Szigorúan fellépnek azokkal a kereskedőkkel szemben, akik a fogyasztókat megtévesztik, vagy valamilyen formában megkárosítják, legrosszabb esetben akár az egészségüket is veszélyeztetik. Az a tapasztalat, hogy az elmúlt években kiszabott bírságok ellenére egyes cégek és forgalmazók újra és újra elkövették azokat a szabálytalanságokat, amelyekért korábban a hatóság már szankcionálta őket – közölte az Igazságügyi Minisztérium.
A jogalkotói szándék egyértelmű:
a decemberben szigorított fogyasztóvédelmi törvény célja, hogy a Fogyasztóvédelmi Hatóság eszközrendszerét megerősítsük, ezen keresztül védjük a magyar embereket.
– hangsúlyozták.
Idén márciustól jelentősen emelkedik a fogyasztóvédelmi bírságok összege: A fogyasztóvédelmi bírság alsó határa a kisebb súlyú jogsértés esetén a kisvállalkozásoknál 100 ezer forint lesz, a 100 millió forintot meghaladó éves nettó árbevételű, kkv-nek nem minősülő nagyvállalkozások esetében pedig egymillió forint lesz. Az elektronikus kereskedelemmel összefüggő, ismételt jogsértésekre vonatkozó bírságminimum is 400 000 forintra, valamint kétmillió forintra emelkedik. A bírság felső határa súlyos jogsértés (például a fogyasztók széles körének testi épségét vagy egészségét sértő vagy veszélyeztető jogsértés) esetén kisvállalkozások esetén 6,5 millió forintig, nagyvállalkozások esetén pedig akár hárommilliárd forintig terjedhet – tájékoztatnak.
Azt is leszögezik, hogy ezt a megerősített rendszert arányosan és felelősséggel fogják használni. A vállalkozások először figyelmeztetést kapnak, hogy a jogsértő magatartással hagyjanak föl.
Azok a nagy láncok vagy nagy szolgáltatók, amelyek több százmilliárd forintos árbevétellel bírnak éves szinten és súlyos fogyasztóvédelmi szabálysértést követnek el, a hatóságtól most is
jóval magasabb büntetést kaphatnak, de mindez arányos lesz az árbevételükkel.
Ezenfelül, a decemberben elfogadott törvényváltozások közül már január elsejétől hatályos előírás, hogy a békéltető testületi eljárásokban akkor is kötelező határozat hozható, ha az érintett cég nem tett úgynevezett alávetési nyilatkozatot, de a testület megalapozottnak tartja a fogyasztónak a 200 ezer forint összeget meg nem haladó igényét – írják.
A törvényjavaslat kibővíti a fogyasztóvédelmi hatóság jogköreit a légitársaságokkal szemben is, így lehetősége lesz például fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabni ezen cégekkel szemben. A hatóságok a mulasztó légitársaságokat egyedi ügyekben kártalanítás megfizetésére is kötelezhetik – hívják fel a figyelmet.