Buszmutyi után hajómutyival rukkolt elő a BKV

Nem létező szolgáltatásra akar szerződést kötni a fővárosi önkormányzat vezetése alatt álló vállalat. Idén forráshiányra hivatkozva nem közlekednek a dunai vonaljáratok, a BKV azonban már keresi az üzemeltetőt, ráadásul a baloldal olyan céget akar bevonni, amelyiknek semmiféle referenciája nincs. A BKV szerint a korábbiaknál kiszámíthatóbb, ellenőrizhetőbb és magasabb bevételeket ígér az új szerződés.

Végh Attila
Forrás: Facebook2021. 07. 10. 9:42
Forrás: bkv.hu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Karácsony Gergely-féle városvezetés az előző, buszbereszésekhez köthető szabálytalanságok után újabb mutyizásra készül, ezúttal a budapesti hajók közlekedésének terén – hívta fel a figyelmet közösségi oldalán a budapesti Fidesz.

Azt írták, csakúgy, mint a buszmutyi esetében – melyben a rendőrség is nyomozást rendelt el – a dunai közösségi hajózásba is egy olyan céget akar bevonni a baloldal, amelyiknek semmiféle referenciája nincs. Ráadásul nemrég a liberális városvezetés még azt állította, gazdasági okokra hivatkozva nem nagyon van létjogosultsága a budapesti tömegközlekedési hajózásnak.

https://www.facebook.com/fideszbudapest/photos/a.114501903582425/342293817469898/

A Fidesz szerint 2021-ben forráshiányra hivatkozva nem indította el Budapest vezetése a dunai vonaljáratokat. A főváros önkormányzata ezzel kapcsolatosan azt nyilatkozta: meg kell vizsgálniuk, érdemes-e és lehetséges-e újraindítani ezt a közlekedési szolgáltatást.

Idén nem indította el dunai hajójáratait a BKV
Fotó: Bkv.hu

Ez a bizonytalan helyzet azonban egyáltalán nem zavarta a BKV-t, hogy

gyorsan és elég gyanús körülmények között hároméves, újabb három évre meghosszabbítható szerződést kívánjon kötni a talán el sem induló szolgáltatásra.

A jelenleg zajló közbeszerzési eljárás részeként olyan üzemeltetőt keresnek, amely a BKV tulajdonában lévő hajókat működteti, ezekkel végezve el a dunai közösségi hajózási szolgáltatást.

A fővárosi buszmutyi ügyében még mindig nyomoz a rendőrség
Fotó: Magyar Nemzet

A nyilvánosan elérhető elektronikus közbeszerzési rendszer információi alapján azonban gyanú merült fel arra, hogy a győztesként kihirdetni kívánt cég referenciáival

komoly gond lehet, akár hamisnak is minősíthetők.

A folyami hajózásban érdekelt cégek belső információi szerint olyan új cég igazolhatta referenciaként a korábbi hivatásforgalmi hajózási szolgáltatást a pályázat során, melynek előzőleg még hajózási engedélye sem volt.

A BKV szerint ugyanakkor a korábbiaknál kiszámíthatóbb, ellenőrizhetőbb és magasabb bevételeket ígér az új szerződés. Lapunkhoz eljuttatott közleményükben úgy fogalmaztak, hogy

a közbeszerzési eljárás szabályosan, átlátható módon zajlott, és a BKV Zrt. számára előnyös módon zárult.

- A „Közszolgáltatás üzemeltetése BKV hajókkal TB-42/20” tárgyban indított nyílt közbeszerzési eljárás hirdetményének feladási dátuma 2020.06.11. volt. Ennek ismeretében nehezen állítható, hogy gyorsan és gyanús körülmények között zajlott volna a közbeszerzés lefolytatása. Az eljárás elvi felépítése teljesen azonos a korábbi, 2012 óta alkalmazott eljárásokéval, tehát itt sem helytálló a kijelentés miszerint a futamidő túlzott lenne. Éppen ellenkezőleg:

egy hosszabb időtávú szerződés minden, a szerződésben szereplő fél számára a kiszámíthatóságot, a tervezhetőséget, végső soron pedig a kedvezőbb költségszint elérésének lehetőségét teremti meg –

olvasható a cég tájékoztatásában.

Hozzátették: a BKV által üzemeltetett közszolgáltatási hajójáratok végleges megszűntetéséről – minden, ezzel ellentétes tartalmú híresztelés ellenére – nem született döntés.

Felidézték továbbá, hogy 2020 végén a tervezettnél alacsonyabb rendelkezésre álló forrás miatt merült fel az elképzelés a hajózási közszolgáltatás megrendelésének 2021. évi átmeneti szüneteltetéséről. Ekkor már a fenti közbeszerzési eljárást nem lehetett jogszerűen felfüggeszteni, halasztani.

- A nyertes ajánlati ár a széleskörű verseny eredményeként az eljárás becsült értéknél alacsonyabb. A legalacsonyabb érvényes ajánlatot benyújtó Magyar Kikötő Zrt. referenciájával kapcsolatban a BKV Zrt. külön felvilágosítást kért az ajánlattevőtől, amelyet az ajánlattevő határidőn belül megtett. Az új szerződéses konstrukció a korábbiaknál több kontrollpontot és szigorúbb ellenőrzési lehetőséget tartalmaz, így a tevékenység bevétel-realizálási potenciálja a korábbi évekhez viszonyítva lényegesen nagyobb lesz. Ez az eredményesség szempontjából kifejezetten előnyös, hiszen a hajózás újraindulását követően magasabb bevételekre és fenntarthatóbb működésre számíthatunk – zárul a közlemény.

Korábban a BKV használt busz bérlési pályázata során olyan céggel szerződtek, amelynek busza sem volt, ráadásul más cég tulajdonában lévő buszokkal pályázott. Mivel a BKV botrányos használt buszbérlési pályázatához kísértetiesen hasonló körülmények között zajlik a jelenlegi hajózási szolgáltatási közbeszerzési eljárás,

joggal tarthatnak a budapestiek egy újabb botránytól.

A kormánypárt fővárosi frakciója ezért azt kéri a Karácsony Gergelytől, hogy indítson teljes körű vizsgálatot, és annak megnyugtató lezárásáig azonnali hatállyal tiltsa meg a BKV-nak a szerződéskötést.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.