„Március 20-án két állomást is átadunk, ezzel pedig lehetővé válik, hogy újra a teljes vonalon közlekedjen a 3-as metró, pár hónapon belül pedig a Lehel tér és a Nagyvárad tér átadásával befejeződik a metrófelújítás. Az átadás előtt megnéztük a felújított és akadálymentesített Nyugati pályaudvar és Arany János utca megállókat, a két állomás közötti alagutat és a szellőzést biztosító főszellőző alagutat”– tette közzé a napokban a Facebook-oldalán Karácsony Gergely.
Mint ismert, a 3-as metróvonal korszerűsítése azonban korántsem ment ilyen simán. Sok probléma merült fel a felújítás kapcsán, amióta a baloldali városvezetés átvette a projektet. Legutóbb tavaly decemberben írtunk arról, hogy több megálló átadása késik. – A kivitelezőkkel történt egyeztetések után sikerült egy új ütemtervet kialakítani. Bár a 3-as metróvonal felújításának befejezését 2023 márciusára terveztük, a megújult Nagyvárad tér és Lehel tér végül 2023 májusától fogadhat utasokat – nyilatkozta akkor a Népszava kérdésére a BKV. A lap 2021. októberi átadási határidőket és szerződésmódosításokat firtató kérdésére a cég azt válaszolta, hogy a Swietelsky Vasúttechnika Kft. által végzett kivitelezési munkák befejezésének szerződés szerinti határideje 2023. január 6., ekkor kezdődhet el a műszaki átadás-átvételi eljárás. Ezt követik a próbafutások, amelyek befejezésével megnyitható a vonal az utasok előtt.
A Világgazdaság beszámolója alapján szeptemberben írtunk arról is, hogy nem tudják tartani a legutóbb vállalt 2023. első negyedévi befejezést.
Bár akkor a főpolgármester azt állította, hogy ez nem igaz, a projekt hivatalos honlapján is ez a dátum szerepelt.
Amikor pedig ez kiderült, gyorsan törölték az időpontot a honlapról, és 2023. májusra módosították. Lapunk már 2021. októberben írt arról, hogy akár negyedévet is késhet a 3-as metróvonal átadása. A beruházás akkor még az eredeti, végső dátuma 2023 januárjára volt kitűzve, de már akkor látni lehetett, hogy 2023. március előtt az utasok nem használhatják teljes hosszában a metróvonalat. A késedelem okai között technikai, műszaki és szervezési problémákat is emlegettek. Fontos kiemelni, hogy az uniós támogatási szerződés szerint 2023. június 29-re a metró felszíni rendezésének is meg kell történnie, mert ha határidőre nem sikerül befejezni a munkát, a főváros tízmilliárdokat veszíthet el a projektre elnyert 172,7 milliárdos uniós forrásból. A 16 kilométer hosszú metróvonal felújítása még 2017 novemberében kezdődött el, vagyis a 3-as metró építkezésének megindítása nem a jelenlegi baloldali városvezetés érdeme.