A BKV szerint jövő hétfőn átadják a 3-as metró Lehel téri és Nagyvárad téri megállóit

Befejeződik a 3-as metróvonal felújítása: a Lehel tér és a Nagyvárad tér is bekapcsolódik az utasforgalomba május 22-én kora délután − közölte a BKV szerdán az MTI-vel.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2023. 05. 17. 16:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közleményük szerint a két utolsóként felújított állomás a metróvonal „különleges szerkezetű és jelentőségű” megállóhelyei.

Mindkét állomás rekonstrukciója 2022. május 14-én kezdődött, így egy év alatt kellett kívül-belül megújulniuk. A metróvonal felújítása idején végig az utasforgalom részleges fenntartását biztosították, hiszen ezen a két helyszínen fordultak a szerelvények − írták.

Mint olvasható, az állomások kitérőkörzete tette lehetővé, hogy fordítóállomásokként a metrófelújítás kulcsfontosságú szerepét alakítsák. A metróvezetők az állomásokat elhagyva megálltak, majd egy úgynevezett podeszten váltottak vezetőfülkét és már indultak is vissza. A középső szakasz mélyvezetésű állomásainak korszerűsítésekor az Újpest-központ és Lehel tér között, valamint a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között fordultak oda-vissza a szerelvények.

A BKV közölte,

mindkét állomás egyedi térszerkezetű, átmenet a mélyvezetésű és a kéreg alatti állomások között. Az aluljáróból egy galériaszintre érkezünk, ami a vágánytér fölött található, így tágas utastérben találja magát az utazó, ami szokatlan a 3-as metróvonal szűk, alacsony terei után

− írták.

Mint olvasható,

az újjáépült Nagyvárad tér légies, már-már műalkotásnak tekinthető utastere tartogat meglepetéseket. Meleg árnyalatok próbálják oldani a kórházak közelsége miatti helyhez kapcsolódó szorongó érzéseket, valamint képzőművészeti alkotások és egy attraktív lámpasor díszíti a nagyméretű utasforgalmi teret.

Az állomás bejáratánál „kényelmi” mozgólépcsők segítik a közlekedést és két lift biztosítja az akadálymentes lejutást a peronszintre. Az aluljáróból a felszín szintén két lifttel érhető el, az egyik lift a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, a másik az Üllői út városból kifelé vezető oldalára vezet.

A Lehel tér szerkezetileg is átalakult, a galériaszint átjárhatósága megszűnt, a terület a felújítás után a főszellőző rendszer részét képezi − közölte a BKV.

A közlemény szerint,

az utastérben végigfutó acéllemez burkolatok a földalatti világot idézik meg. A nyers, kissé rideg anyaghasználatot élénk színű felületfestések ellenpontozzák, így teremtve meleg, barátságos légkört az utastérben. A narancs, sárga és rózsaszín színek szétosztása a tájékozódást is segíti.

A második lépcső helyére két lift épült, amelyek a peron és az aluljárószint közötti akadálymentes kapcsolatot biztosítják. Az aluljáróból a felszínre jutást már korábban is egy rámpa segítette, a metrófelújítás keretében készülő lifttel könnyen elérhető majd fenti szint.

A Victor Hugo utca sarkára felvezető lift építése nem szerepelt a 3-as metróvonal rekonstrukciójának eredeti terveiben, ezért tervezése és kivitelezése később kezdődött, mint az állomás felújítása.

A lift a hatósági engedélyezés folyamatát követően júliustól lesz az utasok számára használható − közölte a BKV.

Karácsony Gergely főpolgármester május 2-án a Facebook-oldalán jelentette be, hogy május 22-én átadják a 3-as metró teljes vonalát és valamennyi állomását az utasforgalomnak.

A 3-as metró felújítása öt és fél évig tartott.

Nem sokat tett hozzá az új fővárosi vezetés a metrófelújításhoz

Korábban a Magyar Nemzet beszámolt arról is, hogy Karácsony Gergely főpolgármester vezetése alatt több probléma merült már fel a metrófelújítás során. Amióta a jelenlegi baloldali városvezetés vette át a projektet, többek között többször elhalasztották egyes megállók átadásának határidejét.

Mint ismert, a 3-as metróvonal korszerűsítése korántsem ment simán. Sok probléma merült fel a felújítás kapcsán, amióta a baloldali városvezetés átvette a projektet. Legutóbb tavaly decemberben írtunk arról, hogy több megálló átadása késik.

– A kivitelezőkkel történt egyeztetések után sikerült egy új ütemtervet kialakítani. Bár a 3-as metróvonal felújításának befejezését 2023 márciusára terveztük, a megújult Nagyvárad tér és Lehel tér végül 2023 májusától fogadhat utasokat – nyilatkozta akkor a Népszava kérdésére a BKV. A lap 2021. októberi átadási határidőket és szerződésmódosításokat firtató kérdésére a cég azt válaszolta, hogy a Swietelsky Vasúttechnika Kft. által végzett kivitelezési munkák befejezésének szerződés szerinti határideje 2023. január 6., ekkor kezdődhet el a műszaki átadás-átvételi eljárás. Ezt követik a próbafutások, amelyek befejezésével megnyitható a vonal az utasok előtt.

A Világgazdaság beszámolója alapján szeptemberben írtunk arról is, hogy nem tudják tartani a legutóbb vállalt 2023. első negyedévi befejezést.

Bár akkor a főpolgármester azt állította, hogy ez nem igaz, a projekt hivatalos honlapján is ez a dátum szerepelt.

Amikor pedig ez kiderült, gyorsan törölték az időpontot a honlapról, és 2023. májusra módosították. Lapunk már 2021. októberben írt arról, hogy akár negyedévet is késhet a 3-as metróvonal átadása. A beruházás akkor még az eredeti, végső dátuma 2023 januárjára volt kitűzve, de már akkor látni lehetett, hogy 2023. március előtt az utasok nem használhatják teljes hosszában a metróvonalat. A késedelem okai között technikai, műszaki és szervezési problémákat is emlegettek.

Fontos kiemelni, hogy az uniós támogatási szerződés szerint 2023. június 29-re a metró felszíni rendezésének is meg kell történnie, mert ha határidőre nem sikerül befejezni a munkát, a főváros tízmilliárdokat veszíthet el a projektre elnyert 172,7 milliárdos uniós forrásból. A 16 kilométer hosszú metróvonal felújítása még 2017 novembe­rében kezdődött el, vagyis a 3-as metró építkezésének elkezdése nem a jelenlegi baloldali városvezetés érdeme.

 

 

Borítókép: Ferenciek téri metrómegálló átadása (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.