Szigorú retorziókra számíthatnak azok, akik megtévesztik a vásárlókat

Az Igazságügyi Minisztérium arányosan és felelősséggel fog fellépni.

Forrás: Igazságügyi Minisztérium2024. 01. 15. 16:39
vegyes bolt Forrás: Pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szigorúan fellépnek azokkal a kereskedőkkel szemben, akik a fogyasztókat megtévesztik, vagy valamilyen formában megkárosítják, legrosszabb esetben akár az egészségüket is veszélyeztetik. Az a tapasztalat, hogy az elmúlt években kiszabott bírságok ellenére egyes cégek és forgalmazók újra és újra elkövették azokat a szabálytalanságokat, amelyekért korábban a hatóság már szankcionálta őket – közölte az Igazságügyi Minisztérium.

A jogalkotói szándék egyértelmű: 

a decemberben szigorított fogyasztóvédelmi törvény célja, hogy a Fogyasztóvédelmi Hatóság eszközrendszerét megerősítsük, ezen keresztül védjük a magyar embereket.

– hangsúlyozták.

Idén márciustól jelentősen emelkedik a fogyasztóvédelmi bírságok összege: A fogyasztóvédelmi bírság alsó határa a kisebb súlyú jogsértés esetén a kisvállalkozásoknál 100 ezer forint lesz, a 100 millió forintot meghaladó éves nettó árbevételű, kkv-nek nem minősülő nagyvállalkozások esetében pedig egymillió forint lesz. Az elektronikus kereskedelemmel összefüggő, ismételt jogsértésekre vonatkozó bírságminimum is 400 000 forintra, valamint kétmillió forintra emelkedik. A bírság felső határa súlyos jogsértés (például a fogyasztók széles körének testi épségét vagy egészségét sértő vagy veszélyeztető jogsértés) esetén kisvállalkozások esetén 6,5 millió forintig, nagyvállalkozások esetén pedig akár hárommilliárd forintig terjedhet – tájékoztatnak.

Azt is leszögezik, hogy ezt a megerősített rendszert arányosan és felelősséggel fogják használni. A vállalkozások először figyelmeztetést kapnak, hogy a jogsértő magatartással hagyjanak föl.

Azok a nagy láncok vagy nagy szolgáltatók, amelyek több százmilliárd forintos árbevétellel bírnak éves szinten és súlyos fogyasztóvédelmi szabálysértést követnek el, a hatóságtól most is 

jóval magasabb büntetést kaphatnak, de mindez arányos lesz az árbevételükkel.

Ezenfelül, a decemberben elfogadott törvényváltozások közül már január elsejétől hatályos előírás, hogy a békéltető testületi eljárásokban akkor is kötelező határozat hozható, ha az érintett cég nem tett úgynevezett alávetési nyilatkozatot, de a testület megalapozottnak tartja a fogyasztónak a 200 ezer forint összeget meg nem haladó igényét – írják.

A törvényjavaslat kibővíti a fogyasztóvédelmi hatóság jogköreit a légitársaságokkal szemben is, így lehetősége lesz például fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabni ezen cégekkel szemben. A hatóságok a mulasztó légitársaságokat egyedi ügyekben kártalanítás megfizetésére is kötelezhetik – hívják fel a figyelmet.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.