Debrecen és Kisújszállás között már 2024-ben, a Debrecen és a budapesti Nyugati pályaudvar közötti teljes szakaszon pedig várhatóan 2025-ben óránként 160 kilométeres sebességgel közlekedhetnek a vonatok – derült ki az Építési és Közlekedési Minisztérium válaszaiból, amelyet a Cívishír kérdésére küldött.
A Hajdú-Bihar Vármegyei Hírportál azt írja, hogy a Kisújszállás–Püspökladány vasútvonal korszerűsítése 2015-ben, a Püspökladány–Debrecen vonalé 2021-ben ugyan már befejeződött, de a pályarehabilitáció egyik fő indokaként beharangozott 160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedő vonatok még mindig nincsenek sehol.
A szaktárca szerint
a 160 kilométeres sebességre alkalmas infrastruktúrához a már felújított szakaszokon szükséges az ETCS2 vonatbefolyásoló berendezés telepítése, melynek tervezetten 2024-ben kell megvalósulnia.
A válaszban a minisztérium részletezte az évekkel ezelőtt elvégzett munkálatokat, így a vasúti pálya teljes körű átépítését, az állomások korszerűsítését és az elektromos biztosítóberendezések cseréjét.
Ugyanezeket a munkálatokat korábban már elvégezték a Budapest és Debrecen közötti vasútvonal több szakaszán is. A 160 kilométeres sebességnek ott is feltétele a megfelelő GSM–R rendszer és az arra épülő ETCS–L2 (European Control System) biztosítóberendezés kiépítése és beüzemelése. Ennek kivitelezése elkezdődött, és várhatóan 2025-ben átadják. Ezután az ETCS rendszer fedélzeti egységeivel telepített vasúti járművek részt vehetnek a sebességemelésben.