A főváros eddigi (közlekedés)politikája alapján jó esély van arra, hogy a Nagykörúton is védett kerékpársávokat létesítenek a jövőben – adta hírül a Világgazdaság.
Szeptember 30-ig lehet szavazni arról, mire fordítson egymilliárd forintot a fővárosi önkormányzat az úgynevezett közösségi költségvetésből. A hírportál rámutatott:
a 2021–2022-es körben a 18 nyertesből csupán egyet valósítottak meg eddig: a kerékpárutak és -sávok biztonságának növelését, amely teljes káoszt okozott az Üllői úton.
A mintegy százmillió forintba kerülő műanyag oszlopos megoldás problémát jelent a mentőknek, a milliárdos bevételt termelő 100E repülőtéri buszjáratnak és természetesen az autósoknak is, ám Balogh Samunak, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnökének az egyik legfőbb érve a védett kerékpársáv mellett, hogy a közösségi költségvetés szavazásán legutóbb ez kapta a legtöbb voksot (mindössze 15 ezer szavazatot).
Márpedig a „helyi kis ötletek” kategóriában jelenleg második helyen áll a Kerékpáros biztonság növelése a Nagykörúton, a leírásban pedig kiemelik a „fizikai elválasztó elemeket”.
Az persze már más kérdés, hogy mikor valósulhatna meg mindez, hiszen a Budapest Közút a Világgazdaság kérdésére korábban azt közölte, hogy a biztonságos kerékpársávok kialakítása egy koncepció része. A tervezés, az előkészítés, illetve a megvalósítás folyamatos, bár utóbbi lehetősége „a főváros ismert anyagi helyzetétől nagymértékben függ”.
Budapest anyagi helyzetéről mindent elmond, hogy Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes egy háttérbeszélgetésen elárulta:
a főváros megint a bankokhoz fordul, ezúttal 55 milliárd forintos léket kell betömnie.
A közösségi költségvetés ügyében egyébként a legtöbb voksot a Több nyilvános vécé Budapest közterületein ötlet kapta, de érkezett javaslat arra is, hogy kellene egy randióra a Blaha Lujza téren.
Ebben a körben összesen 139 ötlet közül választhatnak a budapestiek, akik például remélhetnek örömüzeneteket, ökotemetőt vagy épp közterületi kutyavécéket – utóbbi harmincmillió forintból valósulhatna meg, a leírás szerint az innovatív eszközök vonzzák a kutyákat a jelölésre.
A közösségi költségvetésnek ez a harmadik fordulója,
a töb bszáz ötlet közül elsőre 15, másodikra 18 győzött, ám eddig mindössze nyolc valósult meg közülük.
Jelenleg az öt kategóriában a nyilvános vécé mellett a Boráros tér zöldítése, az árnyékosabb Szél Kálmán tér, a védett kerékpársávok, valamint a fák és bokrok telepítése vezet.
A Világgazdaság szerint súlyos következménye lehet annak, hogy a főváros nem foglalkozott Vitézy Dávid aggályaival, ugyanis a védett kerékpársávokkal a 100E népszerűségét veszélyezteti Budapest vezetése, pedig a repülőtéri járat a taxiktól szerzett utasokat, és milliárdos bevételt termel a forráshiánnyal küzdő Budapesti Közlekedési Központnak.