Új KRESZ készül, szigoríthatják, ki vezethet majd nagy autókat

Nem elég a jogosítvány, mentális alkalmassági is szükséges lesz?

2024. 06. 12. 8:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új KRESZ készül, de a B kategóriás jogosítványt is kettéválaszthatják – számolt be a tervről a Tolna vármegyei hírportál. A lap kérdésére Ágh Péter államtitkár elismerte, hogy folyamatban van a KRESZ felülvizsgálata, és ennek részét képezi, hogy a nagy teljesítményű gépjárművek helyzetét miként érdemes rendezni.

– Az elmúlt időszakban történt tragikus események – gyorsasági versenyek, gyorshajtás miatti balesetek –, illetve a nagy teljesítményű autók ilyen mértékű elterjedése beavatkozást igényel – indokolta, majd azzal folytatta, 2009 óta nem vizsgálták felül érdemben felül a KRESZ-t. – A jelenlegi jogszabályi környezet és gyakorlat éppen amiatt ilyen átláthatatlanul kusza és nem életszerű, mert hosszú évek óta csak a toldozgatás jutott neki osztályrészül – vélte Ágh Péter.

 

Erős autót csak az vezethet, aki nemcsak rutinos, de mentálisan is alkalmas?

A KRESZ-módosítás értelmében az olyan személygépkocsi vezetésére jogosító vezetői engedély, amelynek a hatósági nyilvántartásban feltüntetett teljesítménye meghaladja a háromszáz kilowattot, csak olyan személynek adható ki, aki legalább öt éve rendelkezik személygépkocsi vezetésére jogosító vezetői engedéllyel, a jogszabályban meghatározott pszichológiai alkalmassági követelményeknek megfelel, a tanfolyamot elvégezte és vezetői jártasságáról és magatartásáról vizsgát tett.

A lap által megkérdezett szakértő szerint azonban nem tartja megfelelő kiindulási alapnak kizárólag a járművek kW-ban megadott teljesítményéhez kötni a tervezett módosítást. – A tömeg/teljesítmény (kg/kW) arány meghatározásának lenne egyedül értelme, az mutatja csak meg valójában, hogy egy autó mennyire dinamikus, robbanékony, pontosabban, hogy avatatlan kezekben jelenthet-e magasabb balesetveszélyt – mondta.

Meglátása szerint a háromszáz kW-os határ indokolatlanul magas, ezen küszöbérték feletti teljesítményű személyautók nem nagy számban futnak hazánk útjain. Az oktatás-képzés oldaláról szerencsésebb ennek a kérdéskör szabályozásának a megközelítése, mert például egy 1400 köbcentiméteres motorral szerelt, hetven kW maximális teljesítményű, egy tonna alatti önsúlyú városi kisautó avatatlan kezek között éppen úgy alkalmas halálos közúti balesetek okozására, mint a sportautók – hívta fel a figyelmet.

A javaslat szerint nem adható vezetői engedély annak, aki közlekedési útvonal, jármű, üzemi berendezés és ezek tartozéka megrongálásával vagy megsemmisítésével, akadály létesítésével, közlekedési jelzés eltávolításával vagy megváltoztatásával, megtévesztő jelzéssel, közlekedő jármű vezetője ellen erőszak vagy fenyegetés alkalmazásával vagy mások életének vagy testi épségének veszélyeztetése miatt jogerősen szabadságvesztésre ítéltek. Illetve szünetelne az engedélye annak, akivel szemben az említett közlekedési bűncselekmények gyanúja miatt büntetőeljárás van folyamatban.

 

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.