Világhírű építészirodák is tervezik a Nyugati pályaudvar megújítását

Harminchat induló közül végül tizenketten adhatnak be részletes tervet a Nyugati pályaudvar és környékének megújítására – írta bejegyzésében Fürjes Balázs. A budapesti fejlesztésekért felelős államtitkár jelezte, hogy olyan nagy cégek is a jelentkezők között vannak, amelyek általában csak észak-amerikai vagy nyugat-európai projektekben vesznek részt. A politikus szerint azonban a fővárosi pályázat van annyira izgalmas és hiteles, hogy ezek a nagy tervezőirodák sem hagyhatták ki. Fürjes Balázs vezeti a pályázatokat elbíráló zsűrit, amelybe a főpolgármester és az érintett kerületek vezetői is delegálhatnak tagokat.

Forrás: Facebook2021. 11. 10. 10:18
FÜRJES Balázs
Budapest, 2018. december 19. Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára, a bírálóbizottság elnöke beszél a Budapest Déli Városkapu nemzetközi tervpályázat eredményhirdetésén a Budapesti Városháza dísztermében 2018. december 19-én. A Duna, a Rákóczi híd, a Könyves Kálmán körút, a Soroksári út és a Weiss Manfréd út által határolt, mintegy 135 hektáros területen 12 ezer egyetemi hallgatónak szánt diákváros, valamint nemzetközi rangadók megrendezésére alkalmas sportlétesítmények épülnek. MTI/- Fotó: -
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriási az érdeklődés a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázaton!

– adta hírül közösségi oldalán Fürjes Balázs. A budapesti fejlesztésekért felelős államtitkár azt is elárulta, hogy harminchat, köztük 

több világhírű építésziroda jelentkezett a feladatra. 

– Több kontinensről: Ázsiából, Amerikából és Európából is jelentkeztek. Japántól kezdve Spanyolországon, Litvánián, Svédországon, Hollandián és Franciaországon át egészen Nagy-Britanniáig jönnek a pályázók. Külön öröm, hogy 15 magyar iroda is rajthoz áll önállóan vagy külföldi építészirodákkal közösen – részletezte Fürjes. 

A politikus szerint Budapest izgalmas és vonzó világváros, a Nyugati átépítését övező fokozott érdeklődés azzal magyarázható, hogy a feladat kreatív szakmai kihívás, és a pályázat hiteles. 

– A világsztár építészek kevés pályázaton indulnak, mert nincsenek rászorulva. Ha részt is vesznek, azt döntően észak-amerikai, ázsiai vagy nyugat-európai projektek kapcsán teszik. De Budapest van annyira érdekes és titokzatos hely, hogy egy komoly kihívásra a legnagyobbak is felfigyeljenek – véli az államtitkár. Fürjes Balázs hozzátette, az indulásukhoz az is kell, hogy a pályázatot világszínvonalúnak, profinak és tisztességesnek tartsák. 

E három feltétel most együttesen teljesül, ezért az óriási túljelentkezés

– fűzte hozzá a politikus. 

Fotó: Máthé Zoltán

Fürjes Balázs azt írta, hogy az elmúlt 15 évben Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújítását megtervező irodák szinte mind indulnak. – A jelentkezők egy része olyan futó nagy európai, brit és ausztrál metró- és vasútfejlesztési projektekben is érintett, mint a Grand Paris Express (a metróhálózat kiterjesztése a francia főváros tágabb környékére), a Crossrail Londonban és környékén vagy a sydney-i metró új állomásainak tervezése. 

Referenciáik között ott az új bécsi, amszterdami, zürichi vagy éppen a rotterdami főpályaudvar. 

És London megújult ikonikus vasútállomásai is: a King’s Cross, a St. Pancras vagy éppen a London Bridge – sorolta az államtitkár. 

Szerinte a fejlesztés eredményeként 

a Nyugati lesz a magyar főpályaudvar, ahol majd randevút ad egymásnak a múlt és a jövő. 

– A pályaudvar 1877-ben átadott, impozáns, történeti csarnoka Gustave Eiffel tervezőirodájának munkája. Acélszerkezete már a 19. század végén is igazi építészeti bravúrnak számított! A jövő pedig az a 21. századi, korszerű vasúti mélyállomás, amit a csarnok alatt építünk, a Városligetig tervezett zöldfolyosó és a pályaudvar épülete mellett születő vadonatúj városrész – emlékeztetett Fürjes Balázs bejegyzésében. 

A jelentkező építészirodák és mérnöki konzorciumok közül a szakmai előszűrés alapján 

végül tizenkét iroda adhat majd be részletes pályázatot a Nyugati és környezete megújítására jövő márciusig. 

A pályázatokat elbíráló zsűri elnöke maga Fürjes Balázs, aki posztjában hangsúlyozta, hogy Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója pedig alelnökként segíti a munkáját.

Az államtitkár jelezte, hogy felkérte Karácsony Gergely baloldali főpolgármestert, hogy delegáljon tagot a zsűribe. 

Emellett a Nyugati pályaudvar által érintett három budapesti kerület vezetőit is megkereste, 

és felkérte Tóth József XIII. kerületi szocialista polgármestert, Soproni Tamás VI. kerületi momentumos polgármestert és Szentgyörgyvölgyi Péter V. kerületi kormánypárti polgármestert, hogy alpolgármestereik vagy főépítészeik teljes jogú, szavazati joggal bíró zsűritagként vegyenek részt a tervek elbírálásában. 

– A bírálóbizottságnak természetesen tagjai az érintett szakmai szervezetek: a Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara delegáltjai is. Izgalmas munkának nézünk elébe, bőven lesz feladata a zsűrinek! – zárta bejegyzését Fürjes Balázs

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.