A hírhedt "Gerikarók" most a Nagykörutat vették célba

Jövőhét szombaton zárul a a közösségi költségvetés ötletversenye, amelyen vezető helyen van a Nagykörúton létesítendő védett kerékpársávok ötlete. A fővárosi önkormányzatnak viszont kérdéses, hogy van-e rá pénze, ugyanis az eddigi nyertes ötletek nagy többsége ugyanis még nem valósult meg.

Forrás: Világgazdaság2023. 09. 23. 12:34
Budapest, 2020. május 13. Kerékpársávot jelzõ útburkolati jel felfestés után a XI. kerületi Villányi úton 2020. május 13-án. Az új, 1,7 kilométeres szakasz közvetlenül csatlakozik a Bartók Béla úti kerékpársávokhoz. A Móricz Zsigmond körteret és a Budaörsi utat összekötõ új szakasznak köszönhetõen biztonságosabban megközelíthetõvé válnak a Villányi út mentén található MOL Bubi gyûjtõállomások. MTI/Balogh Zoltán Fotó: Balogh Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főváros eddigi (közlekedés)politikája alapján jó esély van arra, hogy a Nagykörúton is védett kerékpársávokat létesítenek a jövőben – adta hírül a Világgazdaság

Szeptember 30-ig lehet szavazni arról, mire fordítson egymilliárd forintot a fővárosi önkormányzat az úgynevezett közösségi költségvetésből. A hírportál rámutatott: 

a 2021–2022-es körben a 18 nyertesből csupán egyet valósítottak meg eddig: a kerékpárutak és -sávok biztonságának növelését, amely teljes káoszt okozott az Üllői úton.

A mintegy százmillió forintba kerülő műanyag oszlopos megoldás problémát jelent a mentőknek, a milliárdos bevételt termelő 100E repülőtéri buszjáratnak és természetesen az autósoknak is, ám Balogh Samunak, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnökének az egyik legfőbb érve a védett kerékpársáv mellett, hogy a közösségi költségvetés szavazásán legutóbb ez kapta a legtöbb voksot (mindössze 15 ezer szavazatot).

Kerékpársáv az Üllői úton (Fotó: Mirkó István)

Márpedig a „helyi kis ötletek” kategóriában jelenleg második helyen áll a Kerékpáros biztonság növelése a Nagykörúton, a leírásban pedig kiemelik a „fizikai elválasztó elemeket”.

Az persze már más kérdés, hogy mikor valósulhatna meg mindez, hiszen a Budapest Közút a Világgazdaság kérdésére korábban azt közölte, hogy a biztonságos kerékpársávok kialakítása egy koncepció része. A tervezés, az előkészítés, illetve a megvalósítás folyamatos, bár utóbbi lehetősége „a főváros ismert anyagi helyzetétől nagymértékben függ”.

Budapest anyagi helyzetéről mindent elmond, hogy Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes egy háttérbeszélgetésen elárulta: 

a főváros megint a bankokhoz fordul, ezúttal 55 milliárd forintos léket kell betömnie.

A közösségi költségvetés ügyében egyébként a legtöbb voksot a Több nyilvános vécé Budapest közterületein ötlet kapta, de érkezett javaslat arra is, hogy kellene egy randióra a Blaha Lujza téren.

Ebben a körben összesen 139 ötlet közül választhatnak a budapestiek, akik például remélhetnek örömüzeneteket, ökotemetőt vagy épp közterületi kutyavécéket – utóbbi harmincmillió forintból valósulhatna meg, a leírás szerint az innovatív eszközök vonzzák a kutyákat a jelölésre. 

A közösségi költségvetésnek ez a harmadik fordulója, 

a töb bszáz ötlet közül elsőre 15, másodikra 18 győzött, ám eddig mindössze nyolc valósult meg közülük.

Jelenleg az öt kategóriában a nyilvános vécé mellett a Boráros tér zöldítése, az árnyékosabb Szél Kálmán tér, a védett kerékpársávok, valamint a fák és bokrok telepítése vezet.

A Világgazdaság szerint súlyos következménye lehet annak, hogy a főváros nem foglalkozott Vitézy Dávid aggályaival, ugyanis a védett kerékpársávokkal a 100E népszerűségét veszélyezteti Budapest vezetése, pedig a repülőtéri járat a taxiktól szerzett utasokat, és milliárdos bevételt termel a forráshiánnyal küzdő Budapesti Közlekedési Központnak.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.