A mesterséges intelligenciát nem tiltani, hanem szabályozni kell

Mind az oktatás, mind a kutatás során intézményi szinten szükséges biztosítani a hozzáférést a mesterséges intelligenciához – emelte ki Hankó Balázs államtitkár.

Forrás: MTI2024. 02. 03. 14:49
Mesterséges intelligencia
Mesterséges intelligencia Forrás: Science Photo Library/AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hankó Balázs, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, innovációért és szakképzésért, felnőttképzésért felelős államtitkára a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen megrendezett konferencián arról beszélt, hogy három aspektusból közelíthető meg a mesterséges intelligencia témaköre: egyfelől mit gondolnak az MI-ről a leendő egyetemisták, valamint általában mit gondolnak az emberek ennek használatáról, és mindez a felsőoktatás világát stratégiai vízió szinten hogyan változtatja meg.

Az államtitkár idézte az idei Educatio kiállításon végzett felmérés eredményeit, amely szerint a leendő egyetemisták közül szinte mindenki használja általában és a tanuláshoz is ezt a technológiát. A választ adók nagy része, 75,7 százaléka szerint a mesterséges intelligencia segíti a számonkérés kijátszását, 56 százalék mondja azt, hogy ösztönzi a kreativitást, a megkérdezettek másik fele szerint viszont beszűkít és korlátoz az MI.

Hankó Balázs kiemelte: az oktatás szempontjából az üzenet az, hogy az MI-t nem tiltani, hanem szabályozni szükséges annak érdekében, hogy a lehető legjobb irányba tudjuk ezt vinni, valamint az oktatásunk részévé kell hogy váljon, hiszen így érhetjük el azt, hogy a jövő munkahelyeinek kialakításában, a jövő tudás alkalmazásában a mesterséges intelligencia, mint kiterjesztett intelligencia tudjon a mindennapok részévé válni.

Az államtitkár összegzése szerint az MI-t nem tiltani, hanem szabályozni kell, továbbá mind az oktatás, mind a kutatás során, intézményi szinten szükséges biztosítani a hozzáférést a mesterséges intelligenciához. A diákoknak és az oktatóknak is képesnek kell lenniük az MI készségszintű alkalmazására úgy, hogy annak használata a tudomány és a képzés területén ne csak hatékony, hanem etikus is legyen – vélekedett.

A felsőoktatásban a jövő egyetemén az oktató mentor kell hogy legyen, a passzív tudást szerző hallgatóból kreatív alkotó kell hogy váljon, az egyetemeknek pedig a mesterséges intelligencia világában közösségformálóvá kell válniuk

 – hangsúlyozta Hankó Balázs.

A rendezvényen Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára szavait Rétfalvi Flóra, a konferenciát szervező EduTech Hungary Zrt. szakmai vezérigazgató-helyettese tolmácsolta. Fábián Gergely jelezte, hogy elkötelezett híve ennek a témának, ezért támogatja az oktatástechnológiai koalíciót is. Ez olyan szövetség, amely cégeket, egyetemeket és az ágazati irányítást is magában foglalja, annak érdekében, hogy az oktatástechnológiai szférát gazdagabbá, többé, erősebbé tegye – fűzte hozzá.

A szervezők közleménye szerint az ingyenes konferencia célja, hogy az oktatástechnológia, a digitális oktatás hazai és nemzetközi szakértői és kutatói értékes gondolatokat osszanak meg a mesterséges intelligencia alkalmazásainak lehetőségeiről az oktatásban. A programban helyet kapott az MI és a digitális gyermekvédelem kapcsolata, a konferenciát kísérő kiállításon pedig oktatástechnológiával foglalkozó cégek mutatták be termékeiket, megismertetve gyakorlati felhasználásukat is.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Science Photo Library/AFP)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.