Óriási az érdeklődés a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázaton!
– adta hírül közösségi oldalán Fürjes Balázs. A budapesti fejlesztésekért felelős államtitkár azt is elárulta, hogy harminchat, köztük
több világhírű építésziroda jelentkezett a feladatra.
– Több kontinensről: Ázsiából, Amerikából és Európából is jelentkeztek. Japántól kezdve Spanyolországon, Litvánián, Svédországon, Hollandián és Franciaországon át egészen Nagy-Britanniáig jönnek a pályázók. Külön öröm, hogy 15 magyar iroda is rajthoz áll önállóan vagy külföldi építészirodákkal közösen – részletezte Fürjes.
A politikus szerint Budapest izgalmas és vonzó világváros, a Nyugati átépítését övező fokozott érdeklődés azzal magyarázható, hogy a feladat kreatív szakmai kihívás, és a pályázat hiteles.
– A világsztár építészek kevés pályázaton indulnak, mert nincsenek rászorulva. Ha részt is vesznek, azt döntően észak-amerikai, ázsiai vagy nyugat-európai projektek kapcsán teszik. De Budapest van annyira érdekes és titokzatos hely, hogy egy komoly kihívásra a legnagyobbak is felfigyeljenek – véli az államtitkár. Fürjes Balázs hozzátette, az indulásukhoz az is kell, hogy a pályázatot világszínvonalúnak, profinak és tisztességesnek tartsák.
E három feltétel most együttesen teljesül, ezért az óriási túljelentkezés
– fűzte hozzá a politikus.

Fürjes Balázs azt írta, hogy az elmúlt 15 évben Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújítását megtervező irodák szinte mind indulnak. – A jelentkezők egy része olyan futó nagy európai, brit és ausztrál metró- és vasútfejlesztési projektekben is érintett, mint a Grand Paris Express (a metróhálózat kiterjesztése a francia főváros tágabb környékére), a Crossrail Londonban és környékén vagy a sydney-i metró új állomásainak tervezése.
Referenciáik között ott az új bécsi, amszterdami, zürichi vagy éppen a rotterdami főpályaudvar.
És London megújult ikonikus vasútállomásai is: a King’s Cross, a St. Pancras vagy éppen a London Bridge – sorolta az államtitkár.
Szerinte a fejlesztés eredményeként
a Nyugati lesz a magyar főpályaudvar, ahol majd randevút ad egymásnak a múlt és a jövő.
– A pályaudvar 1877-ben átadott, impozáns, történeti csarnoka Gustave Eiffel tervezőirodájának munkája. Acélszerkezete már a 19. század végén is igazi építészeti bravúrnak számított! A jövő pedig az a 21. századi, korszerű vasúti mélyállomás, amit a csarnok alatt építünk, a Városligetig tervezett zöldfolyosó és a pályaudvar épülete mellett születő vadonatúj városrész – emlékeztetett Fürjes Balázs bejegyzésében.
A jelentkező építészirodák és mérnöki konzorciumok közül a szakmai előszűrés alapján
végül tizenkét iroda adhat majd be részletes pályázatot a Nyugati és környezete megújítására jövő márciusig.