a tizedét ajánlotta fel.

Gulyás Krisztián leszögezte: a Viking AG, illetve biztosítója minden erővel húzza az időt. Állítása szerint ezt neki ki is jelentették még tavaly, amikor megpróbálták rávenni, hogy Londonban, az általuk választott bíróságon adjon be kártérítési keresetet a Hableány üzemeltetője, a Panoráma Deck Kft. ellen is. Gulyás elutasította az ajánlatot. Annyit még elmondott, a Viking AG nevében eljárók azt az álláspontot sulykolják, hogy a Hableány fordult a Viking Sigyn elé, ezért a Vikingnek nincs felelőssége a történtekért.

– A polgári ügyekben is nyilvánvaló, hogy a Hableánnyal kapcsolatos hiá­nyosságok nincsenek ok okozati összefüggésben a baleset bekövetkeztével. Amennyiben a sztrádán egy gyorshajtó személyautó hátulról legázolja a szabályosan haladót, azt nem vizsgálják, hogy mennyire volt kopott az elgázolt autó abroncsa. Így van ez a Hableány személyzetével is – jelentette ki Gulyás Krisztián. (A Hableányon az előírás szerint két matróznak kellett volna lenni, de csak egy volt – a szerk.)

Budapest, 2019. május 30.
A Viking Sigyn szállodahajó a Duna Margit híd és Árpád híd közötti szakaszán 2019. május 30-án hajnalban. Legalább heten meghaltak, amikor a luxushajó 29-én éjszaka összeütközött a Hableány nevû turistahajóval a Parlament közelében, majd a kishajó felborult és elsüllyedt 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel a fedélzetén.
MTI/Máthé Zoltán

Gulyás Krisztián szerint egyértelmű, hogy az időhúzás a kapitány egészségügyi állapotára is épülhet. A férfi szív- és érrendszeri betegségekben és vesebetegségben szenved, állapota tárgyalásról tárgyalásra romlik.

– Amennyiben elég hosszú ideig húzódik a büntetőügy tárgyalása, addig, hogy a vádlottat ne tudja elítélni egy büntetőbíróság és ne tudja megállapítani a büntetőjogi felelősségét, ezzel a Viking hatalmas pozícióelőnyt tud magának kiépíteni, hiszen elmondhatják, hogy kérem, a mi emberünket büntetőbíróság nem ítélte el – részletezte a jogi képviselő.

A Panoráma Deck Kft. jogi képviselője Sógor Zsolt, aki a büntetőperben szintén sértetti képviselő. – Magyar bíróságon pereltük be több száz millió forintos kártérítésre a Viking ­AG-t. Határozott álláspontunk az, hogy a Panoráma Deck nem felelős a balesetnek a bekövetkeztéért; száz százalékban a Viking Sigyn kapitánya vétkes ebben az ügyben. Ahogy büntetőjogilag az ő felelősségét fogják megállapítani, úgy a polgári peres eljárásban azt fogja megállapítani a bíróság, hogy száz százalékban a Viking AG üzemeltetője és biztosítója felel az okozott károkért – mondta el lapunknak az ügyvéd, aki hozzátette: a kártérítés megállapítása után nehéz lesz azt behajtani, a brexit következményei miatt ugyanis jelenleg nem tudnak inkasszózni a brit biztosítótársaság számlájáról.

Mindemellett 4,3 milliárd forintos kártérítési pert indítottak a ­dél-koreai áldozatok hozzátartozói nevében a Fővárosi Törvényszéken. A 2019. május 29-i hajókatasztrófa 26 dél-koreai áldozata több mint hetven hozzátartozójának a nevében jár el az Oppenheim Ügyvédi Iroda. Polgári perben kérik, hogy mondja ki a törvényszék a Viking AG és a Panoráma Deck Kft. egyetemleges felelősségét a tragédia miatt, és ítélje meg a felperesek számára a fejenkénti, átlag nyolcvan-kilencven millió forintnak megfelelő összegű kártérítést.

Sógor Zsolt ügyvéd
Fotó: HIRTV

Sógor Zsolt szerint ha ezt megítéli a törvényszék, a Panoráma Deck teljesen tönkremegy. Az ügyvéd úgy véli, a magyar államnak be kellene lépnie a kártérítési ügybe a Panoráma Deck oldalán, mivel több mint száz főt foglalkoztató, száz százalékban magyar cégről van szó.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.