A sofőrök szerint is problémás a BKV-buszok légkondicionálása

„Ha bekapcsolom a légkondit, az úgy leterheli a rendszert, hogy ki sem tudok állni a megállóból” – állítja a BKV több buszvezetője is. Bár a közlekedési vállalat egy közleményben azt írta, nő a modern buszok aránya, azt elismerte, hogy valóban sok jármű fut e fontos alapszolgáltatás nélkül.

Kerékgyártó György
2021. 07. 07. 16:05
null
2021.03.26. Budapest Fővárosi tömegközlekedés. Fotó: Kurucz Árpád (KA) Magyar Nemzet Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Légkondicionálás nélküli buszokkal kell közlekedniük a fővárosiaknak a hőségriadó idején. Mint azt korábban megírtuk, június közepe óta olyan járatokat figyeltünk meg, amelyek átszelik az egész várost: az 5-öst, a 105-ös, a 7-es buszcsaládot, és azt tapasztaltuk, hogy a klíma nagyon sok esetben nem működik, annak ellenére, hogy a rendkívüli hőség napjait éljük. Július 7-én a BKV Zrt. – korábbi érdeklődésünket követően – közleményt adott ki, amelyben az áll: „a járműállomány folyamatos fejlődése ellenére, az elmaradt új járműbeszerzések következtében azonban még mindig üzemelnek a flottában alacsonyabb utaskomfortú, klímaberendezés nélküli vagy kevésbé hatékony klímával rendelkező járművek. Az M3 metróvonal felújításához kapcsolódó buszos pótlás magas járműigénye miatt jelenleg az átlagosnál nagyobb szükség van a már korszerűtlennek számító buszokra.” A közlemény hozzáteszi: „a BKK elvárásaival összhangban a magas padlós, valamint a legkorosabb alacsony padlós járművek csak városszerkezeti és környezetvédelmi védelmi szempontok szerint kiválasztott viszonylatokon közlekednek, de ott a részarányuk akár a 25-40 százalékot is elérheti. A járműkiadás sajátosságai miatt az ezen viszonylatokon utazók – elsősorban a reggeli és délutáni csúcsforgalmi időszakban – nagyobb valószínűséggel utaznak klíma nélküli, vagy éppen kevésbé hatékony klímával rendelkező járműveken, mint a hálózat más vonalain.”

A klíma hiányára a sofőrök is panaszkodnak Fotó: Kurucz Árpád

Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke a buszvezetőkkel folytatott konzultációt követően megerősítette a megfigyelésünket.

– Nagyon sok régebbi járművön egyáltalán nem működik a klíma – mondta a Magyar Nemzetnek. – Tudomásom szerint a meghibásodást pedig a sofőrök bejelentik, de aztán nem történik semmi, minden marad a régiben. Szakszervezeti vezetőként úgy gondolom, egy normálisan működő vállalatnál ezeket a jelzéseket komolyan kellene venni.

A buszvezetők szerint az sem ritka, hogy van ugyan légkondicionálás a buszokon, de ha bekapcsolják, csak problémát okoz.

– A sofőrök szerint van úgy, hogy ha bekapcsolják a klímát, az annyira leterheli motor teljesítményét, hogy szinte ki sem lehet vele állni a megállóból – magyarázta Szabó István –, vagy lefullad a jármű a kereszteződésben, a lámpánál nem lehet vele újra elindulni.

A problémát a flotta rendes karbantartása, illetve frissítése, korszerűsítése oldaná meg. Ebből azonban semmi sem lenne, ha a kormány nem vásárolna újabb járműveket a BKV számára, hiszen a Karácsony Gergely-féle városvezetés ideje alatt mostanáig mindössze egy alkalommal írtak ki beszerzési tendert autóbuszokra, de az is botrányba fulladt. Mint ismert, a tendert egy olyan kamucég nyerte, amely egyáltalán nem rendelkezett sem tapasztalattal, sem saját járműparkkal, ráadásul használt buszokat közvetített volna Budapest számára.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.