Romlott a közlekedési morál, idén már többen veszítették életüket vasúti átjárós balesetben, mint tavaly egész évben
– hangzott el szombaton a Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) és a rendőrség közös balatoni baleset-megelőzési kampányindító sajtótájékoztatóján, egy balatonszemesi vasúti átjáróban. A MÁV szóvivőjének tájékoztatása szerint drámai romlást mutat az idei vasúti baleseti statisztika, ugyanis már az első öt hónapban 43 vasúti átjárós baleset történt, ami 17-tel több, mint egy éve. Ezek tizennyolc áldozatot követeltek, tizenegy fővel többet, mint egy éve, sőt többet a tavalyi egész évinél.
Biber Anett ugyanakkor hangsúlyozta:
a vasúti átjárók védelme, biztosítása az előírásoknak megfelelő, így 2008 óta minden halálos vasúti baleset oka a KRESZ szabályainak megszegése volt.
Megjegyezte, a figyelmetlenség, a szabályok be nem tartása veszélyezteti a vasutas dolgozókat és a vonaton tartózkodó utasokat is. A vasút részéről nincs mit szigorítani tovább, a közúti közlekedőknél kell elérni nagyobb figyelmet, növelni a felelősségtudatot, amit talán a szankciók növelésével lehetne elérni – vélekedett a szóvivő.
A MÁV áprilisban indította el a vasútbiztonsági kampányát, és ezzel a www.mav.hu/erjhaza oldalt. A rendőrséggel közös balatoni rendezvények júniusban a déli parton, Zamárdiban és Balatonfenyvesen, júliusban és augusztusban pedig az északi parton, a legforgalmasabb útátjáróknál folytatódnak.
Baj van– summázta a vasúti átjárós balesetek vizsgálatainak tapasztalatait Gál Kristóf rendőr alezredes, a rendőrség szóvivője, megjegyezve: a romló tendencia az országos baleseti statisztikára is jellemző. Mint mondta,
idén eddig 732-vel több személyi sérüléses közlekedési baleset történt, mint egy éve, és a halálos áldozatok száma is 29-cel magasabb.
– Éppen ezért a rendőrség számos akciót, kampányt tart, de meggyőződésem, hogy nincs az a mennyiségű akció, nincs az a súlyos szankció, ami ezen a romló közlekedési morálon javítani tudna – fogalmazott a rendőrségi szóvivő. Véleménye szerint amíg nem viseltetünk kellő figyelemmel és alázattal a közlekedés többi részvevőjével szemben, addig nem lehet markáns eredményt elérni.
Borítókép: Összeroncsolódott kisteherautó és kisiklott vonat Mindszent belterületén, a Déli utcai vasúti átjárónál 2022. április 5-én (Fotó: MTI/Rosta Tibor)