Úgy tűnik, nincs új a nap alatt: az ismételten felbukkanó baloldali messiások mögött rendszeresen feltűnnek a Datadat Professional Kft.-hez kapcsolódó figurák. Ismert, a nemzetközi cégcsoport Magyarországi vállalkozása Gyurcsány Ferenc korábbi tanácsadójának, Dessewffy Tibornak, valamint Bajnai Gordon volt miniszterelnöknek, Szigetvári Viktor korábbi államtitkárnak és Ficsor Ádám korábbi titokminiszternek az érdekeltségébe tartozik.
Bajnaiék is megérkeztek
Magyar Péter az elmúlt hónapban immár hivatalos keretek között folytatja a politizálást: egy közösség és egy egyesület létrehozásával, valamint egy párt átvételével végképp a politikai porondra lépett. Már 2024. február 29-én regisztrálták a talpramagyarok.hu oldalt, amely a közösség és az egyesület bemutatását, reprezentációját szolgálja.
A Datadat-kör pedig rögtön feltűnik a weboldal adatkezelési tájékoztatójában, ahol két hozzájuk köthető entitás is említésre kerül.
Az Estratos Digital GmbH egy bécsi székhellyel alapított digitális ügynökség, amely főleg a progresszív politikai mozgalmak segítésére koncentrál. Ügyvezetője a Bajnai Gordon kormányának volt titokminisztere, a Datadat-cégcsoport vezető figurája, Ficsor Ádám.
A cégadatokból kiderül, hogy a Magyar Péter közösségének honlapján megjelenő vállalat lényegében nem más, mint a Datadat-cégcsoport korábbi osztrák leányvállalata, a Datadat GmbH, amelyet nemes egyszerűséggel átneveztek Ficsor Ádámék.
A cég tulajdonosi köre nem változott, az ügyvezető továbbra is az egykori baloldali titkosszolgálati miniszter, és az Estratos Digital székhelye is megegyezik a jogelőd Datadat GmbH címével.
Emlékezetes, ehhez az Ausztriában bejegyzett céghez érkezett az Amerikából küldött guruló dollárok jelentős része. A Datadat GmbH-t bízta ugyanis meg Márki-Zay Péter Mindenki Magyarországa Mozgalma a baloldal kultúraváltónak titulált kampánya lebonyolításával. A bécsi székhelyű cég nem kevesebb, mint 1,4 milliárd forintot zsebelt be az ellenzék miniszterelnök-jelöltjének mozgalmától.
A Datadat rejtélyes eltűnése
A Magyar Péterék weboldalának adatvédelmi tájékoztatójában feltűnő másik entitás a Lundadonate.org, vagy röviden Lunda, amely egy adománygyűjtő platform. Ezt a terméket a Datadat fejlesztette és egy összetett, számos funkcióval rendelkező eszközt biztosít az adománygyűjtők részére.
A Lunda angol nyelvű oldalán, a Rólunk menüpontban (About us – szerk.) korábban még anyacégként a Datadat, mára pedig az Estratos szerepel.
A Lunda tehát teljes egészében a Datadat kreálmánya, csakhogy Bajnaiék valamiért el akarták rejteni ennek a nyomait.
A web.archive.org internetes oldalak archiválásával foglalkozó portál adatai szerint 2023 májusában még az szerepelt a lundadonate.org „Rólunk” menüpontjában, hogy anyavállalatuk a Datadat, amely „egy politikai tanácsadó és technológiai cég, ami világszerte progresszív ügyekkel és politikai jelöltekkel dolgozik együtt”.
Mindez valamikor 2023 májusa és szeptembere között változott meg, és került ki a ma is olvasható szöveg, amely szerint a Lunda anyacége a már említett jogutód, az Estratos Digital.
A Lunda főként a nemzetközi politika színterén aktív: a felület testreszabható annak érdekében, hogy minden nyelven, fizetési rendszerben működőképes legyen. A honlap „Gyakran Ismételt Kérdések” (FAQ) menüpontjában is felvállalják a közösséget az Action Networkkel, amelyet adománygyűjtésre használ Joe Biden kampánystábja, és liberális amerikai Demokrata Párt.
A Datadat-kör felbukkanása Magyar Péter mögött nem meglepő annak fényében, hogy a Mandiner.hu megírta: a baloldal új kedvencének rendezvényein olyan biztonsági emberek teljesítettek szolgálatot, akik Köves Zoltánhoz köthetők. Köves a baloldalon jól ismert Parter Event Kft. tulajdonosa, fő tevékenységük a személyvédelem és a rendezvények biztosítása, számos baloldali önkormányzatnak dolgoznak be.
A Parternek szintén jutott a guruló dollárokból is: Márki-Zay Péter és a Datadat is adott neki megbízásokat a 2022-es országgyűlési választások kampánya során.
Guruló dollárok
A Bajnai Gordon nevével fémjelzett Datadat a baloldali kampányok visszatérő szereplője. Első nagyobb dobásuk a Gyurcsány Ferenc Facebook-oldalán található chatbot kifejlesztése volt. A 2019-es önkormányzati választások óta pedig egyre fontosabb szerep hárul rájuk. A 2022-es országgyűlési választások előtt az egyesült baloldal digitális kampányáért voltak felelősek.
A Datadat a két választás között és azóta is segít több pártnak és baloldalhoz köthető szervezetnek a különböző petíciók körüli munkában. Ilyenkor a petíciók kiírója jellemzően későbbi felhasználásra is kéri a baloldali választók adatait, amelyeket a voksolást megelőzően mozgósításra, személyre szabott üzenetek célba juttatására, majd később kapcsolattartásra használnak.
A Datadat-cégcsoport volt a legnagyobb haszonélvezője a guruló dollároknak, közvetetten és közvetlenül több mint 1,8 milliárd forintnyi dollárt zsebeltek be és lényegében az egész baloldal kampányát ők bonyolították le.