Tizenkét év alatt több mint a duplájára nőtt a mozdonyvezetők bére

Ha minden az eredeti tervek szerint halad, teljesítetlen bérigényük miatt március 10-én határozatlan idejű sztrájkba fognak a mozdonyvezetők. A háborús időszakban megkezdődő munkabeszüntetés kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a mozdonyvezetők bére az idei tízszázalékos emeléssel 2010-hez képest megduplázódott. A majdnem nyolcszázezer forintos havi keresetük bőven túllépi az országos átlagot. Mindezt úgy, hogy a mozdonyvezetők tavaly több jogcímen is százezres nagyságrendű extra juttatásokat kaphattak.

Mediaworks–Hírcentrum
2022. 03. 09. 11:41
Budapest, 2021. november 4. A MÁV Csoport 431-es sorozatszámú elektromos meghajtású vasúti erõgépei (köznyelven „villanymozdonyai”) által vontatott szerelvények érkeznek a fõváros Nyugati pályaudvarára. Ellenkezõ irányba pedig elindul egy ugyancsak elektromos meghajtású mozdony által vontatott gyorsvonati szerelvény. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Jászai Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mozdonyvezetők érdekképviselete február elején jelentette be, hogy március elejére határozatlan idejű sztrájkot hirdet, mivel a szakszervezet álláspontja szerint a tavalyi reálkereset-csökkenésüket kompenzálnia kellene a MÁV-nak. Az akciót az eredeti tervek szerint március 10-én kezdik.

A sztrájk a munkavállalói érdekek érvényesítésének egyik utolsó, ennek megfelelően igen drasztikus eszköze, így a mostani akció alapján bárki azt gondolhatja, hogy meglehetősen rosszul keresnek itthon az egyébként felelősségteljes feladatot ellátó mozdonyvezetők. A hivatalos béradatok azonban egészen mást mutatnak.

 

Mint a Mediaworks Hírcentruma megtudta, a mozdonyvezetők átlagos keresete 2010-ben 354 ezer forint volt. Ez idénre 776 ezer forintra emelkedett, vagyis tizenkét év alatt több mint a duplájára nőtt a juttatásuk. A havi nyolcszázezret megközelítő bér jócskán felülmúlja az országos átlagkeresetet.

Érdemes a bérek ügye miatt meghirdetett sztrájk kapcsán egy másik szempontra is kitérni. A MÁV-nál tavaly nyáron, vagyis nagyjából fél éve írtak alá egy hároméves bérmegállapodást. Eszerint idén január elsejétől tíz százalékkal nőtt a MÁV–Volán-csoport mintegy 56 ezer munkavállalójának keresete, vagyis nemcsak a 2500 mozdonyvezető, hanem a többi 53 500 munkatárs is ilyen növeléssel számolhatott. A Mediaworks Hírcentruma úgy tudja, a béremelés egységes mértéke a szakszervezetek kérésére került a bérmegállapodásba.

Mint sok cégnél, az állami közlekedési vállalatcsoportnál is vannak külön juttatások. A bérmegállapodásban foglaltakat egészítette ki 2021-ben összesen 415 ezer forint lojalitási és 300 ezer forint Szép-kártya-juttatás. Mint megtudták, a mozdonyvezetők közel 90 százalékának járt további külön kifizetés a tavalyi évhez kapcsolódóan, 120-160 ezer forint.

 

Borítókép: A MÁV-csoport villanymozdonyai által vontatott szerelvényei a főváros Nyugati pályaudvarán. (Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.