Óriási az érdeklődés a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázaton!
– adta hírül közösségi oldalán Fürjes Balázs. A budapesti fejlesztésekért felelős államtitkár azt is elárulta, hogy harminchat, köztük
több világhírű építésziroda jelentkezett a feladatra.
– Több kontinensről: Ázsiából, Amerikából és Európából is jelentkeztek. Japántól kezdve Spanyolországon, Litvánián, Svédországon, Hollandián és Franciaországon át egészen Nagy-Britanniáig jönnek a pályázók. Külön öröm, hogy 15 magyar iroda is rajthoz áll önállóan vagy külföldi építészirodákkal közösen – részletezte Fürjes.
A politikus szerint Budapest izgalmas és vonzó világváros, a Nyugati átépítését övező fokozott érdeklődés azzal magyarázható, hogy a feladat kreatív szakmai kihívás, és a pályázat hiteles.
– A világsztár építészek kevés pályázaton indulnak, mert nincsenek rászorulva. Ha részt is vesznek, azt döntően észak-amerikai, ázsiai vagy nyugat-európai projektek kapcsán teszik. De Budapest van annyira érdekes és titokzatos hely, hogy egy komoly kihívásra a legnagyobbak is felfigyeljenek – véli az államtitkár. Fürjes Balázs hozzátette, az indulásukhoz az is kell, hogy a pályázatot világszínvonalúnak, profinak és tisztességesnek tartsák.
E három feltétel most együttesen teljesül, ezért az óriási túljelentkezés
– fűzte hozzá a politikus.
Fürjes Balázs azt írta, hogy az elmúlt 15 évben Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújítását megtervező irodák szinte mind indulnak. – A jelentkezők egy része olyan futó nagy európai, brit és ausztrál metró- és vasútfejlesztési projektekben is érintett, mint a Grand Paris Express (a metróhálózat kiterjesztése a francia főváros tágabb környékére), a Crossrail Londonban és környékén vagy a sydney-i metró új állomásainak tervezése.
Referenciáik között ott az új bécsi, amszterdami, zürichi vagy éppen a rotterdami főpályaudvar.
És London megújult ikonikus vasútállomásai is: a King’s Cross, a St. Pancras vagy éppen a London Bridge – sorolta az államtitkár.
Szerinte a fejlesztés eredményeként
a Nyugati lesz a magyar főpályaudvar, ahol majd randevút ad egymásnak a múlt és a jövő.
– A pályaudvar 1877-ben átadott, impozáns, történeti csarnoka Gustave Eiffel tervezőirodájának munkája. Acélszerkezete már a 19. század végén is igazi építészeti bravúrnak számított! A jövő pedig az a 21. századi, korszerű vasúti mélyállomás, amit a csarnok alatt építünk, a Városligetig tervezett zöldfolyosó és a pályaudvar épülete mellett születő vadonatúj városrész – emlékeztetett Fürjes Balázs bejegyzésében.
A jelentkező építészirodák és mérnöki konzorciumok közül a szakmai előszűrés alapján
végül tizenkét iroda adhat majd be részletes pályázatot a Nyugati és környezete megújítására jövő márciusig.
A pályázatokat elbíráló zsűri elnöke maga Fürjes Balázs, aki posztjában hangsúlyozta, hogy Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója pedig alelnökként segíti a munkáját.
Az államtitkár jelezte, hogy felkérte Karácsony Gergely baloldali főpolgármestert, hogy delegáljon tagot a zsűribe.
Emellett a Nyugati pályaudvar által érintett három budapesti kerület vezetőit is megkereste,
és felkérte Tóth József XIII. kerületi szocialista polgármestert, Soproni Tamás VI. kerületi momentumos polgármestert és Szentgyörgyvölgyi Péter V. kerületi kormánypárti polgármestert, hogy alpolgármestereik vagy főépítészeik teljes jogú, szavazati joggal bíró zsűritagként vegyenek részt a tervek elbírálásában.
– A bírálóbizottságnak természetesen tagjai az érintett szakmai szervezetek: a Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara delegáltjai is. Izgalmas munkának nézünk elébe, bőven lesz feladata a zsűrinek! – zárta bejegyzését Fürjes Balázs