Közleményük szerint a két utolsóként felújított állomás a metróvonal „különleges szerkezetű és jelentőségű” megállóhelyei.
Mindkét állomás rekonstrukciója 2022. május 14-én kezdődött, így egy év alatt kellett kívül-belül megújulniuk. A metróvonal felújítása idején végig az utasforgalom részleges fenntartását biztosították, hiszen ezen a két helyszínen fordultak a szerelvények − írták.
Mint olvasható, az állomások kitérőkörzete tette lehetővé, hogy fordítóállomásokként a metrófelújítás kulcsfontosságú szerepét alakítsák. A metróvezetők az állomásokat elhagyva megálltak, majd egy úgynevezett podeszten váltottak vezetőfülkét és már indultak is vissza. A középső szakasz mélyvezetésű állomásainak korszerűsítésekor az Újpest-központ és Lehel tér között, valamint a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között fordultak oda-vissza a szerelvények.
A BKV közölte,
mindkét állomás egyedi térszerkezetű, átmenet a mélyvezetésű és a kéreg alatti állomások között. Az aluljáróból egy galériaszintre érkezünk, ami a vágánytér fölött található, így tágas utastérben találja magát az utazó, ami szokatlan a 3-as metróvonal szűk, alacsony terei után
− írták.
Mint olvasható,
az újjáépült Nagyvárad tér légies, már-már műalkotásnak tekinthető utastere tartogat meglepetéseket. Meleg árnyalatok próbálják oldani a kórházak közelsége miatti helyhez kapcsolódó szorongó érzéseket, valamint képzőművészeti alkotások és egy attraktív lámpasor díszíti a nagyméretű utasforgalmi teret.
Az állomás bejáratánál „kényelmi” mozgólépcsők segítik a közlekedést és két lift biztosítja az akadálymentes lejutást a peronszintre. Az aluljáróból a felszín szintén két lifttel érhető el, az egyik lift a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, a másik az Üllői út városból kifelé vezető oldalára vezet.
A Lehel tér szerkezetileg is átalakult, a galériaszint átjárhatósága megszűnt, a terület a felújítás után a főszellőző rendszer részét képezi − közölte a BKV.
A közlemény szerint,
az utastérben végigfutó acéllemez burkolatok a földalatti világot idézik meg. A nyers, kissé rideg anyaghasználatot élénk színű felületfestések ellenpontozzák, így teremtve meleg, barátságos légkört az utastérben. A narancs, sárga és rózsaszín színek szétosztása a tájékozódást is segíti.
A második lépcső helyére két lift épült, amelyek a peron és az aluljárószint közötti akadálymentes kapcsolatot biztosítják. Az aluljáróból a felszínre jutást már korábban is egy rámpa segítette, a metrófelújítás keretében készülő lifttel könnyen elérhető majd fenti szint.
A Victor Hugo utca sarkára felvezető lift építése nem szerepelt a 3-as metróvonal rekonstrukciójának eredeti terveiben, ezért tervezése és kivitelezése később kezdődött, mint az állomás felújítása.
A lift a hatósági engedélyezés folyamatát követően júliustól lesz az utasok számára használható − közölte a BKV.
Karácsony Gergely főpolgármester május 2-án a Facebook-oldalán jelentette be, hogy május 22-én átadják a 3-as metró teljes vonalát és valamennyi állomását az utasforgalomnak.
A 3-as metró felújítása öt és fél évig tartott.
Nem sokat tett hozzá az új fővárosi vezetés a metrófelújításhoz
Korábban a Magyar Nemzet beszámolt arról is, hogy Karácsony Gergely főpolgármester vezetése alatt több probléma merült már fel a metrófelújítás során. Amióta a jelenlegi baloldali városvezetés vette át a projektet, többek között többször elhalasztották egyes megállók átadásának határidejét.
Mint ismert, a 3-as metróvonal korszerűsítése korántsem ment simán. Sok probléma merült fel a felújítás kapcsán, amióta a baloldali városvezetés átvette a projektet. Legutóbb tavaly decemberben írtunk arról, hogy több megálló átadása késik.
– A kivitelezőkkel történt egyeztetések után sikerült egy új ütemtervet kialakítani. Bár a 3-as metróvonal felújításának befejezését 2023 márciusára terveztük, a megújult Nagyvárad tér és Lehel tér végül 2023 májusától fogadhat utasokat – nyilatkozta akkor a Népszava kérdésére a BKV. A lap 2021. októberi átadási határidőket és szerződésmódosításokat firtató kérdésére a cég azt válaszolta, hogy a Swietelsky Vasúttechnika Kft. által végzett kivitelezési munkák befejezésének szerződés szerinti határideje 2023. január 6., ekkor kezdődhet el a műszaki átadás-átvételi eljárás. Ezt követik a próbafutások, amelyek befejezésével megnyitható a vonal az utasok előtt.
A Világgazdaság beszámolója alapján szeptemberben írtunk arról is, hogy nem tudják tartani a legutóbb vállalt 2023. első negyedévi befejezést.
Bár akkor a főpolgármester azt állította, hogy ez nem igaz, a projekt hivatalos honlapján is ez a dátum szerepelt.
Amikor pedig ez kiderült, gyorsan törölték az időpontot a honlapról, és 2023. májusra módosították. Lapunk már 2021. októberben írt arról, hogy akár negyedévet is késhet a 3-as metróvonal átadása. A beruházás akkor még az eredeti, végső dátuma 2023 januárjára volt kitűzve, de már akkor látni lehetett, hogy 2023. március előtt az utasok nem használhatják teljes hosszában a metróvonalat. A késedelem okai között technikai, műszaki és szervezési problémákat is emlegettek.
Fontos kiemelni, hogy az uniós támogatási szerződés szerint 2023. június 29-re a metró felszíni rendezésének is meg kell történnie, mert ha határidőre nem sikerül befejezni a munkát, a főváros tízmilliárdokat veszíthet el a projektre elnyert 172,7 milliárdos uniós forrásból. A 16 kilométer hosszú metróvonal felújítása még 2017 novemberében kezdődött el, vagyis a 3-as metró építkezésének elkezdése nem a jelenlegi baloldali városvezetés érdeme.