Átadta a Mozdonyvezetők Szakszervezete a MÁV-Startnak azt a jegyzéket, amely tartalmazza, hogy a március 10-én kezdődő, határozatlan időre hirdetett sztrájk alatt mely vonatok közlekedését vállalják. A szakszervezet kiemelte, figyelembe veszik a munkába járókat, céljuk, hogy az embereket minél kevesebb kellemetlenség érje a munkabeszüntetés miatt.
A március 10-től kezdődő sztrájk első napján
- a Budapest-Keleti és Győr között, a Budapest-Déli és Székesfehérvár között, a Budapest-Nyugati és Cegléd között a félóránként közlekedő InterCity-járatok közül minden második kimarad.
- Ezenkívül a teljes hálózaton minden belföldi vonat közlekedését vállalják.
A sztrájk további napjain, a munkabeszüntetés végéig
- minden nap éjfél és reggel kilenc óra, valamint délután három óra és éjfél között a menetrendben meghirdetett összes belföldi vonat közlekedik,
- az orosz–ukrán háború miatt kialakult menekültválság enyhítésében érintett vonatok közlekedése folyamatos marad.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete megerősítette, a munkabeszüntetés kiszámítható és konfliktusmentes lebonyolításában érdekeltek, ezért tettek a törvényben szabályozott még elégséges szolgáltatást jelentősen meghaladó ajánlatot.
A mozdonyvezetők azt követően hirdettek határozatlan idejű munkabeszüntetést, hogy nem sikerült a tavalyi reálkereset-csökkenés kompenzációjáról megállapodniuk a MÁV-val. A képviselet álláspontja szerint a 2021-es 5,1 százalékos infláció és az idei évre áthozott béremelés miatt jelentős kiesés érte a mozdonyvezetőket.
A MÁV elutasította a kompenzációt, mivel szerintük a tavaly nyáron megkötött hároméves bérmegállapodás inflációt meghaladó bérfelzárkóztatást tartalmaz, emellett a vasutasok jelentős összegű juttatási csomagokban részesültek.
A bérvita mellett a mozdonyvezetők képviselete azt is kifogásolta, hogy a munkáltató és a szakszervezetek közötti egyeztetésekbe érdemi beleszólásuk nincs, noha a mozdonyvezetők nyolcvan százalékát képviselik. Hiába nem írták alá a 2021-ben kötött, három évre szóló bérmegállapodást, a munkáltató szerint erre nem is volt szükség, mert nem tekintik kollektívszerződés-kötő félnek a Mozdonyvezetők Szakszervezetét.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTVA/Jászai Csaba)